/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Er der noget galt med koden?
Fra : anetteogjesper
Vist : 583 gange
106 point
Dato : 16-06-05 17:17

Hej

Jeg har en formular i php, som ikke modtages korrekt i alle mail programmer. Blandt andet outlook og Opera, men vises fint i Hotmail og The Bat.
Det er en html kodet formular.

Tænkte på om nogen kunne se eventuelle fejl og rette dem og hjælpe med at få det til at fungere.

Koden der sendes til mig med bestilling:
Kode
// Mail til BiXen
$emailadressen = "bestilling@xxxxx.dk";
$bckgr1 = "<div style=\"background-color:#BDBCCC;margin:5px;padding:2px;\">";
$bckgr2 = "</div>";
$emne = "Der er blevet købt varer på 5xX (Ordre Nr: ".$OrdreNummer.")\n";
$tekst = "<div style=\"margin:5px;\">Hej.<br><b>".$sel_ord['fornavn']." ".$sel_ord['efternavn']."</b> købte noget på siden.</div><hr>\n";
$tekst .="<div style=\"background-color:#BDBCCC;margin:5px;padding:2px;width:130px;\">Ordre Nr: <b>".$OrdreNummer."</b></div><br>\n";
$tekst .="Bestilling er :<br>\n";
$tekst .= $bckgr1;

// Hent data ud af array'et '$mail_tekst'
$coutning2 = count($mail_tekst);
for ($c=0; $c<$coutning2; $c++) {
    $tekst .= $mail_tekst[$c]."<br>\n";
}
$tekst .= $bckgr2."\n";

$tekst .= "<br>Vedkommendes betalingsform var : <br><b>".$bckgr1.$betaling.(($pris=='00.00') ? "" : " $pris kr.").$bckgr2."</b>\n";
$tekst .= "<br>Samlet pris :<br><b>".$bckgr1.number_format(($prisen1 + $pris), 2, ".", ",")." kr.".$bckgr2."</b>\n";
$tekst .= "<br>Vedkommendes adresse er:<br>\n";
$tekst .= "<b>".$bckgr1.$sel_ord['fornavn']." ".$sel_ord['efternavn']."<br>".$sel_ord['adresse1']." ".$sel_ord['adresse2']."<br>".$sel_ord['postnr']." ".$sel_ord['city'].$bckgr2."</b>\n";

if ($leveringMail != null) {
$tekst .= "<br>Levering sker til:<br>".$bckgr1.$leveringMail.$bckgr2."\n";
}

$tekst .= "<br>Den personlige besked fra modtageren er :<br><b>".$bckgr1.nl2br(stripslashes($sel_ord['personlig_besked'])).$bckgr2."</b>\n";
$tekst .= "<br>Vedkommende's e-Mail adresse er:<br><b>".$bckgr1.$sel_ord['email'].$bckgr2."</b><hr>\n";

// Mail header
$headers = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "From: 5 x X biXen <".$emailadressen.">";
mail($emailadressen, $emne, $tekst, $headers);

Og mailen til kunden:
Kode
// Mail til kunde
$bestiller_emne = "Tak for din bestilling! (Ordre Nr: ".$OrdreNummer.")";
$tekst1 = "Tusind tak for din bestilling hos 5 x X biXen!<br><br><b>Ordre Nr: ".$OrdreNummer."</b><br><br>";
$tekst1 .="Alt henvendelse ang. bestilte ordre, henvis til <b>Ordre Nr</b><br><br>";
$tekst1 .="Du vil snarest modtage ordrebekræftelse pr. e-mail.<br><br>Med venlig hilsen<br>5 x X biXen";
mail($sel_ord['email'], $bestiller_emne, $tekst1, $headers);

Tingene bliver sendt til de rigtige adresser, men bare ikke i html.... hvad gør jeg?

CSS koden til mailen
[code]
/* confirnation.css v1.00 06/04/2005
*/
<!--
a {
font-family: Times New Roman;
text-decoration: none;
}
body {
   background-color: #DCDFE6;
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 10px;
   color: #000000;
   margin-top: 0px;
}
.beskrivelseHead {
   font-weight: bold;
text-decoration: underline;
}
.overskrift,.afslut {
width: 200px;
font-size:12px;
   border-style: solid;
   background-color:#f0f0f0;
   border-width: 1px;
   border-color: #000000;
   font-weight: bold;
   padding: 2px;
margin-top:2px;
margin-bottom:5px;
}
table,td.g {
background-color:gray;
font-size: 12px;
}
th {
background-color:#f4f4f4;
}
td {
background-color:#fff;
text-align: center;
}
td.L, td.R, .payL, .payR,th.L {
text-align: left;
padding-left: 3px;
padding-right: 3px;
}
td.R, .payR {
text-align: right;
}
.payL {
font-weight: bold;
}
.payR {
font-weight: bold;
color:red;
}
.adresseBox,.beskedBox,.mailBox {
width:250px;
float:left;
   border-style: solid;
   background-color:#ffffff;
   border-width: 1px;
   border-color: #000000;
   font-weight: normal;
   padding: 3px;
margin: 2px 5px 2px 5px;
}
.beskedBox {
width:450px;
}
.mailBox {
float:none;
margin-left:10px;
font-weight: bold;
}
.afslut {
width: 250px;
margin-top:20px;
clear:both;
}

-->
[code]

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 22-06-05 12:07

Nej, der er ikke noget galt med koden når nogle modtager. Men det er et vildnis hvad forskellige mailprogrammer kan læse og ikke kan læse og hvad spamfiltre filtrerer fra. Jeg vil anbefale at bruge en af de classes der findes til mailafsendelse. Se på www.phpclasses.org. Der er også nogle der gør det muligt at bruge smtp via php i stedet for den indbyggede mail()-funktion - og så virker det pludselig.
Mvh
Jeppe

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 22-06-05 12:44

Kan du ikke lave et eksempel for mig, jeg har lidt svært ved det?

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 22-06-05 23:12

Det er ikke så underligt at du har svært ved det - for det er svært hvis man skal finde ud af alle særhederne selv. Derfor bruger jeg en class produceret af en der har gjort arbejdet.
her er et link til den class jeg bruger. der er vejledning i den. Jeg bruger for det meste smtp-funktionaliteten i det - for når det er muligt at bruge er det bedst.
http://www.phpclasses.org/browse/package/264.html

Her er et link til en ren smtp-class: http://www.phpclasses.org/browse/package/2065.html
Mvh
jeppe

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-05 12:06

Jeg fatter desværre stadig ikke så meget

Jeg kunne godt bruge et fysisk eksempel sammen med min kode.

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 23-06-05 12:27

Det er der i de classes jeg har henvist til. Enten følger du dem, ellers sætter du dig ind i php så du kan finde ud af det - jeg har desværre ikke tid til at programmere dit script for dig.
Alternativt installerer du et cms i stedet - så er alle de funktioner du har brug for, til stede, og du kan koncentrere dig om udseende og form.
Undskyld den lidt brovtne tone.
Mvh
jeppe

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-05 13:07

Hvad bilder du dig ind at tale sådan, der var da ingen der sagde du skulle hjælpe. Jeg har fået masser af god hjælp i dette forum og hvor vover du at dømme... Jeg ved faktisk en del om php, men kan ikke se mig ud af netop denne kode. Jeg har på ingen måde bedt om at nogen skulle lave den for mig, men blot give et eksempel på den nuværende, for at jeg kan se mig ud af det og ikke ødelægge mysql forbindelsen...

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 53 point
Dato : 28-06-05 00:18

mime mail er en længere historie , men du kan downloade denne class fil
der er et eksempel i zipmappen hvordan du bruger selve class filen

http://www.phpguru.org/downloads/html.mime.mail/htmlMimeMail5.zip

jeg ved godt det er sjovere at lave sit eget men nogen gange må man lure lidt på hvordan det skal gøres ved at kigge lidt i andres scripts
når du så har tid og lyst kan du gå gennem selve class filen for at se hvad der skal til for at lave html mails det er ikke bare lige sådan at lave

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 12-01-06 16:19

Tak for svaret poul_from.