/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Middel mod skovflåt
Fra : NicoM1
Vist : 3242 gange
20 point
Dato : 16-06-05 16:57

Hej.
Er der nogen der har et godt råd imod forebyggelse mod bid af skovflåt på mennesker? Noget man evt kan drikke eller spise inden turen ud i naturen?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 16-06-05 17:01

Hvidløg?

Er ikke sikker tror kun det virker med dyr..
Altså man lægger det noget hvidløg i deres mad..

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 16-06-05 17:09

Hej Nico
Du kan købe et middel hos dyrlægen til at smørre ind i nakken på hunden - det bevirker at den er beskyttet i 2 - 3 måneder

mvh

Krakgt

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 16-06-05 17:13

krakgt -->> Det var til mennesker ikke hunde, ellers ville dit svar skam være godt nok.

Kommentar
Fra : NicoM1

Dato : 16-06-05 17:13

Det er fint mht hunde. Men hvad kan vi MENNESKER gøre? Noget vi evt kan spise eller drikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-05 17:20

Det siges at mindske risikoen, hvis man stinker godt og grundigt af hvidløg, ved dog ikke om det passer.

Og der er intet man kan købe at smøre på hverken mennesker,hund eller kat, der yder 100 % beskyttelse.

Men sørgfor at ryste tøjet efter en tur i naturen, hvis man ved det er et sted med mange flåter, og undersøg om en flåt har haft held til at bide sig fast, selv om de kan være svære at få øje på.
Jeg kender et par tilfælde hvor nogen har fået dem til at sidde både i ører og navle.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 17:22

Det Svenske Skovvæsen har i mange år givet deres skovarbejdere hvidløgspiller gratis. De påstår at det virker. Ekstra B-vitaminer skulle også virke. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 16-06-05 17:29

Jeg ved, at man kan blive vaccineret, så man ikke skulle blive ramt at noget farligt, hvis uheldet er ude, at man bliver bidt af en skovfåt. Spørg hos din læge eller på apoteket !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-06-05 17:31

P.S.: Jeg kender en række jægere og naturvejledere der bruger hvidløg eller hvidløgskapler og de siger at det virker. Har dog også hørt om nogle, bl.a. min søster, på hvem det IKKE virker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-05 17:53

Jeg køber kopatsalve i Netto til 20 kr. for 200ml. Hver morgen smører jeg fødder, tæer, underben og knæ og knæhaser grundigt ind i en stor klat. Det har jeg gjort siden sidste forår, og jeg har ikke haft en flåt siden. Året før havde jeg fire flåter. Alle på benene.

Jeg har en ide om, at det er eucalyptusolien i cremen, som virker afskrækkende på flåter.

Man skal være opmærksom på, at de flåter, som går på mennesker tit IKKE er de voksne flåter, men nymferne, som egentlig går på små gnavere som mus og egern. Nymferne er BITTESMÅ!! Så små som et komma ( , ) i en tekst. Og derfor meget lette at overse.
Jeg har aldrig haft en voksen flåt magen til dem min hund får. Men de KAN da vistnok godt gå på mennesker også... De voksne flåter er ca. på størrelse med et o når de hopper på, og vokser senere til de er større end en

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-06-05 08:13

NicoM1> Hvorfor vil du forebygge flåter? Skal du færdes i et specielt terræn siden du har de overvejlser. Eller er du hoppet på skrækbølgen vedr. flåter?

Som jæger med jagthunde har jeg i mange år levet med flåter. For først i de senere år er der kommet produkter på markedet til hundene. Men jeg giver dem helst ikke produkterne pga ofte sete bivirkninger som jeg synes er værre end risikoen ved et flåtbid.

I stedet tager jeg visse forholdsregler. Når jeg går i terræn tager jeg altid selv ordenligt fodtøj(støvler) og lange bukser på, så der ikke er direkte adgang på kroppen. Check kroppen med et kig i spejlet for røde spots. Vær opmærsom på symptomer som kan ligne influensa.

Hundene checkes altid efter en tur, lige når vi kommer hjem og reglmæssigt nogle gange efter. Her kan det faktisk lade sig gøre at tage de fleste flåter. Resten tages nemt nå de har sat sig fast. Tæger bevæger sig ikke en hel masse rundt. Kommer de indendør vil de altid forsøge at kravle op ad.

I starten var jeg også temmelig hysterisk med det, men man kan vænne sig til det også.

Kommentar
Fra : NicoM1

Dato : 17-06-05 15:54

Hej gfha.
Ja jeg er på skrækbølgen mht skovflåt, men det er af helbredsmæssige årsager. Og jeg vil da gerne kunne færdes ude som andre mennesker. Det sker jo skovens grønne træer virker tiltrækkende. Og kan man spise hvidløg, eller smørre sig med kopattesalve for at undgå dem, ja så gør jeg gerne det - jeg vil i hvert fald forsøge med de ting, sammen med korrekt / passende påklædning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-05 17:46

Der er alt mulig grund til at have respekt for det lille dyr. Jeg har selv været smittet 2 gange..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-06-05 16:28

Respekt ja, -angst nej.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-05 16:45

Æuv, i går aftes pillede jeg et lille kryb ud af min navle... Så nu er jeg blevet noget navlebeskuende, -foreløbelig ligner det bare et temmelig rødt myggestik... Men det skal nok passe, at jeg er blevet smittet igen...
Og denne gang var det for første gang én af dem, der også sætter sig på Silke.. Så jeg har nok arvet den, når jeg har børstet hende, eller når jeg har hygget med hende i sofaen. Den er næppe kravlet hele vejen op af mine lange, eukalyptus-lugtende ben..

Men jeg kunne da ikke drømme om at skippe skovturene bare på grund af det kryb. Og jeg stripper altså heller ikke foran spejlet 3-4 gange om dagen når jeg har luftet hund. Morgen og aften må være nok.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-06-05 17:24

Birgitta> Du siger du er blevet smittet, hvordan fandt du ud af det var flåterne?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-05 17:28

qfha, hvad mener du dog??? Kan man få borreliose af andet end flåter???

Jeg fik taget blodprøver efter at jeg først havde haft 4 flåter i løbet af en sommer, og samtidig begyndte at føle mig mere og mere syg.....

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-06-05 17:42

Det jeg tænker på er koblingen af, at man føler sig syg til at konstatere, at det er borreliose.

Der går jo et stykke tid fra man har haft besøg af det lille dyr til at man kan konstatere udvikling af borreliose. altså fortager man ikke altid lige den kobling.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-05 18:06

Næ, jeg foretog ikke lige den kobling. Jeg gik til læge fordi jeg havde ondt i hofter og andre led, og var umådelig træt...
At jeg fik taget en blodprøve, det var bare sådan en sidebemærkning, som lægen syntes var ok, fordi jeg havde haft 4 flåter... men uden røde mærker...
Jeg fik henvisning til fysioterapeut for at slippe af med smerterne, og nåede også at komme der én gang.
Ugen efter at jeg havde fået taget den blodprøve, -og dagen før jeg skulle ringe til lægen og få resultatet, -sad jeg med benene oppe og prøvede på at læse min avis.. Jeg var så utrolig træt, så jeg dårligt orkede at bladre i avisen...
Jeg nåede lige at tænke: "der er noget helt galt..." -så ringede telefonen.. Og jeg kikkede på telefonen og på min hånd og kunne næsten ikke finde kræfter til at række ud og løfte røret..... ---Og det var så min læge, der ringede. Med panik i stemmen sagde han at jeg LIGE MED DET SAMME skulle i gang med antibiotika, for jeg havde et voldsomt angreb af borreliose..

Det var faktisk en enorm lettelse, og under antibiotikakuren forsvandt de fleste af de diffuse smerter og en del af trætheden også..

Året efter begyndte jeg at få de samme smerter igen, -fik igen taget en blodprøve, og var igen positiv. Men da var jeg ikke nær så syg..

En veninde jeg lufter hund sammen med, kom og bad mig fjerne en flåt bag på hendes ben for et par uger siden. Hun fik ret hurtigt et prikket udslet i hele knæhasen, og der gik heller ikke ret lang tid før hun fik influenzasymptomer, og endda lidt feber. Hun fik antibiotika uden først at afvente blodprøvesvar, fordi symptomerne var så klokkeklare.

qfha, der er rigtig mange forskellige symptomer. Og foreløbelig min. 3 forskellige flåtbårne sygdomme, -den ene værre end den anden..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-06-05 12:24

Du har da også været uheldig. Man kunne få den tanke, at flere af flåterne er mere inficerede i nogle områder end andre, jvf. også, at man på Bornholm har haft sin egen variation.