/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arv af sommerhus
Fra : LiseOvesen
Vist : 1998 gange
20 point
Dato : 15-06-05 13:02

Min mormor er lige død og efterlader sig 1/3 i et sommerhus. De resterende 2/3 ejer min mor. Min bror og jeg har mulighed for at arve min mormors tredjedel, hvis vores mor frasiger sig den. Men hvad kan bedst betale sig økonomisk ? At min mor arver den sidste del, så hun ejer det hele eller at vi arver tredjedelen ?

Skifteretten oplyste desuden min bror i går, at vi ikke skulle betale noget, men det forekommer mig lidt mærkeligt ? Er der normalt ikke arveafgift på sådan noget ?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 30 point
Dato : 15-06-05 13:13

Jo der skal sørme betales arveafgift (15%), men skifteretten har nok ment, at der ikke skulle betales yderligere afgift, forstået på den måde, at det afgiftsmæssigt er ligegyldigt om det er din mormors børn eller børnebørn der arver. Det kræver dog, at din mor giver arveafkald inden arven udlægges, idet der ellers skal betales gaveafgift mellem din mor og dig/din bror.

Når du spørger hvad der bedst kan betale sig, hvad tænker du så konkret på?

Godkendelse af svar
Fra : LiseOvesen

Dato : 15-06-05 13:18

Om det er billigst for os at min mor fremover ejer det hele eller vi ejer den ene tredjedel

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 14:17

Hovhovhov... der skal betales arveafgift (15%) af det beløb, der overstiger bundfradraget på 236.000.
Hvis sommerhuset var den eneste formue, mormor havde, så skal det altså være vurderet til over 3X236.000 kr, altså 708.000 kr. før der skal betales arveafgift.

Hvilken ordning, der er billigst, -om det er din mor eller din bror og dig, der skal eje trediedelen, det kommer an på så mange andre ting. F.eks. jeres indtægter hver især, og om I kan miste noget ved at have forøget jeres formue.

Men med erfaringer fra min egen familie vedrørende arv, så kunne jeg frygte, at der kunne komme diskussioner om brugsret til og vedligeholdelse af huset, hvis I er 3 ejere..
Hvis din mor er eneejer, så er hun også den, der bestemmer, -og betaler udgifterne.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 14:31

@birgitta - Der er kun et bundfradrag pr. bo. Så hvis der 1/3 af sommerhuset er vurderet til over 236.000 skal der betales 15% i afgift. Det afgiftsmæssigt ingen forskel, hvem der arver. Og det er da rigtigt at sommerhuset kan arves afgiftsfrit.

Det er da rigtigt, at visse sociale ydelser bliver taget, hvis man har formue, men jeg mener ikke, at det generelt er relevant at se på de potentielle arvingers fohrold - kan du give nogle eksempler?

Jeg er helt enig i, at det kan give nogle voldsomme skænderier, hvis familien skal enes om at "drive" et sommerhus, og af den grund ville jeg vælge, at moderen skulle arve det hele, men det kommer jo helt an på hvad LiseOversen lægger vægt på (egen vinding, fred i familien, brugsret over sommerhuset etc.).

Kommentar
Fra : bne

Dato : 15-06-05 14:32

Personlige erfaringer med et 'dele-sommerhus', siger at det fornuftigste er at lade mor eje huset - og lade hende administrere det der med vedlighold, udskiftning og møblering............ og sommerhuset blev endda købt sammen, for at samle familien - det lykkedes ikke !!

Kommentar
Fra : bne

Dato : 15-06-05 14:35

-> RyeJensen : Eller hvis mor er gift igen, med 'til-løber-børn', som så senere skal arve DET bo.....
Det kan hurtigt blive indviklet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 15:07

RyeJensen, er det ikke det, jeg skrev??? : "Så hvis der 1/3 af sommerhuset er vurderet til over 236.000 skal der betales 15% i afgift." --altså hvis hele huset er vurderet til mere end 708.000..... Vel og mærke, hvis det er den eneste arv, der er...

Hvis en ung familie med lav indtægt arver f.eks. 200.000 som står i et sommerhus, så kan det betyde nedgang i f.eks. boligydelse. Og i andre ting hvis en af dem er førtidspensionist eller arbejdsløs. Og der skal jo løbende betales udgifter på huset, ejendomsskatter, reparationer, vedligeholdelse o.s.v.
Hvis den unge familie kun lige har til dagen og vejen, så er det ikke sikkert, at de har råd til at arve.

Hvis mor arver huset, så kan hun evt. leje ud til børnene mod praktiske eller økonomiske ydelser. Da hun i forvejen ejer to trediedele af huset, så står hun nok i forvejen for disse ting.

Hvis alle parter har en god, sund økonomi, så er der da slet ingen grund til at spekulere i, hvad der vil være billigst. Så er det mest praktisk og mest problemfrit med én ejer.

bne, vi har vist begge sorte erfaringer.. Der er nok problemer i mange små hjem, når man skal forsøge at deles om noget, det være sig arv, sommerhus, forpligtelser eller (ak ak) indbo...

Alt det der med nyt ægteskab og tilløberbørn er der jo også regler for. Som loven er lige nu, så arver tilløberbørnene da ikke mor, hvis hun da ikke lige adopterer dem...

Og alt andet lige, så ER det altså mor, der arver trediedelen efter SIN mor. Arvefrasigelse er noget man bruger, f.eks. hvis mor har stor gæld og derfor hellere vil forbigås så huset bevares i familien.... Men DET er jo nok ikke tilfældet her...

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 15:14

sorry jeg misforstod dig. Jeg tror hverken din (birgitta) eller bne's familie er sort. Det går desværre galt for nogen mennesker, når der kommer penge til syne.

Arveafkald bruges ofte også når forældre synes deres børn har mere brug for arven end forældrene.

Kommentar
Fra : LiseOvesen

Dato : 15-06-05 15:14

Mange tak for jeres svar. Tilfældet er at min bror og jeg ikke har mange midler, men huset vil nok blive vurderet lige under de 708.000 (er det ToldSkats vurdering der bruges eller en ejendomsmæglers ?) - så arveafgiften slipper vi forhåbentlig for. Vores mor vil helst have at vi er medejere, så vi er fælles om at passe og pleje osv. da hun er handicappet. Tusind tak for jeres gode svar....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-06-05 15:31

Lise, lad du mor beholde huset. Så har du og din bror mulighed for at låne huset mod visse modydelser, f.eks. reparationer, maling, hovedrengøring o.s.v.

Du og din bror har jo begge interesse i at holde huset i god stand. For en dag er det jo jer, der skal arve det efter jeres mor. Og til den tid kan jeres økonomi have bedret sig, så I har råd til fortsat at vedligeholde det.

Men når jeres mor er handicappet, så er det da måske den bedste løsning, at hun står for det økonomiske, -altså ejer huset, -og at du og din bror står for det praktiske arbejde med vedligeholdelse, rengøring og istandsættelse. --Hvis altså jeres mor har råd til det..

--En lille ting.. Husk at tænke på, at din mor lige har mistet sin mor... Sorgen bliver ikke sådan lige overstået, selv om hverdagen går videre.. Det er næsten et år siden, at jeg mistede MIN mor, og jeg kan stadig indimellem blive overvældet af sorg..

Kommentar
Fra : LiseOvesen

Dato : 15-06-05 15:40

Birgitta, det lyder som en god ide. Jeg vil tale med bror + mor om det. Heldigvis er alle bare interesserede i at beholde det og gøre det så nemt for hinanden som muligt.
Ja, sorgen kan være overvældende. Vi glæder os også+ til at alt det praktiske er overstået så man kan få lidt ro til at komme sig....
Mange tak for dine gode svar og omtanke

Kommentar
Fra : bne

Dato : 16-06-05 10:35

Lige en kommentar til det at miste.....
Sorg og savn kommer man ikke over - men man kan komme gennem det !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-05 14:42

Narh, man lærer snarere at leve med savnet..

Sorgen dukker op igen og igen som en stor bølge.. Men med tiden er der længere mellem bølgerne. Og de bliver efterhånden også mindre..

Mange gode ønsker til dig og din familie, Lise.

Og god sommer til alle..