/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux????
Fra : Firstbase
Vist : 575 gange
50 point
Dato : 01-10-02 22:37

Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder at ligge det ind på min computer.

Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK accepteres)

kan alle spil køre under linux???

Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!

Firsbase

Livet er for kort til Microsoft

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-02 23:29

Hej Firstbase,

det her er et godt dansk sted med hjælp til Linux... -->
http://www.sslug.dk/
de har en del "bøger" online, samt disse også ka' downloades og læses offline... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/
hvis du vil i gang med Linux ka' jeg varmt anbefale den side et visit...

du ka' bl.a. her se hvor du ka' downloade Linux, i form af Mandrake, Red Hat eller SuSe... -->
http://linuxshoppen.dk/download.php

umiddelbart er Mandrake den jeg har fået mest ros for at være den mest brugervenlige Linux distribution...

mht. til Red Hat er de bl.a. ISO filer, dvs. at det er et "billede" af en CD-rom...

du ka' på denne side downloade et program der hedder "Deamon Tools"... -->
http://www.daemon-tools.org/downloads.htm
programmet funker på den måde at det simulere et eller flere CD-rom drev, (den nyeste version ka' også simulere DVD-drev), og derved ka' du læse din ISO fil/ CD rom billede ind i Deamon Tools så det bliver opfattet som en CD-rom, herefter indlæsningen ka' du så med dit brænder program lave en CD til Cd brænding...

en manual til programmet ka' findes her... -->
http://www.daemon-tools.org/daemon.htm

men ang. bøger er det også muligt at låne bøger og hæfter omkring Linux på Biblioteket, og hvis dit Bibliotek ikke har dem, at du så ka' bestille dem hjem... der findes både materiale på engelsk og dansk...

der er også en Linux distribution der hedder E-smith, og der er bl.a. en artikel om den her... "Få egen billig server via ADSL"... -->
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500

men ellers er en masse om linux rundt omkring på nettet... jeg vil dog foreslå dig først at kigge på SSLUG... men samtidig også tænke på hvordan du vil bruge den og til hvad...

hvis du f.eks. bare vil bruge den som server så ku' E-smith f.eks. være et godt bud... hvorimod hvis du vil have en grafisk brugergrænseflade m.m. og et brugervenligt system til at starte med er Mandrake nok at foretrække...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:49

On Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 GMT, Firstbase news wrote:

> Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Mandrake er nem at installere. Suse og Redhat er vist lige så. Debian
er måske lidt sværere at gå til, men har andre fordele. Gentoo er
lavet til at du kan oversætte alt fra bunden. Osv. osv. osv.

> findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> accepteres)

Kig på http://www.sslug.dk/ - der er både bøger og andet.

> kan alle spil køre under linux???

Nej. Kun få spil kan.

Mvh.

--
"Why does the sky turn red as the sun sets?" Adam Sjøgren
"That's all the oxygen in the atmosphere catching fire." asjo@koldfront.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:50

On Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 GMT, "Firstbase"
<Firstbase.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder
>at ligge det ind på min computer.
>
>Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

tjae, nogen foretrækker moderen, andre sønnen, smag og behag er jo
forskellig,

Redhat og Mandrake er i hvert fald nemme at begynde med

kan evt. downloades her:

http://www.linuxiso.org

>
>findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
>accepteres)

http://www.sslug.dk her findes masser af info

http://www.sslug.dk/linuxbog/ en gratis bog på dansk

http://www.gnuskole.dk endnu en gratis bog, som selv skolelærere kan
forstå (zorry)

men ellers kan du jo se lidt på de forskellige distributioners
hjemmesider, der ligger howto's og FAQ's i stakkevis

eller en søgning på Google "linux+help" gav ca. 3.600.000 hits

>
>kan alle spil køre under linux???

ingen anelse

>
>Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!

hvis man ikke spø'r bliver man jo aldrig mere vidende

>Livet er for kort til Microsoft

men det føles langt

--
I demand the right to keep and arm bears

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:43

Firstbase wrote:

> Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder
> at ligge det ind på min computer.
>
> Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Imo er Mandrake Linux v9.0 rigtig nem at bruge, v9.0 er lige udkommet,
og kan findes via www.mandrake.com

> findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> accepteres)

http://www.sslug.dk/linuxbog der er masser af gode bøger
derudover er der masser af guider på linux.com og http://www.tldp.org/

> kan alle spil køre under linux???

Nej, men mange windows spil kan bringes til at køre med enten
Wine (gratis) eller WineX fra TransGaming (kommercielt), desuden
findes der en del gratis spil til linux af svingende kvalitet,
blandt de bedre (produktion) kan nævnes Flighgear der findes på
http://www.flightgear.org/

mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:52

Hej.

> Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder
> at ligge det ind på min computer.

Fin ide.

> Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Jeg vil anbefale dig Redhat 8.0.

> findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> accepteres)

Der er nogle gode danske bøger på http://www.sslug.dk/linuxbog/.

> kan alle spil køre under linux???

Nej, bestemt ikke.

> Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!

Det er da helt iorden.

> Livet er for kort til Microsoft

Hvorfor dog det ?

--
mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 21:57

Firstbase wrote in <Hynm9.64187$Qk5.2504721@news010.worldonline.dk>:
> Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Det er der mange meninger om. Men dem, som vist oftest nævnes i den
forbindelse er:

Mandrake, Suse, Redhat og Debian.

Suse: Måske den mest newbie-venlige af dem alle. Men den er kommerciel,
hvilket bla. mærkes ved at man ikke bare kan downloade ISO'er. Vil man ikke
betale, må man lave FTP-install el. lign.
Det problem er ikke så stort, får det er nok det bedste alligevel. :) Jeg
ved ikke om det giver andre problemer.

Redhat er også kommerciel, men hele distributionen er alligevel gratis. De
tjener penge på support og konsulent-ydelser. Og så selvfølgelig dem, som
køber en fin æske, med en tyk, trykt manual, og nogle CD'er magen til dem,
man kan downloade.
De var engang i spidsen hvad brugervenlighed angår. Men pludselig gik
udviklingen nærmest i stå, og mange overhalede. I dag er den mest beregnet
til servere.

Mandrake synes jeg startede som noget Redhat-wannabe. :)
Sidst jeg prøvede Mandrake, synes jeg hele ideen i det var dem samme, som i
Redhat, dengang de var næsten alles favorit. De havde bare formået at
udvikle videre på det, og få et meget brugervenligt system ud af det.

Debian er der ikke noget firma bag. Det er en af de meget få helt frie
distributioner. Det ses bla. ved at det slet ikke kan lade sig gøre at købe
en Debian-licens. Du kan godt købe Debian-CD'er, men det er bare en eller
anden der har downloadet nogle ISO'er og brændt dem. :)
Den er ikke så venlig over for begyndere, som de tre andre. Men vil man gøre
en ekstra indsats, så føles den faktisk hurtigt enormt brugervenlig.

Sidst jeg installerede Mandrake tænkte jeg, at få en newbie, må den være
nemmere at installere, end Windows. Jeg har ikke selv prøvet Suse, men har
hørt mange gange, at den skulle være endnu nemmere at installere.

Debian er sværere end Windows at installere, for en begynder. Men for mig,
som har arbejdet med den slags i årevis, synes jeg den er langt, rarere at
installere, end Windows.

Men husk: Alle distributionerne er Linux. Forskellen ligger i installation,
opgradering osv. af operativsystemet og programmerne. Og så lige hvilke
programmer der er tilgængelige i pakkesystemet, hvor nye versioner og den
slags.
Men grundlæggende er det helt det samme.

> findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> accepteres)

http://sslug.dk/linuxbog (så vidt jeg husker)
Der er en hel stribe danske bøger om Linux mm.

> kan alle spil køre under linux???

Nej. Der er intet system, som kan køre alle spil. :)

Mange selv nyere Windows-spil kan køres under Linux vha. WineX. Men forvent
ydelse som om din maskine kun var halvt så stor, i bedste fald.
(Men nogle gange er maskinen jo alligevel 4 gange så stor som nødvendigt, så
det går nok.)

> Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!

Det behøver du ikke undskylde, man skal jo starte fra bunden af. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 22:01

Firstbase wrote:
> Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Smag og behag ... afhænger af hvad du forventer.

> findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> accepteres)

http://www.sslug.dk/linuxbog/

> kan alle spil køre under linux???

Nej!
Det er begrænset hvad der findes af spil til Linux - ihvertfald hvis man
tænker på at sammenligne med udbudet af Windows-spil eller tidligere
tiders Amiga/C64-spil-udbud.
Du skal IKKE vælge at skifte til Linux, hvis du forventer det bliver
samme pirat-spil-frenzie som visse folk udsætter deres Windåse for.

Når det så er sagt, så findes der mange måder at køre ikke-Linux-spil på
under Linux. Der er bl.a. et firma (http://www.transgaming.com/) der har
specialiseret sig i at få Windows-spil til at køre under Linux via
"Wine". De har haft nogenlunde succes med flere af de nyeste PC-spil.

Derudover er der et utal af emulatorer til Linux, der giver dig mulighed
for at spille ældre spil.
Jeg mangler ikke spil til mit spil-behov. Men jeg spiller heller ikke
nær så meget som nogen af mine Windows-brugende bekendte.

> Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!

Vi har alle været der engang.

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 22:08

slomoVizion wrote:
>
> blandt de bedre (produktion) kan nævnes Flighgear der findes på
> http://www.flightgear.org/

Også gode production-quality native-UNIX spil. Er:

BZFlag: http://www.bzflag.org
FreeCiv: http://www.freediv.org
TuxRacer: http://www.tuxracer.com/ (findes både kommercielt og frit)

.... alle fire kommer iøvrigt pre-installeret med Mandrake.

Peter

Kommentar
Fra : Essence

Dato : 02-10-02 00:15

Overordnet set:

Mange af de links der er blevet nævnt ovenover (faktisk allesammen :0), er helt sikkert værd at besøge.
Nu ved jeg ikke, hvilken netopkobling du har men medmindre du ADSL ell. lign. kan du købe hele versioner af de mest populære distributioner fra <a class="link2" target="_blank" href="LinuxPusher.dk">http:\\www.linuxpusher.dk
Mandrake er helt sikkert værd at gå i gang med. Deres nyeste version er 9.0.

Velkommen til! :0)

Kommentar
Fra : Essence

Dato : 02-10-02 00:24

Igen: href="Linuxpusher.dk">http:\\www.linuxpusher.dk

(håber det virker :0/)

Ellers er adressen: http:\\www.linuxpusher.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 22:41

On Tue, 1 Oct 2002 22:52:29 +0200
"Rasmus Ladekjaer Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote:

> Hej.
>
> > Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder
> > at ligge det ind på min computer.
>
> Fin ide.
>
> > Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?
>
> Jeg vil anbefale dig Redhat 8.0.

Du er godt nok hurtig til at skaffe dig erfaringer
Er der ikke tradition for at Redhat X.0 distroer er buggy

>
> > findes der en bog man kan hente på nettet???? (både ENG og DK
> > accepteres)
>
> Der er nogle gode danske bøger på http://www.sslug.dk/linuxbog/.
>
> > kan alle spil køre under linux???
>
> Nej, bestemt ikke.
>
> > Undskyld min store uvidenhed omkring emnet!!!!!!!
>
> Det er da helt iorden.
>
> > Livet er for kort til Microsoft
>
> Hvorfor dog det ?
>
> --
> mvh Rasmus
>

--
Poul-Erik Andreasen

Godkendelse af svar
Fra : Firstbase

Dato : 02-10-02 12:31

Tak for svaret strarup.

Jeg vil kigge på de sider du har fremvist og så prøve mig lidt frem

Tak til alle de andre der giver kvit og frit ud af deres viden

Firstbase

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 16:14

Den Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 GMT skrev Firstbase:
>Jeg har et problem jeg vil gerne vide mere om linux inden jeg påbegynder
>at ligge det ind på min computer.
>
>Hvad er nemmest at bruge Hvilken version?

Det kommer an på hvad man har nemt ved. Fx. synes jeg at slackware
var vildt nem at installere for 6 år siden, men at windows 98 er det
sværeste jeg nogensinde har installeret.

>kan alle spil køre under linux???

Nej, nøjagtig som de heller ikke kan køre på noget som helst andet.

Linux-spil kan køre på Linux
Windows-spil kan køre på Windows
Playstation-spil kan køre på Playstation

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."
- Alan Cox

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-02 20:22

On Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 +0000, Firstbase wrote:

> kan alle spil køre under linux???

Nææ. Men jeg vil da lige nævne at Unreal Tournament 2003 udgives til linux
- både server og klient. Den gamle UT er også i en linuxversion. Så er der
også en Quake3 linuxversion, den skal dog downloades. Diablo 2 kører fint
via Wine.
Så der er da lidt i udvalg og der kommer helt sikkert flere spil til
linux. Jeg regner da stærkt med at Doom 3 også kommer til linux.

mvh
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 19:05

Brian Christensen wrote:

> On Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 +0000, Firstbase wrote:
>
>> kan alle spil køre under linux???
>
> Nææ. Men jeg vil da lige nævne at Unreal Tournament 2003 udgives til linux
> - både server og klient. Den gamle UT er også i en linuxversion. Så er der
> også en Quake3 linuxversion, den skal dog downloades. Diablo 2 kører fint
> via Wine.
> Så der er da lidt i udvalg og der kommer helt sikkert flere spil til
> linux. Jeg regner da stærkt med at Doom 3 også kommer til linux.

Og Neverwinter Nights skulle komme til Linux her til efteråret.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 21:30

Den Thu, 03 Oct 2002 20:04:39 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
>Brian Christensen wrote:
>
>> On Tue, 01 Oct 2002 20:36:37 +0000, Firstbase wrote:
>>
>>> kan alle spil køre under linux???
>>
>> Nææ. Men jeg vil da lige nævne at Unreal Tournament 2003 udgives til linux
>> - både server og klient. Den gamle UT er også i en linuxversion. Så er der
>> også en Quake3 linuxversion, den skal dog downloades. Diablo 2 kører fint
>> via Wine.
>> Så der er da lidt i udvalg og der kommer helt sikkert flere spil til
>> linux. Jeg regner da stærkt med at Doom 3 også kommer til linux.
>
>Og Neverwinter Nights skulle komme til Linux her til efteråret.

Hvilket årstal? 2007 eller 2013?

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 00:52

Kent Friis wrote:

>>Og Neverwinter Nights skulle komme til Linux her til efteråret.
>
> Hvilket årstal? 2007 eller 2013?

Ifølge min tidsregning befinder vi os i 2002:

http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-10-02 16:29

Den Fri, 04 Oct 2002 01:52:25 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
>Kent Friis wrote:
>
>>>Og Neverwinter Nights skulle komme til Linux her til efteråret.
>>
>> Hvilket årstal? 2007 eller 2013?
>
>Ifølge min tidsregning befinder vi os i 2002:

Ja, men det var ikke det jeg spurgte om, jeg spurgte om hvornår vi skal
forvente NWN-klienten til linux.

>http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html

Jamen det er jo samme firma som påstod at linux-klienten ville være
klar samtidig med windows-versionen. Har du ikke en mere pålidelig
kilde?

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-10-02 11:39

Kent Friis wrote:

> Den Fri, 04 Oct 2002 01:52:25 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
>>Kent Friis wrote:
>>
>>>>Og Neverwinter Nights skulle komme til Linux her til efteråret.
>>>
>>> Hvilket årstal? 2007 eller 2013?
>>
>>Ifølge min tidsregning befinder vi os i 2002:
>
> Ja, men det var ikke det jeg spurgte om, jeg spurgte om hvornår vi skal
> forvente NWN-klienten til linux.
>
>>http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html
>
> Jamen det er jo samme firma som påstod at linux-klienten ville være
> klar samtidig med windows-versionen. Har du ikke en mere pålidelig
> kilde?

Nå, på den vis

Nej, jeg har ikke andre kilder

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --