/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bytte router hos expert. -kvittering.
Fra : ulla8
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 15-06-05 10:56

Jeg ville bytte en router hos expert.
Hvad er mine rettigheder når jeg har købt en router hos expert og jeg ikke har pakket den ud.
Desværre har jeg smidt kviteringen væk.
Men ham der solgte mig den har set mig masser af gange før og han indrømmede godt at han kunne huske at jeg havde købt den af ham. Og der står expert på pakkens prismærke.

Er der virkelig ikke noget at gøre?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 15-06-05 11:00

Hvis du ikke har en kvittering, så kan du jo ikke bevise købsdatoen..... desværre.
Men ER du blevet afvist ? - ellers tag en stille og rolig snak med dem, de må også have en vis interesse i at have tilfredse kunder

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-05 11:01

det er vist forskelligt - men jeg har måttet rive fona i håret for at få en kvittering i og med at de ikke "kunne se" jeg havde købt en vare der skulle bruges bortkommet kvittering til - efter mange lange snak og skriverier fik jeg dem til at finde deres kopi og sende en kopi af den til mig - det kan vel også lade sig gøre for dig og så skulle den potte være ude af verdenen -)
(jeg opfattede det som uvillighed fra fonas side - læs dovenskab - i og med at jeg fik kvitteringen dagen efter jeg truede med at gå videre med sagen)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 11:02

Utrolig dårlig service, men forretningen har ikke pligt til at bytte en vare der er i orden med eller uden kvittering.
Jeg forstår godt, at mange forretninger vægrer sig imod at bytte når der ikke er udstedt kvittering fordi de selvfølgelig ikke vil hjemkøbe deres egne evt. stjålne produkter, men jeg ville ikke komme i en butik hvor jeg fik den behandling som "kendt" kunde.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 11:06

Det er rigtigt, at det absolutte udgangspunkt er, at du skal have din kvittering for at have nogen rettigheder, men kan du på anden måde bevise, at hvor og hvornår du købte routeren, er dette også tilstrækkeligt, jf. Forbrugerklagenævnets praksis. Det kunne f.eks. være ved at du har et kontoudskrift hvor det fremgår hvilken Expert du har handlet i, og at der lige nøjagtigt er hævet det beløb, som routeren koster.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 11:10

Det er klart, som BjarneD skriver, at du kun har krav på at kunne bytte routeren, hvis det er kutyme i forretningen, eller det decideret er aftalt at varen kunne byttes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-05 11:13

kan du huske datoen du købte varen kan forretningen finde kvitteringen stort set med det samme !!!
(hvis de vil)

holder med BjarneD i at jeg heller ikke ville handle med nogen hvor jeg var "kendt" kunde med den behandling.

RyeJensen........ det er lidt lusket hvis man kan opgive datoen og kvitteringen jo ligger i butikkens regnskaber - en kopi af deres kvittering gælder lige så godt - for mig er det bare uvillighed når de ikke forsøger at hjælpe !!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-06-05 11:16

Går ned til ham der "kender" dig og sig du har et problem og gerne vil have byttet routeren, men at kvitteringen er blevet væk. Men som han se er pakken ubrudt og deres prismærke sidder stadig på. Hvis du skal bytte routeren til anden i forretningen kan jeg ikke se de ikke skulle ville hjælpe dig.!!!!!

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 11:16

Den blev købt på mit dankort.
Så mon det er nok at få en udskrift fra banken?
Jeg kan godt huske datoen osv.

Jeg har allerde været dernede og de er meget modvillige, og "dovne"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-05 11:19

udskriften fra dankort/bank burde være nok( er nok i og med det fremgår pengene er indbetalt til dem med navn eller deres kontonr.) - hmmm synes expert får rimelig meget kritik hen over de sidste måneder !!!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-06-05 11:22

Tag de ting med du kan "dokumentere" købet med og spørg om de virkelig ikke kan hjælpe dig, når nu du har handlet der før, og den ene af dem kan huske købet. Og at den jo bare skal byttes til en anden i forretningen. Hvor svært kan det være. Det er jo bare god kundeservice.!!!

Hvis de stadig er nogle bøgetosser, så har du en dejlig router og så skal du ikke handle der mere.!!!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 11:25

@miritdk. Jeg er da enig i, at det er kanon dårlig service, hvis forretningen ikke vil finde kvitteringen frem, men de har jo ingen pligt.

Butikker er begyndt at gå meget op i, at de kun vil bytte varer, der er købt i deres egen forretning, så det skal fremgå af dit kontoudtog, at det netop er den butik du har handlet hos, men det gør det vist som regel også.

Dit problem bliver nok, at de ikke vil anerkende din argumentation, og så er din eneste fremgangsmåde at gå i Forbrugerklagenævnet, og det tager jo flere måneder.

Det er utroligt, at man ikke vil vise den smule service, men har efterhånden konstateret mange gange, at mulighederne for at bytte eller returnere varer, bliver sværere og sværere.

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 11:26

Nu har jeg lige haft dem i tlf.
Han sagde igen at han ikke ville bytte den, heller ikke med kvittering fra banken.

Og han indrømmede at han havde en kopi af kvitteringen, men at han ikke havde tid tila t finde den frem.

Og han sagde jeg skule være velkommen til at gå videre med sagen, da han ikke troede det ville ændre noget.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-05 11:28

ulla8 du kan filene tro det hjælper noget at gå videre - de skal bare have et brev fra forbrugerklagenævnet - så er de noget så hjælpsomme - og taber en kunde til -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-05 11:29

ps... har du forsøgt at ringe til deres hovedkontor ????? DET kunne faktisk hjælpe med dine argumenter - men forsøg at få navnet på personen der nægter dig bytning og fremlæg at du kan bevise købet

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 11:30

Ja men Forbrugerklagenævnet behandler kun sager hvis varen har kostet 800 kr. eller mere når det er den slags varer..

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 11:31

Ja jeg har prøvet at finde deres hovednummer på www.expert.dk
Men deres hjemeside har ikke oplysninger om det. Det må være fordi det er francise..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-05 11:36

Ja, hvis routeren ikke har kostet så meget, så er der ikke rigtig noget at gøre (medmindre du vil anlægge sag - og det er jo reelt ingen mulighed). Og hvis du ikke kan få butikken til udvise bare et minimum af service, så må du desværre betragte sagen som tabt, og glæde dig over at du nu har en router.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 11:47

Du har kun fornuftens ret og den er åbenbart ikke til stede, men nu sidder jeg og bliver nysgerrig efter at vide hvorfor du vil bytte routeren og til hvad. Det kommer ikke mig ved, men måske kunne du få et par gode råd med på vej herfra deltagerne.

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 12:02

Det er fordi jeg ville have en pige til at flytte ind i et værelse i min lejlighed.
Routeren er så en trådløs.
Men nu skal hun ikke flytte ind alligevel.

Og det er selvfølgelig hende der har betalt den osv. Men hun kender ikke kandu.dk, så jeg sagde til hende jeg lige vile høre de kloge hoveder herinde, inden hun gav op

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-06-05 12:17

Det er så fordi det er en tilbagelevering, at forretningen er uvillig - deres dumhed!
Den kan jo nok sælges med tab, men uden kvittering er det jo også svært at håndhæve en garanti så den er nok lidt tricky.

Kommentar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 12:36

det kan være jeg køber den af hende hvis der skulle være en anden der vil leje et værelse..

Godkendelse af svar
Fra : ulla8

Dato : 15-06-05 12:39

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-06-05 13:33

håber du får noget ud af det - lad dig ikke tricke

nu skrev du jo i starten at problemet var bytning og det kan sagtens lade sig gøre - hvis forretningen kender dig som god handlende er muligheden for at få pengene tilbage (som du skriver senere) også rimelig - men der er de sværere at snakke med. Det er jo ikke deres fejl at noget er købt og ikke kan bruges i og med at varen er ok -men kunden fortryder forsent. Et eller andet sted et det noget med goodwill osv håber det lykkes for dig (jer)