/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svampeangreb ?
Fra : Palmen
Vist : 1058 gange
200 point
Dato : 15-06-05 10:22

Vi er flyttet ind i et hus for 1 år siden.

Ude i vores isolerede redskabsskur opdagede vi noget svamp ved et mindre skab, som vi havde stillet på trægulvet op ad væggen.

Svampen sad inde ved væggen nederst ved gulvet og op ad skabet. Svampen var nærmest gul i farven.

Vi gjorde så det at vi løftede skabet/satte noget under skabet så det ikke længere står på gulvet, og gjorde grundigt rent.

Det skete for 2-3 mdr. siden og siden har der ikke været noget.

Så i går fandt vi på samme side men udvendigt lidt/altså på den udvendige side noget svamp igen (ikke ret meget). Nederst på trævæggen indtil murværket.

Jeg har så nu efterfølgende søgt viden om svampe på bl.a.

http://www.teknologisk.dk/byggeri/8798,1

http://www.goritas.dk/info_art.asp

http://www.jh-byggeservice.dk/hussvampe%20og%20insekter.htm

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=1334&reprid=0&filid=9&iarkiv=1#SVAMPE

og flere andre steder.

Jeg kan bare ikke lige genkende den svamp vi har med de angivne og beskrevne svamper og hvordan det evt. skal se ud under og efter et ”svampeangreb”.

Er der nogle der kan give mig nogle råd om hvad jeg evt. skal gøre ? Har jeg grund til at være nervøs ?

På forhånd tak for evt. svar.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-06-05 10:31

Jeg skal måske lige sige at træet ikke har taget skade af svampeangrebet (i hvert fald ikke synligt skade)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 210 point
Dato : 15-06-05 10:52

Du kan stoppe den lige på stedet ved fyldigt at pensle glycol (kølervæske) på og omkring (en halv meter væk) det sted, hvor det synlige er. Bemærk, at når svampen er synlig, er det fordi den har spist så meget af veddet, at den synes, den skal til at formere sig. Det, vi ser udefra, er bare "blomsterne". Resten af organismen ligger i form af mycelium inde i veddet. Men Glycolen slår vedsvampe ihjel, og det går hurtigt, for glycole har en ekstremt lille overfladespænding og kan finde igennem uhyre snævre sprækker og blander sig med vand og mange andre væsker i ethvert forhold. Nervøsiteten kan du få bekræftet eller afkræftet ved at rykke eller bøje/stikke en kniv i det angrebne sted.
Mere vedvarende beskyttelse får du ved at købe et rævedyrt borholdigt middel eller ved at lave dit eget meget billigere middel: Gå på google.com og led efter "chemotherapy for rot"
med venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-05 10:59

Jo, helt aktuelt kan du gøre det, at du funder fugtvejen og bryder den. Hvis en trævæg eller stolpe står direkte på sokkel eller fundamentsten, skal du løfte op og skyde asfaltpap ind imellem og så drukne stolpefod/vægunderkant i noget svampedræbende. Hvis der er hul i taget, så stop det og sørg for gennemluftning i månedsvis af det fugtede og smør eventuelt Gori/Flügger/Sadolin/Holmblad/Pinotex/blåstensopløsning/bor-glycol/Silvanol/svampehindrende snask på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-05 11:01

Når det er fugtigt, så er det med glycol i langt det mest effektive. Det vil med stor forkærlighed søge hen, hvor der er fugt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-05 11:45

Svampeangreb skal man altid tage alvorligt.
og det hjælper ikke noget at prøve på at lukke svampen inde ved at smør noget på, for så flytter det sig bare.
Det er vigtigt at finde ud af hvor det kommer, og så få udbedret de forhold der gør at svampen kan gro.
Svamp kommer oftest på steder hvor der kan trænge fugt ind, enten gennem væg/murværk, eller komme op gennem gulv der ikke er isoleret ordentligt.
og så sker der det, at når I har sat et skab, så laves der et rum hvor luften står stille og der muligvis også dannes kondens.
Altså, væk med skabet, grundig rengøring, udtørring og gennemluftning. Det kan som regel slå svampen ihjel, men derfor skal I alligevel have fundet kilden, ellers får I snart samme problem igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 15-06-05 11:52

måske kan du bruge noget af dette? http://www.kandu.dk/dk/spg/52915
Nilsg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-05 14:32

>dova: Det er fortrinligt, du gentager mig og til orientering: Jeg anbefaler absolut ikke at lukke svampen inde, men derimod at angribe den, hvor den er. Glycol er noget af det stærkest penetrerende, der findes, og det er samtidig en svampegift.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-06-05 14:32

Har du i din bygningsforsikring dækning mod svamp- og insekt, bør du ikke selv gå i gang med at forsøge dig, da der findes et hav af svampetyper, som bl.a. kan arbejde under overfladen i mure mv. har du forsikret, så anmeld skaden til dig selskab og lad taksatoren afgøre, hvad det er for en svampetype. Svamp kan kommer "frem i lyset" i løbet af otte dage, og kan blive til en MEGET alvorlig og dyr skade, hvis den for lov til at brede sig. Hej fra alka

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-05 14:33

Det forudsætter, at udhuset er med i forsikringen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-05 14:35

Bor/glycolblandinger bruges i øvrigt af de svampebekæmpende firmaer, som forsikringsselskaberne pudser på gamle huse, når ejerne vil have svampeforsikring.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 16-06-05 08:43

Tak for svaret pbp_et.