/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
For meget i løn (Condictio indebiti)
Fra : Jens.V
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 13-06-05 23:59

Condictio indebiti

Et firma indgår en aftale med arbejderne om, at lave en indslusningsløn sådan at nye ansatte det første ½ år får 15 kr mindre i timen og de "faste" får 1,75 kr. mere i timen. Efter ca. 1 år opstår der fortolkningsproblemer i aftalen og det bliver sagt fra både arbejdsgivers
organisation og fra arbejdernes organisation, at man skal nå til enighed ellers vil de ikke godkende
aftalen og den vil blive underkendt.

Men kan ikke nå til enighed om fortolkningen og vælger derfor i fællesskab at den skal tilbage reguleres fra den blev indgået (ca. 1 ½ år), det vil sige at dem der har fået 1,75 kr for meget, skal tilbagebetales og dem der har fået 15 kr for meget, skal modtage dem.

Dem der får pengene er selvfølge glade for det

Dem der skal af med pengene er mindre glade for det

Nu er der så nogen der bliver rigtig sure over det og påstår det er ulovligt og mener ifølge reglerne om Condictio indebiti, at de har modtaget pengene i god tro og man derfor ikke kan tage pengene fra dem igen.

Man kunne også have valgt at lade aftalen frafalde fra dags dato uden tilbagebetaling, men man valgte ikke at gøre dette, da der var forholdsvis mange der havde lidt under at have fået 15 kr. mindre i timen. ” Målet helligere midlet ”

Mit spørgsmål er:

Kan man igennem dom kræve at firmaet ikke kan regulere på den måde?

Skal man prøve at forklare dem der er ”sure” at der er rigtig mange som har penge til gode ved at den bliver reguleret?

Er der en fast kutyme for hvordan man ordne den slags?

MVH

Jens

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-06-05 09:33

Det er ikke "normalt" at skulle betale penge tilbage når der foreligger en aftale, da der er gået 1,5 år kan det komme ind under kutymereglerne, din fagforening bør vide reglerne for denne form for aftaler, er der ikke et LO-forbund involveret er medarbejderne på "røven"!

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 14-06-05 20:30

Hej

Jeg er meget enig i tankegangen omkring Condictio indebiti. Men men aftalen om at regulere tilbage hven har indgået den? det er det vigtigste her. Hvis aftaleparterne er de faglige organisationer fx. DI og Metal, og de har aftalt modregning, så kan det være OK. Hvis der er tale om en valgt tillidsrepræsentant, så er det formentlig også OK. Men under alle omstændigheder ville jeg nok prøve sagen i en faglig voldgift - der er jo intet at tabe.

De skrevne fordrer der er indgået en overenskomst på virksomheden. Hvis der ikke er overenskomst anser jeg umidelbart sagen som værende Condictio indebiti.

Hilsen Morten, med frygt for at sagen ligger på mit bord i morgen

Kommentar
Fra : Jens.V

Dato : 16-06-05 15:33

Mortenfn

Er kommet et protokollat fra et organisations møde mellem DI og 3F hvor der står at man skal forsøge at finde en fortolkning af aftalen, ellers vil den blive underkendt og der skal tilbagereguleres fra da den blev indgået. Ledelsen og tillidsfolkene har ikke kunne nå til enighed og har derfor aftalt at den frafalder med regulering.

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-05 17:15

I dette tilfælde kan det godt lade sig gøre, det er jo aftalt at hvis der ikke kan findes en løsning så skal der ske tilbageregning.

Godkendelse af svar
Fra : Jens.V

Dato : 19-06-05 21:01

Tak for svaret mortenfn.