/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Drømme tydning
Fra : joker138
Vist : 9135 gange
50 point
Dato : 13-06-05 16:40

Er der nogle der ved hvor man kan læse drømme tydning, undtag at man skal betale eller købe en bog, og nu ikke noget med prøv biblioketet i din hjem by, nej jeg kunne gå på nettet, når jeg har brug for at vide/tyde hvad det er jeg drømmer.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-06-05 17:03

Nu kommer det jo så an på hvor du bor. Men hold da øje med kurser i avisen..det lokale AOF og lign.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 13-06-05 17:04
Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 29-09-05 12:55

vil nok bede dig om at tage drømmetydning med et gran salt. skal du have noget seriøst info ud af det skal du inkludere psykologi og studier om hjernen og hvordan den fungere bl.a. når vi sove og hvad vores underbevidsthed er for en størrelse

god fornøjelse
mvh
rockduck

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 29-09-05 12:56

ps

selvom illustreret videnskab også skal tages med et gran salt så har de mange gode artikler om drømme, hjernen osv

Kommentar
Fra : kiki84

Dato : 22-10-05 02:20

Giver rockduck fuldstændig ret, meget af det vi drømmer, kan være så kaldte "dagsrester" dvs; noget du har oplevet i vågen tilstand. dessuden er der flere forskellige forklaringer på mange tegn, farver, dyr osv, du skal hele tiden tage stilling til hvad du har oplevet, ting der genere dig osv osv... men held og lykke ;)

hilsen
Kiki

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 22-10-05 05:12

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : rdongart

Dato : 13-05-06 06:13

Hej Joker

Der findes meget få danske værker der sammenfatter nyere drømmeforskning (dvs. forskning fra efter 1980). Jeg vil faktisk gå så langt som til at hævde, at der stort set kun findes et. Dette er bogen "Drømme: Psykoterapi & REM-søvn" af Lars Hem der pt. arbejder ved Århus Universitet. Bogen er udgivet af Frydenlund og favner utrolig bredt inden for ret forskellige videnskabsgrene: dvs. den både behandler hermeneutiske (fortolkende) tilgange og så mere naturvidenskabelige tilgange. Hem behandler også spørgsmålet om hvad det i det hele taget vil sige at undersøge om nogle af vores oplevelser (nemlig dem vi har om natten, altså drømme) har en mening som er anderledes end deres direkte "udtryk".

Bogen er derfor god i forhold til at få indsigt i en række forskellige måder at forstå drømme og hvad drømme er for noget. Du vil muligvis ikke finde at den giver dig hurtige svar på hvordan du skal forstå helt konkrete drømme, men i den sammenhæng vil mit råd også være, at lad være med at læse "drømme-ordbøger" og lignende, der forsøger at fortælle hvad et enkelt symbol betyder. Husk at dine drømme er sammensat af dig/din hjerne og er derfor fuldstændigt unikke for dig.

For at arbejde med dine egne drømme er det helt grundlæggende at du skriver dem ned, og gerne så ofte som muligt (alt efter hvad du synes du kan overkomme og har tid til). Et gennemsnitsmenneske drømmer flere timer pr. nat (hvis ikke HELE natten - hvilket der ikke er hel enighed om), og de fleste af vores drømme husker vi ikke med mindre vi vågner midt i dem. Når du har nedskrevet en række drømme, vil der normalt ske det at temaer vil gå igen, eller personer der er betydningsfulde for dig vil optræde igen. Ofte vil mange drømme der omhandler de samme ting gøre, at det fuldstændigt giver sig selv hvad det er de omhandler (hvis man tror på kontinuitets-hypotesen: nemlig at vores drømme afspejler/går i forlængelse af vores vågne jeg (kontinuitetshypotesen godtog hverken Freud eller Jung, hvis de to gutter må jeg lige sige for en ordens skyld)). Altså ideen er, at desto flere brikker du har, desto lettere er det at lægge puslespillet. Denne metode er udviklet af en fyr der hedder Calvin Hall (også beskrevet i Lars Hems bog) som var den første (i 1960'erne og 1970'erne) til at foretage omfattende videnskabelige studier af drømme/drømmedagbøger fra folk over hele verden.

Men anyway, lån evt. Hems bog til dit lokalbibliotek via www.bibliotek.dk og se om der skulle være noget i den du kan bruge. God fornøjelse,

Vh.