/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dværgpuddel men knæskalproblemer
Fra : mimojo
Vist : 1588 gange
70 point
Dato : 13-06-05 15:35

Jeg har en pragtfuld dværgpuddel - en hun på ca.1 år - so jeg tidligere her har fået gode råd om.

Mit "lille" problem nu er at knæskallen på bagbenene - særligt det venstre - meget ofte, dvs. 2 - 3 gange dagligt, går af led, så jeg må selv sætte knæskallen på plads igen, ved at strække benet ud, og så kan man kan faktist med fingene føle når skallen kommer på plads igen. Kan problemet løses med at dyrelægen sætter en "søm" i skallen for at holde den fast på plads. Har i derude erfaringer med dette, og er mulighed for at problemet bliver værre med tiden, "damen" er jo kun 1 år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-06-05 15:36

bedste og sikreste råd herfra - spørg din dyrlæge

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-06-05 15:42

Ja, jeg siger som Mirit. Din dyrlæge har jo set hundens knæ og kan afgøre, om det kan afhjælpes. Det lyder, som om der er nogle muskler/sener, der er for lange. De kan jo i hvert fald afkortes, hvis det er det. Hvis der kommer et søm i knæskallen, kan den jo ikke arbejde, vil jeg tro.

Jeg har en bekendt, (menneske) som har samme problem med sin skulder. Der blev sener og muskler afkortet, og siden har der ikke været noget galt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-05 15:42

Har du ikke talt med dyrlægen om problemet, og fremtidsudsigterne for hunden.

Muligvis kan du ikke lide at høre det her, men jeg mener ikke det er særligt hensigtsmæssigt at have en hund der allerede i en alder af 1 år, har så store problemer med at knæet går af led flere gange dagligt.

hvis ikke dyrlægen mener det kan fikses med en operation der kan afhjælpe problemet, ville jeg nok overveje at få sådan en hund aflivet, for du skal ikke regne med, at det bliver bedre af sig selv, snarere tværtimod.

mvh dov

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 13-06-05 15:56

kære Mimojo.

Jeg har en veninde som har en bison Havanese. Den er blevet opereret på begge knæ for Patella Luxation ( som lidelsen hedder ). Du skal tage en dyrlæge der kender til denne lidelse og du skal finde en der plejer at opererer for dette. Det der sker er at fuen hvor knæskellaen skal fæstne i er for flad og at ledbåndene kommer på overarbejde for at holde knæskallen på plads. Operationen gik godt og Vicky som hun hedder har det fint i dag. Hun er en meget aktiv hund, så det største problem var at holde hende i ro efter operationen mens knæene helede. Og de siger at det er det bedste de har fået gjort, selvom det kostede.

Jeg håber at du vælger operationen selv om det er lidt dyrt for din hund har mang gode år endnu. Som den går rundt nu har den helt sikkert smerter og det vil kun blive være og være da det slidder på ledbåndene når de går af led. Du skal også lige huske på at lidelsen er arvelig så din hund må ikke reproducere sig.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : mimojo

Dato : 13-06-05 16:08

Hey alle - tak for alle gode råd hidtil.
Til Dorthe - vi har købt "damen" fra puddel-kennel i Hirtshals men stamborføring og det hele, men der var overhovedet ikke noget bemæket fra sælger om knæproblemer, eller poblemer generelt, så det det er lidt uheldigt det der med reproduceringen, når den tid kommer, det var ellers vores plan.

Accepteret svar
Fra : nusta

Modtaget 80 point
Dato : 13-06-05 16:43

Hej igen.

Patella Luxation er en meget kendt nedavelig lidelse som de små racer kan få. Med at de kan få den er ikke det samme som at alle vil få den. Jeg synes du skal ringe til opdrætter og fortælle at din hund har Patella Luxation.

I følge købeloven har du 2 års reklamations ret. Det vil sige hvis du opdager at hunden har en mangel inden for 2 år kan du klage til opdrætteren. Du skal så bevise at hunden har fået manglen/sygdommen/lidelsen hos opdrætteren. Det skulle ikke være et problem når hunden ikke er ældre og hvis du bruger en dyrlæge til at attesterer at hunden har patella Luxation. Det kan være at opdrætteren vil have at du stiller med hunden hos hendes dyrlæge for en undersøgelse.

Prøv at ringe og hør hvad hun siger.

Jeg går ud fra at hunden er DKK registreret og de er meget behjælpelige med at råde og vejlede. Ellers må du meget gerne ringe til mig. 98277619.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : mimojo

Dato : 14-06-05 10:27

Dorte tak for tilbudet og dit udmærkede svar! Jeg er bosat på Færøerne, så det er lidt besværligt med den lange vej helt til Hitshals, men jeg tror nu jeg vil kontakte kenlen i Hitshals om sagen. Dyrelægen skal ihvertfald kontaktes nu.

Jernlayden og Nusta tak for jeres svar om det med musklerne, jeg tror jeg vil lade dyrlægen se på denne løsning!

Godkendelse af svar
Fra : mimojo

Dato : 14-06-05 11:20

Tak for svaret nusta.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 14-06-05 12:54

Selv tak.

Hvis jeg ellers kan være til hjælp har jeg mail adresse info@kennelbygstubben.dk

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : mimojo

Dato : 14-06-05 13:06

Yep - jeg takker! Kan forøvrigt se at I har købt jeres hund samme sted som vi har købt vores dværgpuddel, nemlig hos Kennel Vicky i Hirtshals!

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 15-06-05 20:59

Hej.

Ja det var vores gamle chihuahua Vicky's Tikki. Hende købte vi i 1990. Vi har hende desværre ikke mere. Men jeg kan fortælle dig at hun ingen problemer havde med hendes knæ.