/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Skift til HID
Fra : greenluck
Vist : 1164 gange
50 point
Dato : 13-06-05 13:34

Er det muligt blot at sætte en HID-pære i sin halogenlygte eller skal der gasstarter og alt muligt gøgl i??. Batteri pakken er 12V, 4,5ah.
MVH Lars

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 13-06-05 16:55

hej
det er jeg ikke sikker på, mener at de er som Xenon pærer som kræver højspænding for at tænde.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 18:08

Højspænding??? Altså normalt kører HID med samme batteripakke som normale 12 eller 14,4V og X antal ah. Jeg ved bare ikke om jeg skal tilføje noget elektronik til lygtehovedet for at køre en HIDpære.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 18:08

Højspænding??? Altså normalt kører HID med samme batteripakke som normale 12 eller 14,4V og X antal ah. Jeg ved bare ikke om jeg skal tilføje noget elektronik til lygtehovedet for at køre en HIDpære.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 18:08

Højspænding??? Altså normalt kører HID med samme batteripakke som normale 12 eller 14,4V og X antal ah. Jeg ved bare ikke om jeg skal tilføje noget elektronik til lygtehovedet for at køre en HIDpære.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 18:08

Højspænding??? Altså normalt kører HID med samme batteripakke som normale 12 eller 14,4V og X antal ah. Jeg ved bare ikke om jeg skal tilføje noget elektronik til lygtehovedet for at køre en HIDpære.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 18:09

Ups...

Accepteret svar
Fra : allandykker

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-05 18:47

Hej Lars.
En HID-pære kræver et højspændings starter-modul.
De koster ligeså meget som en ny dykkerlygte, så det kan ikke svare sig at spekulere i det.
Hvis du alligevel vil forsøge, kan man købe HID forlygtepærer med startere til bilen til omkring kr. 2500,-
Der bliver jo så selvfølgelig også til 2 sæt.
HID er dog ved at sakke bagud for den nye generation af lygter efter det nye HLD-princip. HLD kører med dobbelt effekt af HID og 10 gange så meget som alm. halogen og knapt 2 gange så meget som HID. Farvetemperaturen er på ca. 10.000 Kelvin, altså 30% højere end HID. Super til undervands video/foto
Herlig hilsen Allan, Ebeltoft Sportsdykkerklub

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 16-07-05 19:26

Tak Allan.
Ved du hvor jeg skaffer HLD teknologien?
Mange hilsner G.

Kommentar
Fra : allandykker

Dato : 17-07-05 17:40

Hej G.
http://www.mal-lighting.com/html/homeeng.html kan man få mange gode oplysninger. Du kan via forhandler listen også købe en løs HLD-indsats til en back-up lygte til omkring 59,-Euro.
God fornøjelse
Herlig hilsen Allan, Ebeltoft Sportsdykkerklub

Godkendelse af svar
Fra : greenluck

Dato : 19-07-05 13:14

Tak for svaret allan