/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Problemer med TDC ADSL (Erhverv)
Fra : piglet
Vist : 1794 gange
200 point
Dato : 10-06-05 18:18

Jeg har netop konverteret en TDC ADSL 2mbit forbindelse til en TDC ADSL Erhverv forbindelse.
I den forbindelse har jeg en del problemer som jeg gerne vil have lidt hjælp til :)
Jeg har 2 computere koblet på nettet, men nu er det kun den ene der er online, og jeg kan ikke længere få min egen router (en ældre ZyXel Zywall) til at virke med den nye forbindelse).
Jeg har en fast DHCP (altså ikke dynamisk) IP med den nye ADSL løsning og det virker ikke umiddelbart som om det vil virke med den Zywall jeg har. TDC har sendt en Efficient router som jeg jo ikke kan komme ind og pille i, så hvad gør jeg nu. Før havde jeg bare givet de 2 computere hver deres IP og så sat porte op i Zywall routeren så det passede med hvilke porte der skulle gå til hvilken maskine.
Nogen der ved om Zywall routerne overhovedet kan bruges til den ADSL løsning jeg har nu, og hvis ikke kan en anden router så, hvor jeg har de samme muligheder som før, eller skal jeg bare stille mig tilfreds med at jeg ikke længere har mulighed for at forwarde porte til forskellige computere :(
En aden ting er at jeg forstår ikke helt hvorfor det virker som om nogle porte er lukkede, (mirc ident port, og dcc porte) eftersom at den router jeg har modtaget jo skulle være åben på alle porte). Er der noget helt andet galt?

Håber nogen kan og gider hjælpe mig, eftersom jeg faktisk ikke helt ved hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-06-05 23:13

Hejsa

tdc's Efficient router er kun åben i standard portene........
og du kan ikke selv åbne/lukke porte i den ! tdc kan åbne/lukke de porte du ønsker mod betaling
af ca. kr. 1000,- pr. gang.

Du kan sagtens bruge en anden router, som du sætter op til at bruge din faste (statisk) ip adr.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-06-05 23:20
Kommentar
Fra : piglet

Dato : 10-06-05 23:55

Jeg har i mellemtiden fået Zywall routerne til at virke på begge computere dog med den begrænsning at med mindre den 'første' (hoved computeren) tændes først så virker forbindelsen ikke på nogle af dem. Det er nok en fejl i opsætningen af router, jeg ved bare ikke hvad, eftersom jeg bare har prøvet mig frem uden at vide meget om hvad jeg rent faktisk har gjort :) Jeg kan se bege computere i DHCP table men det svinger hvilken en af dem der er server i DHCP alt efter hvilken en der tændes først. Giver det noget mening? :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-05 05:57

DHCP står for "Dynamic Host Configuration Protocol.
Så hvis du har en fast IP-adresse (statisk) kan du ikke køre DHCP ud af huset.

Alt hvad der sker mellem router og dine PC'er, køre adskilt fra det ydre globale netværk.
Her kan du så vælge om du vil køre DHCP (dynamisk) eller med fast IP (statisk).

Da din router styre forbindelsen udad til, behøver den kun én IP-adresse. - Lokalt skal du så tage stilling til, om du vil have faste eller uddelte IP-adresser til dine maskiner.
Så egentlig bør der ikke være noget problem med at få dem til at køre hveer for sig eller samtidig. Dog kan der opstå det at din time-out på routeren er for høj, så de to maskiner kollidere med IP-adressen. Du bør derfor sætte din time-out lavt.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 10:10

umiddelbart skal du slå DHCP fra i din zyxel, fordi tdc's Efficient router uddeler ip adresserne
og hvis din zyxel også gør det, ja så kollidere ip adresserne.

Du kan så vælge at bruge fast ip adr. på computerne, her skal du huske at bruge en range
som ligger udenfor tdc's Efficient.

hvis du bruger både tdc's Efficient og zyxel, skal din zyxel pege på tdc's Efficient (192.168.1.1)
og computerne skal pege på din zyxel's ip adresse

Kommentar
Fra : piglet

Dato : 11-06-05 10:43

@ dk

Okay, nu nærmere vi os måske problemet :)

Jeg har ikke prøvet at slå DHCP fra, da jeg gik ud fra at jeg så ganske simpelt ikke kunne komme online, men jeg skal nok prøve det.
Jeg har givet de 2 computere IP# 192.168.1.101 og 192.168.1.102 som (hvis jeg har forstået det rigtigt) skulle ligge uden for Efficient's range?

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 11-06-05 11:20

Se manualen side 11

her stå hvilke ip adresser som er ledige

http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/internet/bredbaand/pdf/BB_Professionel_Teknisk_beskrivelse83349TDC.pdf

På standardrouteren fordeles trafikken til følgende interne
IP-adresser:
192.168.1.1 Routerens LAN-interface
192.168.1.2 Mailserver
192.168.1.3 Webserver og Secure Webserver*
192.168.1.4 FTP-server og DNS-server
192.168.1.5 Reserveret til fremtidige formål
192.168.1.6 til 192.168.1.100 tildeles dynamisk af DHCP-serveren,
der sidder i routeren.
192.168.1.101 til 192.168.1.254 kan anvendes til pc’er, der skal
have en fast, privat IP-adresse.
Secure Webserver er åbnet i alle routere konfigureret efter

Så det ser rigtigt nok ud du bruger 192.168.1.101 !!
husk også at sætte submask også
hvis intet er angivet i brevet fra tdc skal det være 255.255.255.0

gateway til din zyxel router og evt. foretrukne primær dns til din zyxel

Kommentar
Fra : piglet

Dato : 11-06-05 13:37

@ dk

Så har jeg gennemført de ændringer du skrev, og det virker fint, jeg undrer mig bare over at der nu står følgende i zyxel's webinterface:

WAN Port :
IP Address : *min IP*        DHCP : Client
IP Subnet Mask : 255.255.255.240

LAN Port :
IP Address : 192.168.1.1        DHCP : None
IP Subnet Mask : 255.255.255.0

Skal jeg rette subnet mask på begge computere og i zyxel's opsætning til 255.255.255.240 istedet for 255.255.255.0 ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 15:20

som jeg lige ser det skal du rette zyxel's ip til

192.168.1.xxx <-- skal være andet end 1 fordi tdc's Efficient bruger denne ip og kan ikke ændres

alt skal være i samme ip range også subnet

eks.
tdc's Efficient 192.168.1.1 subnet 255.255.255.0

zyxel 192.168.1.2 subnet 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

computer 1
192.168.1.101 subnet 255.255.255.0 gateway + dns 192.168.1.2

computer 2
192.168.1.102 subnet 255.255.255.0 gateway + dns 192.168.1.2

computer 3
192.168.1.103 subnet 255.255.255.0 gateway + dns 192.168.1.2

hvis der i dit brev fra tdc står du skal bruge subnet 255.255.255.240 skal du
bruge dette istedet for, både på computerne og din zyxel.

Kommentar
Fra : piglet

Dato : 11-06-05 15:31

@ dk

Nu bruger jeg jo kun zyxel router og ikke den fra TDC, så skulle der vel ikke være noget i vejen for at beholde 192.168.1.1 som zyxel's IP. Der står ikke noget som helst om subnet i det jeg har fået fra TDC, kun hvad min IP er.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 16:04

oki

det er helt fint du bruger 192.168.1.1
normalt bruger man subnet 255.255.255.0

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 16:10

ahhhh
der vågnede jeg

denne subnet får du fra tdc og kan ikke ændres

din faste ip adr. hos tdc xxx.xxx.xxx.xxx
IP Subnet Mask : 255.255.255.240

Kommentar
Fra : piglet

Dato : 11-06-05 16:16

@ dk

Okay, så retter jeg subnet på router og de 2 computere og så siger jeg MANGE gange tak for hjælpen!!

Godkendelse af svar
Fra : piglet

Dato : 11-06-05 16:16

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-05 16:26

selvtak og forsat go dag