/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Puddeldværg med skæl.
Fra : mimojo
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 09-06-05 15:28

Hvilke gode råd har i at give mig. Vores brune dværgpuddel har skæl særligt på bagkroppen og det kommer særlig frem når vi kæmmer hende. Vi har hørt at men ikke skal bruge balsam efter vask, det giver skæl, så nu vasker vi ham kun med KW brun shampoo.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 15:38

Du skal ganske rigtigt ikke bruge balsam, men smør ham ind i babyolie, altså det samme som man bruger når man har badet en baby. Husker ikke lige hvad det hedder, men vi brugte det altid til vore unger. Tror forresten det var jordnøddeolie.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 09-06-05 15:39

Hej.
Man kan købe skælshampoo til hunde. Og det er rigtigt at balsam kan give skæl, men det burde kun være ved hyppig brug.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-06-05 15:40

KW laver også en speciel skælchampo,men lad dyr lægen se på kræet,der kan være tale om alergi.Er pelsen ellers kraftig og har en god glans ligger problemet ikke i fodret. ( manglende fiskeolie)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-06-05 15:56

Du kan også prøve at give hende Aloe Verea drikke Gel. Det kan også købes hos dyrlægen. Men det er nok bedst lige at få taget en blodprøve på hende. Den kan afsløre, om det er allergi, der er grund til skællene. Du kan også give hende lidt jomfruolivenolie i maden. Men hvis hun har vægtproblemer, gør de det jo værre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-06-05 17:12

Nu er skæl flere ting. Tit og ofte får hunde skæl, fordi fodret er for proteinrigt, men det er gerne unge hunde. Hvis det er en ældre sag du har kan det være pga for tør en pels, så skal hunden have tilsat olie i maden.
Sidst kan det være tegn på sygdom, og så er det dyrlægens afdeling. Overvej hvilken retning dit problem går i.

Ps. JEG ville ikke prøve arne.jakobsens forslag til en puddel

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 09-06-05 17:45

Naarh, det er nok mange, mange, MANGE år siden, man smurte ungerne ind i jordnøddeolie efter badet... Min mor brugte olivenolie, -fra top til tå, ---og hun blev 90 år, så det må da være godt...

Er det en "ham" eller en "hende"??? Du bruger begge ord, mimojo... Og det ville også være rart at kende hundens alder...

Men med alt mulig respekt for KW's produkter, så ville jeg nødig vaske min hund i en farvende shampoo, -ikke til hverdag i hvert fald...
Prøv en anden shampoo i første omgang.

Kommentar
Fra : mimojo

Dato : 10-06-05 11:12

Tusind - tusind tak for de gode råd, nu har jeg endelig nogle kvalificerede råd at arbejde udfra - Ja der er lidt kønsforrvirring, men det er en hun på ca 1år. Hun har desværre også et andet problem, og det er at knæskallen må sættes på plads meget ofte, jeg ved ikke om i har samme erfaring med det, men jeg får ud fra at jeg må til dyrelægen for at få sat knæet (på højre bagben) endeligt på plads. Ellers er det en pragtfuld "dame".

Godkendelse af svar
Fra : mimojo

Dato : 10-06-05 13:57

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : mimojo

Dato : 10-06-05 14:05

Hvilke gode råd har i at give mig. Vores brune dværgpuddel har skæl særligt på bagkroppen og det kommer særlig frem når vi kæmmer hende. Vi har hørt at men ikke skal bruge balsam efter vask, det giver skæl, så nu vasker vi ham kun med KW brun shampoo.

Tusind - tusind tak for de gode råd, nu har jeg endelig nogle kvalificerede råd at arbejde udfra - Ja der er lidt kønsforrvirring, men det er en hun på ca 1år. Hun har desværre også et andet problem, og det er at knæskallen må sættes på plads meget ofte, jeg ved ikke om i har samme erfaring med det, men jeg får ud fra at jeg må til dyrelægen for at få sat knæet (på højre bagben) endeligt på plads. Ellers er det en pragtfuld "dame".