/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Vask af arbejdstøj
Fra : farmerib2
Vist : 9232 gange
40 point
Dato : 08-06-05 19:36

Hey nu er det sådan jeg har fået et spørgsmål fra mange af mine kolegaer og sådan er det jo... :D

Men spørgsmålet ligger bare i at er det muligt at trække vask af arbejdstøj fra på selvangivelsen. Altså arbejdstøj som enten arbejdsgiveren her udleveret eller arbejdstøj som er købt selv....

Det andet er at jeg gerne vil have det med bagatelgrænsen forklaret... hvad er det at grænsen på 5000 kr er til...

på forhånd tak.
\knap

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-06-05 19:42

Det kan ikke lade sig gøre.
Men prøv og personalet på told&skat får sig et godt grin.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-05 19:48

Personalegoder beskattes, fordi det er goder, man som privatperson har økonomisk glæde af. Personalegoderne betales enten helt eller delvis af arbejdsgiveren. Værdien af personalegodet vil blive fastlagt ud fra det offentliges beskatningstakster eller fastlagt på baggrund af almindelig handel og vandel. Hvis den ansatte betaler et beløb til arbejdsgiveren for at have personalegodet til rådighed, skal dette beløb fratrækkes værdien af personalegodet.

Personalegoder beskattes kun, hvis den samlede værdi af disse goder overskrider en bagatelgrænse på 5.000 kr.

Der er dog en række personalegoder, som beskattes under alle omstændigheder, og som derfor ikke skal medregnes ved beregningen af, om bagatelgrænsen er overskredet. Personalegoderne omfatter:

Fri bil
Hvis man får stillet bil til rådighed, som man også kan benytte frit i sin fritid, bliver man beskattet af den private rådighed over bilen. Man beskattes af 25 % af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20 % af resten. Bilens værdi sættes til mindst 160.000 kr.

Fri telefon
Hvis arbejdsgiveren dækker ens udgifter til telefon i hjemmet, mobiltelefon mv. (abonnement og samtaler), bliver man beskattet af værdien af fri telefon. Værdien er fastsat til 3.000 kr., dog højst arbejdsgiverens udgift

Fri bolig
Hvis arbejdsgiveren stiller en bolig til hel eller delvis fri rådighed, skal man betale indkomstskat af dette personalegode, hvis den leje man betaler ligger under markedslejen

Fri lystbåd

Fri radio og tv-licens

Fri kost og logi

Personalelån

Gaver
Gaver betragtes som udgangspunkt som personlig indkomst for modtageren. Det gælder dog ikke lejlighedsgaver af mindre værdi.

Og til spørgsmålet om fradrag for vask af arbejdstøj:
Det kommer ind under rubrik 53 på selvangivelsen øvrige lønmodtagerudgifter, og kan kun fratrækkes det beløb der overstiger 4.900;-

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 00:52

Så vidt jeg husker kan man kun få fradrag for vask af arbejdstøj hvis der er tale om et særligt snavset arbejde eller der på anden vis er tale om noget der kræver ekstraordinær vask og vedligeholdelse.

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 09-06-05 11:09

Hej igen... ja jeg havde jo faktisk tænkt på at ringe til min skatteforvaltning og spørge... det mindste svar man ville kunne få er vel et nej..... :)

meen med hensyn til mit arbejde så er det i et køkken med udsalg, sagt på godt dansk. og det arbejdstøj jeg har fået udleveret skal vaskes efter hver gang jeg har været på arbede. men så er det jo lige om dette arbejde er kategoriseret som et særligt snavset arbejde. Og i givet fald er det så sådan at jeg kun kan trække de udgifter fra som overstiger 4900 kr .... eller hva.... sorry hvis jeg spøger så dumt... men det der forvaltnings dansk er sgu ikke lige min stærke side.... :)

På forhånd tak!
\knap

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 12:13

Det er kun udgifter ud over 4900- der kan fratrækkes og så er der i øvrigt en masse bestemmelser om udleveret arbejdstøj. Jeg tror du skal glemme det, men der sker ikke noget ved at spørge på forvaltningen.

Godkendelse af svar
Fra : farmerib2

Dato : 18-06-05 15:51

Tak for svaret dova.