/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Spg. om rideudstyr
Fra : Kirak
Vist : 702 gange
50 point
Dato : 08-06-05 08:03

Jeg har holdt en lang pause med at ride og solgte i den forbindelse alt mit udstyr. Nu vil jeg gerne igang igen og har fundet en part, som jeg skal ud at prøve, når eksamenstiden er overstået. Derfor skal jeg have købt noget rideudstyr.

Hjelm:
Jeg har læst herinde, at en rideskole forbød eleverne at ride med en ridehjelm med bøjler ved ørerne. Men et andet sted har jeg læst, at sådan en hjelm netop beskytter tindingerne. Så hvad skal jeg vælge?

Sko:
Jeg vil gerne have et par korte ridesko, helst af mærket Mountain Horse. Har nogen erfaring med dette mærke eller andre, som I kan anbefale?

Bukser:
Hvis man ridder med korte støvler, er det så nødvendigt med de såkaldte jodphurs-ridebukser?
Er det en smagssag om man foretrækker fx fuldskind? Eller er den ene type skind bedre end den anden?

Hvornår bruger I forresten en sikkerhedsvest?

Det var mange spørgsmål, men håber at I kan bidrage lidt med jeres erfaringer.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 08-06-05 11:41

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-06-05 12:39

Du skal vælge den med bøjler ved ørerne. Denne er den mest sikre og er en godkendt sikkerheds hjelm!

Mange er glade for de korte som giver en større bevægelses mulighed. men så pas på du ikke får ømme ben ;)

Ruskind vælger de fleste. jeg selv sys det er det mest behagelige, og ja jeg ville nok foreslå et par jodphurs, da de beskytter det stykke ben du ikke har støvle på.

De fleste bruger kun sikkerhedsvest når de springer eller hvis de ikke føler sig helt sikre på hesten

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-05 12:51

HVIS BARE DET ER EN GODKENDT HJELM MED 3 PUNKTS BEFÆSTNING.

HVIS DU RIDER I JUMPHURS(KORTE STØVLER) ER DET BEDST AT HAVE ET PAR LEGGINS PÅ, DA DU LET KAN FÅ DIT UNDERBEN I KLEMME IMELLEN SADLEN OG STIGBØJLEN.

BUKSER MED RUSKIND, GLIDER IKKE SÅ LET PÅ SADLEN, DU "KLÆBER" MERE TIL SADLEN MED RUSKIND.

DER ER MANGE DER ER GLADE FOR SIKKERHEDSVESTE, VORE HESTE BLIVER "LETTERE OG LETTERE" SÅ DER SKAL SOMME TIDER IKKE MEGET TIL, FOR AT FORSKRÆKKE DEM, SÅ DE FLYVER TIL SIDEN, ELLER GÅR I VEJRET, OG SKAL DU KASTES AF, ER EN SIKKERHEDSVEST JO EN GOD TING.

GOD FORNØJELSE MED DINE RIDETURE.

MVH.AG112

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 09-06-05 08:15

Tak for jeres svar :)

"... ja jeg ville nok foreslå et par jodphurs, da de beskytter det stykke ben du ikke har støvle på."

- mener du ikke leggins, hvor du har skrevet "jeg ville nok foreslå et par jodphurs"?

Til AG112: Hvad er 3-punkts befæstning?

Så I vil mene, at bukser med ruskind (som fuldskind) er de bedste? Kan I nævne nogle mærker heraf?

Ang. korte ridestøvler så læste jeg i et blad, at de gerne skal have helt glat sål. Jeg synes bare ikke, at jeg har set ret mange, som har glat sål.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-06-05 15:29

PÅ EN HJELM MED 3-PUNKTS BEFÆSTNING, SIDDER "HAGEREMMEN" FAST BÅDE I BEGGE SIDER SAMT ER BEFÆSTET I NAKKEN,
ELLERS SKER DER DET, HVIS UHELDET ER UDE, OG HJELMEN KUN ER FASTGJORT I BEGGE SIDER (VED DINE ØRER) GLIDER SKYGGEN PÅ DIN RIDEHJELM NED OVER DIT ANSIGT, OG KAN BRÆKKE DIN NÆSE.

MVH. AG112

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 11-06-05 21:41

Kan nogen svare på det med sålen på korte ridesko?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-06-05 22:20

PÅ ET PAR RIDESTØVLER MÅ SÅLEN IKKE VÆRE I 2 DELE, ALTSÅ SAMLET VED HÆLSTYKKET, SKAL DER NYE SÅLER PÅ SKAL HÆLEN FØRST AF, OG HELE STØVLEN SKAL FORSÅLES MED EEN LANG SÅL, DEREFTER SÆTTES HÆLEN PÅ IGEN.

DET ER FOR AT DU IKKE SKAL KUNNE HÆNGE FAST I STIGBØJLERNE, HVIS DU SKULLE FALDE AF HESTEN, HÆNGER DU FAST, KAN DU BLIVE SLÆBT EFTER HESTEN NÅR DEN LØBER, OG DU IKKE KAN KOMME FRI AF DINE BØJLER.

DERFOR SKAL DER OGSÅ VÆR NOGENLUNDE GLATTE SÅLER, EVNET MED SMÅ RILLER.

IKKE MED DYBE MØNSTRE I SÅLEN, SOM KAN SIDDE FAST I STIGBØJLERNE.

NU SKAL DU HELLER IKKE BLIVE BANGE FOR DET HELE, BARE DU KØBER IND MED OMTANKE, GÅR DET SOM REGEL IKKE HELT GALT.

GOD FORNØJELSE. MVH. AG112

Kommentar
Fra : Kirak

Dato : 12-06-05 13:50

Hej AG112 og I andre :)

Mange tak for jeres svar!

Godkendelse af svar
Fra : Kirak

Dato : 12-06-05 13:51

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-06-05 14:53

TIL KIRAK

SELV TAK

MVH.AG112