/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af buksbom
Fra : jko
Vist : 8600 gange
100 point
Dato : 07-06-05 09:37

Hej .....

Kan man flytte en 6 - 8 år gammel stor buksbom - hvornår er det bedste tidspunkt ?

Mvh
jko

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-06-05 09:43

Hej

Jeg fandt dette her til dig du kan bruge:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/822.html

Citat
Kan man flytte en 8–10 år gammel buksbom?
Kan man flytte buksbom der har stået på samme sted i 8–10 år, og hvordan og hvornår kan det evt. gøres?

Med venlig hilsen Ulla Christoffersen

Svar:
Med alle forbehold vover jeg at mene, at det godt kan lykkes. Det forudsætter dog, at du allerede dette efterår (november) stikker lodret ned hele vejen rundt langs yderkanten af buskens krone, og at du så venter med at grave den op indtil næste efterår, hvor flytningen kan ske.

Med venlig hilsen Sten Porse

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 07-06-05 10:28

Hej
Jeg har selv flyttet en del buksbum, også hvor de har været ældre end den alderdu beskriver.
Efteråret er altid det bedste tidspunkt, da faren for udtørring er mindst(ellers skal du selv være der med vandkanden når tid er). Få så stor en rodklump med som muligt, vand plantehullet godt op, og lav en vold omkring planten så vandet bliver ved planten ved fremtidige vandinger......så blir det et godt resultat.

mvh steen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-06-05 10:31

vand og atter vand
min svigerfar der er gammel gartner siger man kan fltte hele året
men vand også om efteråret

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 07-06-05 15:56

Vi har en rimelig gammel buksbom som vi har flyttet 2 gange på 2 år. Den er stadig ligsså pæn som den altid har været. Den er blevet flyttet første gang om efteråret og anden gang midt om sommeren. Det er bare et spørgsmål om at vande hullet som du vil plante den over i. Og derefter flytte den.Tag så meget rod med som mulig. Inden du påfylder med jord omkring, vand så lige igen og efter du har dækket den. Derefter skal den vandes næsten hver dag i en periode alt afhængig af hvor varmt det er og hvor tørt der er. Men vand, vand og mere vand. Hellere lidt for meget end for lidt. God arbejdslyst. Den kan være rimelig tung at flytte hvis den er bare lidt stor. For roden er stor og tung.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-05 17:25

Det er da rigtig hvad der bliver sagt, Kun ville jeg flytte den allerede i oktober medens der er varme i jorden. Det råd fik jeg af en gartner for mange år siden, og har fulgt det siden ved flytning af alle arter. Der er (næsten) grogaranti) Man kan flytte hele året med klump og de gror for det meste.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 11-06-05 13:52

SE under Bøgehæk der har jeg skrevet, hvordan jeg gør, det er rigtigt man kan flytte når somhelst, med tålmodighed og vand. Har selv lige flyttet en buksbom for 1 mdr. siden, den har det fint 5 år gammel.Mvh Kandit