/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Tekst i cirkelform
Fra : webirene
Vist : 3985 gange
100 point
Dato : 06-06-05 18:38

Jeg ønsker at lave en tekst, som er formet buet omkring en cirkel - enten i Word eller Photoshop. Da jeg imidlertid mener at have læst, at bogstaverne kan blive takkede i word - fortrækker jeg photoshop. Jeg har forsøgt at eksperimentere lidt med funktionen "opret fordrejet tekst - men jeg synes ikke jeg kan få den helt rund.
Svaret haster en smule, så hvis der lige er et lyst hovede, som kan hjælpe mig, vil det være helt fint.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-05 18:44

I word kan du bruge WORDART den er indeholdt i programmet.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 18:56

Jeg tror ikke jeg helt forstår dit spørgsmål: for det er vel ikke bare: opret en cirkelmarkering, tryk på Tekstværktøjet - hold den nede til alle muligheder vises - vælg tekstværktøjet der følger linier - vælg font - skriv.
Lillian

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-06-05 19:03

hvilken version af Photoshop har du?

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 19:06

Jeg skal skrive en tekst som f.eks.: Vinder af (Øverst- Bue som "sur mund") håndboldstævnet xxxx (Nederst - Bue som "glad mund") - og så en vandret tekst i midten - feks. 2005.
Jeg har forsøgt mig i Word Art - men bogstaverne kommer ikke til at stå med ordentlig afstand (lapper ind over hinanden - eller forskellig / for stor afstand.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 19:10

Du skal bruge photoshop og gøre som jeg skrev. Du kan lave cirkelmarkeringen usynlig og du kan styre teksten - størrelse og andet i dette program.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 19:20

Hejsa Højre klik på teksten og vælg "wrap text" i rulel gardinet vælger du din "style"
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 19:25

Photoshop 7.0 - og er ikke særlig erfaren i brug af det. Jeg må lige prøve om jeg kan finde ud af den vejledning wibbi har skrevet.

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 19:31

Når jeg vælger tekstværktøjet efter at have lavet cirkelmarkeringen - har jeg problemer med at finde "tekstværktøjet der følger linier"

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 19:34

Det er et T der ligesom følger en linie - lidt skråt. Du finder den i værktøjskassen til venstre. Hold T-ét nede lidt, så åbner de andre muligheder.

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 19:37

Når jeg gør det får jeg følgende muligheder:
Lodret tekstværktøj
Vandret tekstværktøj
Lodret tekstmaskeværktøj
Vandret tekstmaskeværktøj
og hvad så...........

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 19:55

Undskyld - nu har jeg åbnet photoshop - så jeg ikke siger noget sludder til dig. Min udgave er godt nok CS, men det er nok samme procedure:
du skal lave - ikke en markeringscirkel, men en cirkel - du kan fravælge farve - dernæst vælger du tekstvækttøjet og klikker hvor du ønsker din tekst skal starte.

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 20:05

Jeg er ked af at sige det - men dit sidste svar - forstår jeg enten ikke - eller også virker det bare ikke. Jeg har forsøgt med Benjamins løsning - men den bliver heller ikke helt god. Så lige nu er jeg gået lidt i stå.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 20:14

Prøv at lave en cirkel- lige under tekstværktøjet. Cirklen får baggrundsfarven, som du ser forneden i værktøjskassen. Lad bare farven være nu. Tryk så på tekstværktøjet - vandret. Gå så hen på cirkellinien og tryk en gang med tekstværktøjet. Skriv nu din tekst og den følger cirkellinien.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 20:23

Spring det over med cirkler... Prøv det med wrap som jeg har skrevet det kan da ikke gøres lettere...
mvh Ben

Kommentar
Fra : webirene

Dato : 06-06-05 20:29

Desværre - jeg kan altså ikke få teksten til at følge cirklen - ej heller på denne måde.
Jeg har nu lavet min tekst via "fordrej tekst" - hvor jeg har valgt udbuning. Det var ikke sådan jeg ville have den - men indtil videre nok det bedste resultat af dem jeg har prøvet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 20:32

Hvis du trækker i bend når teksten er valgt i min beskrivelse styre du kurven....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-05 20:33

Almindelige butekst er i min version "ARC"

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-06-05 22:03

det tekstværktøj som wibbi henviser til findes ikke i 7.0 kun i CS
der har tidligere været en turorial i hvordan man gør det her:
http://www.photoshop101.com/publisher/DesignsByMark/ MEN LINKET/SIDEN ER NEDE OG HAR VÆRET DET I LANG TID.
Jeg ved at der i bogen Photoshop Tips & Tricks (har lånt min egen ud, men kan lånes på biblioteket eller købes hos boghandleren) er en vejledning i hvordan og hvoeredes...

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 07-06-05 09:04

Du kan udmærket bruge Microsoft Word til dit projekt.
Bogstaverne bliver ikke takkede, når du anvender Wordart. Selvom det ser sådan ud på skærmen, så er udskriften fra Word perfekt.
Ydermere kan filen læses af alle dem, som du ønsker - det kan en photoshop fil ikke.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-06-05 09:07

Wibbis kommentarer/vejledninger fejler ganske rigtigt ikke noget.
Det der sker i wibbis anvisning er at dit tekstværktøj følger en vektorbaseret grafisk linie. Hvis du placerer din tekstcursor neden under denne linie skrives teksten på hovedet, så det kræver lige lidt øvelse at "ramme rigtigt", men ellers er det en RIGTIG god feature i PS. Du kan faktisk lave din egen form/linie (i vektorbaseret værktøj) og lade din tekst følge denne.

Øv dig lidt, så er den dér!

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 07-06-05 10:26

pallenoc >> denne funktion er først kommet i CS-versionen ! Spørgeren sidder med version 7.0

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-06-05 10:33

OK, det var jeg ikke lige opmærksom på...men en god ting, anyway....selvom det ikke lige umiddelbart kan afhjælpe webirene!

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-05 10:48
Godkendelse af svar
Fra : webirene

Dato : 07-06-05 15:36

Tak for svaret hcma.