/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Straf for utroskab?
Fra : charlie8
Vist : 939 gange
200 point
Dato : 06-06-05 14:15

Ja så fik jeg din opmærksomhed.

Meningen med dette spørgsmål er nok mere en undren over noget som min lillesøster spurgte mig om forleden.
Nemlig at hvorfor er der ikke straf når nogen forvolder psykisk skade på andre?

Et eksempel kunne være at en iskold fyr f.eks gør en pige gravid og er med på den, men dropper så pigen lige inden fødslen.

Eller at en pige/dreng bevidst kører sin partner psykisk ned ved at fortælle hvor klam og utiltrækkende han/hun er, og tryner ham/hende igen og igen fordi man f.eks har overtaget styringen i et forhold med en meget stakkels og svag person.

Det er jo dybt uretfærdigt.
Men jeg ved ikke hvad jeg skulle svare hende..

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-05 14:20

Charlie(

Hvis dit sp. er dette: "Hvorfor er der ikke straf når nogen forvolder psykisk skade på andre"

Så er svaret, at det er strafbart at forvolde psykisk skade på andre.

Problemet er blot, at det er så hulens svært at bevise, hvilket er nødvendigt for at kunne føre til en domfældelse. Mange faktorer spiller ind, bl.a. i hvilken udstrækning skadelidte evt. selv har "været ude om det" og graden af den psykiske vold.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 06-06-05 14:29

Nu er Psykisk vold jo ikke så nemt at bevise som fysisk vol .. Men hvis det KAN bevises er der naturligvis en strafferamme for det også..

Det er ikke unormalt at arbejdsgivere bliver straffet for psykisk vold (sexchikane og mobning) på arbejdspladen.. Det er også knapt så svært at have med arbejdsgivere at gøre end partnere ... Ved psykisk vold på en arbejdsplads har den forurettede normalt en fagforening og en familie bag sig, er det foregået i hjemmet står offeret som regel mere alene.

Eksemplet med den iskolde fyr der dropper ud af forholdet lige inden en fødsel er ikke nødvendigvist et psykisk overgreb. Hvis han er sikker på at han ikke kan være sammen med hende er det da med at komme ud af forholdet. Det tjener alle parter bedst. Det bliver så rigtigt problematisk hvis han ikke tager konsekvenserne af sit ansvar som far....

At køre sin partner psykisk ned iht. det du beskrev er under alle omstændigheder dybt forkasteligt .. Hvis man finder sin partner utilstrækkelig og utiltrækkende har man ikke mere at lave i det forhold, og så er det med at komme ud inden man gør størrer skader på partneren ... Dette eksempel kan iøvrigt udemærket blive konsekvensen af IKKE at forlade forholdet jfr. det første eksempel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 14:39

Jo, det er som nævnt strafbart, men svært at bevise.

Og en faktor mange ikke tænker over, er at ikke mange bliver kørt psykisk ned af nogen, medmindre de selv "giver dem lov".

Og det eksempel du nævner med en partner der kører den anden ned på den måde, der skulle vedkommende helst have været i stand til at sige fra, inden det kommer så vidt, og sørge for at få noget hjælp til at styrke sit selvværd.

Jeg tror ikke så meget på, at det er bevidst at nogen kører psykisk terror mod andre.
Ofte bunder det også fra den side i psykiske problemer i manglende selvværd.
Og når så to typer, hvoraf den ene gør sig selv til offer på grund af sin egen følelse af utilstrækkelighed, mødes med en der kompenserer for sit eget problem ved at føle sig selv stærkere ved at køre på den "svage", går det helt galt og problemerne eskalerer, den forfulgte føler sig mere forfulgt og "terroristen" bliver mere magtsyg.

mvh dova

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 06-06-05 16:02

Meget rigtigt i det, dova skriver ovenfor.

Der er én der engang har sagt, at "når neuroserne falder i hak, ligner det ofte den store kærlighed".
Forstået på den måde, at vi ofte forsøger at hele gamle sår ved at få bestemte gamle problematikker til at manifestere sig i eksempelvis parforholdet eller i forhold til ens venner osv. Ofte vælger man (ubevidst) at forelske sig i en partner, der lige præcis repræsenterer de samme overgreb eller svigt eller manglende interesse eller manglende omsorg osv., som man kender og har oplevet i sin barndom. Psyken forsøger ubevidst at hele denne gamle smerte ved at man forelsker sig i et menneske, som lige præcis serverer den selvsamme smerte på et sølvfad. Meget interessant i virkeligheden.
Men der er jo ingen der tvinger én til at blive sammen med et menneske, som svigter, lyver, bedrager eller hvad ved jeg. Man kan jo vælge at forlade butikken, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet.
I mange tilfælde oplever mennesker dog, at de ikke HAR noget valg. Dpårligt selvværd, angst for at være alene osv. osv. kan få mennesker til at blive i de mest ukonstruktive forhold. Og min erfaring er, at det først er den dag, man virkelig ser og forstår sine gamle dybe problematikker og begynder at arbejde med dem, at man begynder at tiltrække sig en helt ny type partner.
....For at vende tilbage til dit udgangspunkt: Kan man straffe nogen for at være et gedigent røvhul? Det er svært at bevise, når det drejer sig om følelsesmæssige svigt og bedrag. Ofte kan det også være et samspil, der udløser den ultimativt grumme adfærd hos den ene person. En mand der gør en kvinde gravid for derefter at forlade hende MÅ sgu have vist sig som et røvhul nogle gange før....?! Der må have været advarselslamper der blinkede et par gange undervejs. Hvorfor overså kvinden dem? Hvorfor sagde hun ikke fra? hvorfor valgte hun at få et barn med en mand, hun måske ikke helt stolede på fra første øjeblik?
Det er umuligt at svare nøjagtigt på, for der er så mange ting der spiller ind, som jeg har forsøgt at formulere her.....

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 06-06-05 22:35

Enig med Dova og Satellit - og på den baggrund er der jo slet ikke tale om et "ukonstruktivt" forhold, men netop om et helende forhold.
Vi finder vel lige præcis ind i de relationer og forhold, som giver os den udfordring og spænding, vi har brug for for at vokse og heles.
Offer bøddel f.eks. - hvem er hvem, når det kommer til stykket, for det er det ikke bøddelagtigt, at forestille sig noget ondt om sin kæreste, eller sine medmenneske? - det gør det såkaldte offer. De to er plat og krone af samme mønt, og når de hver især finder ud af, at de er hinanden bagside og dermed afhængige af hinanden, kan de elske hinanden, og så er de fri, til at vælge hinanden og blive i forholdet af kærlighed, eller de er fri til at forlade hinanden, og det bliver da i forståelse og kærlighed med taknemmelighed for, hvad den anden har betydet.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 06-06-05 23:53

Hej charlie8

Din søster spørger: hvorfor er der ikke straf når nogen forvolder psykisk skade på andre?
Og hun mener at det er dybt uretfærdigt.

Vil du så godt spørge din søster, hvorfor hun mener at mennesker som forvolder psykisk skade
på andre, skal straffes ! – For det kan der også sagtens ligge noget forkert i.

Med venlig hilsen
DkwM327

Kommentar
Fra : charlie8

Dato : 07-06-05 08:23

Jo men nu skal jeg lige sige at min søster er 9 år.

Godkendelse af svar
Fra : charlie8

Dato : 07-06-05 08:25

Gode svar allesammen.. svært at give point. tak skal i ha..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-06-05 08:27

dkwM327

Citat
Vil du så godt spørge din søster, hvorfor hun mener at mennesker som forvolder psykisk skade på andre, skal straffes ! – For det kan der også sagtens ligge noget forkert i.

Gider du uddybe dette.....specielt den sidste sætning??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-06-05 08:34

charlie8

Tak skal du ha.

Skal måske lige fortælle dig, at man i Danmark lægger det der hedder "Fortsættet" til grund for en sigtelse og domfældelse i henhold til straffeloven. Det vil i dit eksempel med personen der skrotter en pige lige inden hun føder, skal kunne påvise at vedkommende havde til hensigt at handle sådan før man kan tale om bevidst psykisk vold, hvilket for det første lyder usandsynligt, samt hvis det var sandt ville være umuligt at bevise.

Klumme