/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Madolie.
Fra : keno
Vist : 1630 gange
200 point
Dato : 06-06-05 10:52

Jeg vil høre om nogen ved hvordan jeg kan få madolie af mit køkkengulv som er et trægulv og det er ludbehandlet ( hvidlud ) Jeg har prøvet med brunsæbe men det virker ikke. HJÆLP MIG !!!! Hilsen keno
Forsat en god dag.

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 210 point
Dato : 06-06-05 11:15

Prøv trip-trap trærens.

10 – 20 % oxalsyre opløsning, som påføres pletten, men den står jeg IKKE inde for, fandt den her: http://www.ditog.dk/trae_gulve.htm

Måske sæbespåner?

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 06-06-05 11:26

Afhængig af gulvets materiale kan du bruge en af følgende metoder ...

Eg - renses med kaustisk soda (1 tsk pr liter vand). Kan lysnes med oxalsyre (1 spsk pr liter vand). Kan mørknes med fortyndet ammoniak (1:4). HUSK AT BRUGE HANDSKER UANSET METODE.

Bøg - som eg, men mørknes med bejdse istedet for ammoniak.

Ludbehandlet Fyr - rens overflader med vegetabilsk terpentin og lad tørre i 30 minutter. Herefter påføres voks med en klud, så meget som træet nu kan suge.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-06-05 11:31

Før du kaster dig ud i at bruge kaustisk soda skal du nok være opmærksom på, at det er meget stærkt ludende og vil efterlade pletter hvorimod sæbespåner der er let ludende ikke vil efterlade noget som ikke kan fjernes.
Når du skriver hvidlud så tænker jeg at der er tale om hvidoliering på let ludet træ som man bruger det i dag og så skulle du nok prøve maj-britts råd da det netop er den vedligeholdelsesbehandling man bruger hvor man så efterfølgende behandler med plejeolie, men altså afhængig af hvad der reelt er gjort med gulvet.
Hvis det er traditionelt ludet med kalklud kan du forsøge at lude oliepletten væk med den milde kalklud.

Godkendelse af svar
Fra : keno

Dato : 12-06-05 11:47

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-06-05 11:55

Det var da så lidt