/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Fyret under sygdom
Fra : sander09
Vist : 1500 gange
20 point
Dato : 05-06-05 20:22

Hej allesammen. Jeg sygemeldt i 14 dage idet lægen fandt at jeg var deprimeret og er nu henvist til behandling hos psykolog samtidig med at jeg er blevet medicineret. Jeg gav ved første sygedag en lægeerrklæring til arbejdsgiver. For få dage siden (efter 1 uges sygefravær) modtog jeg gennem brevsprækken et stykke papir (uden kuvert) hvorpå der stod: Det meddeles herved at du er opsagt pr. omgående.
Jeg er naturligvis helt desperat over det og aner ikke mit levende råd. Er ikke medlem af en arb.l.k.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 20:28

Henvend dig på kommunen og bliv sygemeldt, jeg mener at du kan få sygedagpenge i max. 1 år.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 05-06-05 20:29

Altså Socialforvaltningen.

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:31

Tak Arne. Jeg tænker jo også en del på om arbejdsgiver uden videre kan fyre mig under en sygemelding - og helt uden at begrunde det?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-05 20:33

Har du nogen kontrakt med arbejdsgiveren ??

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:33

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 20:34

Det kan og må han ikke, men når du ikke er fagligt organiseret, ved jeg ikke rigtigt hvad du så gør. Sorry.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 20:34

Er du blevet opsagt i en prøveperiode, så har arbejdsgiveren ret til at opsige dig med øjeblikkelig virkning.

Da du ikke er medlem af en a-kasse er du ikke, som arne.jakobsen skriver, berettiget til sygedagpenge.

Men ret henvendelse til kommunen, som måske vil yde bistandshjælp.

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:35

Ja jeg har en kontrakt. Jeg har kun været ansat siden 10/1 og i min kontrakt er der både koncurrence og kundeklasuler. Skal disse ikke også opsiges af arbejdsgiver hvis ikke han vil betale kompensation for at jeg ikke senere påtager mig job i samme branche

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:36

Ja jeg har en kontrakt. Jeg har kun været ansat siden 10/1 og i min kontrakt er der både koncurrence og kundeklasuler. Skal disse ikke også opsiges af arbejdsgiver hvis ikke han vil betale kompensation for at jeg ikke senere påtager mig job i samme branche

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:36

Ja jeg har en kontrakt. Jeg har kun været ansat siden 10/1 og i min kontrakt er der både koncurrence og kundeklasuler. Skal disse ikke også opsiges af arbejdsgiver hvis ikke han vil betale kompensation for at jeg ikke senere påtager mig job i samme branche

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:36

Ja jeg har en kontrakt. Jeg har kun været ansat siden 10/1 og i min kontrakt er der både koncurrence og kundeklasuler. Skal disse ikke også opsiges af arbejdsgiver hvis ikke han vil betale kompensation for at jeg ikke senere påtager mig job i samme branche

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:36

Ja jeg har en kontrakt. Jeg har kun været ansat siden 10/1 og i min kontrakt er der både koncurrence og kundeklasuler. Skal disse ikke også opsiges af arbejdsgiver hvis ikke han vil betale kompensation for at jeg ikke senere påtager mig job i samme branche

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-05 20:39
Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:39

Man har vel ret til sygedagpenge uanset om man er faglig organiseret. Bistandshjælp påkræver jo, at man skal stå til rådighed - hvilket man jo ikke kan under sygdom.

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:41

Mange tak jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 20:42

ans - Undskyld, jeg var ikke klar over at kommunale sygedagpenge har noget at gøre med a-kasse eller ej, er du sikker på det?

sander09 - Velkommen på Kandu.dk. Du skal nok i fremtiden vente lidt længere før du accepterer en kommentar, der kommer ofte nogle bedre kommentarer hvis man venter lidt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-06-05 20:43

Hvis du har været ansat siden den 10/1 er du vel over prøveperioden og almindeligt funktionæransat, så kan du ikke fyres under sygdom.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 20:43

Når du ikke er medlem af en a-kasse er du ikke berettiget til sygedagpenge.

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 20:45

Så vidt jeg har set på nettet - så har kommunen et tilsvarende dagpengesystem som udelukkende er for sydom. Jeg ved godt, at jeg ikke kan få alm. dagpenge som arbejdsløs, men må overgå til kontanthjælp

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-06-05 20:53

sygedagpenge har ikke noget at gøre med akassen
de første 3 uger skal arbejdsgiveren betale, derefter overtager kommunen , du skal dig ansøge om det først, men er normalt bare en formssag
din arbejdsgiver kan heller ikke fyre dig under sydom, hvis prøveperioden er udløbet, dog gælder det at han godt må efter 120 sygedage, men ikke før
dette har heller ikke noget med akassen at gøre , da det er lovbestemt

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-05 20:53

Loven er her http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20040104729_P5-REGL

Jeg kan ikke lige finde noget om, at man skal være i a-kasse for at få sygedagpenge,

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 05-06-05 20:56

For det første så har du altså ikke modtaget nogen opsigelse (idioterne bliver nød til at sende det anbefalet for at bevise at du har modtaget det.
min veninde der har stået i samme situation fik jeg til at melde sig i fagforening øjeblikkeligt. selvom man skal have været medlem i et stykke tid før de går ind i sådanne sager gjorde de det alligevel ( KRIFA) hun fik tilkendt erstatning for uberettiget fyring samt ulovlig ansættelsesbevis.
så prøv lykken. selvom du synes det er spild af penge at være medlem af en fagforening, så overvej det en ekstra gang. nogen gange kan det godt betale sig.
held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 20:56

sander09

Har du været ansat med fast månedsløn?

Hvis ja, så er du berettiget til løn (den faste månedsløn) i 3 mdr.

arne.jakobsen jeg er 100% sikker, man kan ikke bare få sygedagpenge fra kommunen, hvis man ikke er medlem af en a-kasse.
Bistandshjælpen kan også gøres tilbagebetalingspligtig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 21:00

ans - Det lader at også andre end jeg er af en anden opfattelse.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-05 21:02

Èn af følgende betingelser skal være opfyldt http://www.adir.dk/extern/netpub/sygedp_modernisering/html/chapter10.htm
Citat
10.1.1.2 I forhold til kommunen
Det fremgår af dagpengelovens § 4, at kommunen er forpligtet til at udbetale dagpenge, hvis en af følgende betingelser er opfyldt – som altovervejende hovedregel på tidspunktet for 1. fraværsdag:

lønmodtageren har været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger før sygefraværet og i denne periode været beskæftiget i mindst 120 timer og ikke har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren,
lønmodtageren er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse,
lønmodtageren inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed, eller
lønmodtageren er elev i lønnet praktik.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 21:03

Den lov jakjoe sendte mig - og tak for det - der står netop at kommunen kan udbetale sygedagpenge.

Kommentar
Fra : sander09

Dato : 05-06-05 21:08

Ja og jeg har jo været ansat i 13 uger - så een betingelse er opfyldt, eller?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 21:25

Er du på fast månedsløn?

Din arbejdsgiver kan opsige dig i en sygdomsperiode. Du har så krav på 1 måneds løn. I den periode, du får fast løn kan du ikke søge om sygedagpenge.

Men hvad har du selv skrevet under på i din kontrakt?

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 05-06-05 21:55

Skal man ikke underskrive sin opsigelse?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 22:05

sander09

Du skal også tænke på at du er opsagt. Når opsigelsesperioden er udløbet er du ikke berettiget til sygedagpenge.

nogoodbadguy

Nej

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-06-05 00:23

Det er sådan set ligegyldigt hvad der er skrevet under på, funktionærloven (som jeg gætter på omfatter dit ansættelsesforhold) er altoverskyggende, så uanset om du har skrevet under på forhold der stiller dig dårligere, så vil loven altid finde anvendelse, spørgsmålet om sygedagpenge er jo for såvidt kun en del af det hele, dit spørgsmål er ikke klart defineret, men jeg formoder du vil angribe arbejdsgivers ret til at fyre dig under sygdom, dagpenge er du alligevel først berettiget til efter 24 måneders medlemsskab af en A-kasse, men en fagforening vil kunne hjælpe dig med det juridiske såfremt du melder dig ind med det samme.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 01:09

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328062&_dad=portal&_schema=PORTAL

Din arbejdsgiver har ret til at fyre dig i en sygdomsperiode. Du har et opsigelsesvarsel på en måned.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-05 12:22

Kommunen overtager kun udbetaling af sygedagpenge, hvis man er medlem af en a-kasse.

Det er sander09 ikke.

Han/hun vil måske få tilbudt kontanthjælp, som skal betales tilbage.

Desuden har sander vel 1 måneds opsigelse, så arbejdsgiveren skal udbetale løn for juni måned.