/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Stammen og hvad så?
Fra : cillesmor1
Vist : 739 gange
50 point
Dato : 03-06-05 22:55

Min datter Cecilie på 3½ år er i gang med sin anden gang stammen. Første gang var for ca.½ år siden og løb ud i sandet af sig selv. Hun stammer ikke på et bogstav altså j.j.j.j.jeg .. men kan gå i stå med et ord der ikke helt vil ud. Der er en der har fortalt mig at det skal jeg ikke bekymre mig om , det er normalt og blot fordi hun har en masse i hovedet som ikke helt kan komme ud i samme fart som det bliver konstrueret derinde, og at det holder op igen af sig selv som første gang. Nu vil jeg lige høre herinde om der er andre der har erfaringer på det område og kan give mig ro eller et godt råd

Kommentar
Fra : Hexia

Dato : 03-06-05 23:19

Min venindes datter stammede også ganske forfærdeligt da hun var 2½-3 år. Hun kom til talepædagog, som blot sagde det samme som du har fået at vide: at pigen har så mange ting hun vil fortælle men at hjernen ikke kan følge med. Min veninde lod hende stamme uden at afbryde eller minde hende om at hun ikke talte korrekt. I dag er pigen 3½ og har kun en ganske lille snert af stammen når hun bliver alt for ivrig.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-06-05 23:44
Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-05 01:18

Det er helt korrekt, hvad de andre har skrevet: tag det helt roligt, det er meget normalt for et barn, som sandsynligvis er i rivende sproglig udvikling. Jeg er børnehavepædagog og ser ofte fænomenet. Du må endelig ikke rette på hende/hjælpe hende, men netop stille og roligt markere - med dit kropsprog - at du venter på hun får sagt det hun vil. Man kalder denne form for stammen for "småbørnsstammen" og den vil sandsynligvis gå over i løbet af nogle måneder. "Rigtig" stammen optræder nærmere som ord/lyde, der "sidder fast i halsen", dvs. der vil ofte være sammentrækninger i halsmusklerne/kæbemuskelerne. Hos din datter drejer det sig ganske rigtigt om at hendes ordforråd vokser drastisk, men det kræver mere at "få ordene ud" end at danne dem i hjernen.
Lillian

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-06-05 10:04

Min knægt på 7½ kan også stamme. når han har oplevet noget VILDT, han MÅ fortælle os. Hans lille ( han er jo hankøn ) hjerne kan slet ikke følge med munden.

Brødrene på 25, 20 og 10 havde samme problem, da de var små.

Så tag du det helt stille og roligt.

Kommentar
Fra : cillesmor1

Dato : 05-06-05 18:45

tak for svarene .. nu er jeg meget mere rolig, efter at have fået bekræftet det jeg selv tænkte ...

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-06-05 00:38

Du skal lige huske at lukke spørgsmålet - og give point.
Lillian

Godkendelse af svar
Fra : cillesmor1

Dato : 06-06-05 01:54

Tak for svaret wibbi. Det var dejligt at blive lidt beroliget med det jeg allerede selv havde på fornemmelsen