/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling af gammel dør
Fra : gubbierne
Vist : 4634 gange
100 point
Dato : 03-06-05 09:31

Hej...
Jeg har nogle gamle døre, jeg gerne vil ha malet hvide... Der er ca 4-5 lag gammel maling på nu, vil gerne ha det hele af og "starte på en frisk". Er der nogen der har en go idè til hvordan jeg gør det nemt, uden at skulle slibe fra nu af og til jul... Måske et eller andet man kan smøre på som opløser malingen... Tak... Lone

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-06-05 09:37

hej
noget der hedder bums
eller hvis du har en varmepistol og en spartel
så varmer du til malingen begynder at boble og skrap men din spartel

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-05 09:42

Hvis den er malet med oliemaling, kan en varmepistol og en spartel også hjælpe dig til at hive malingen af. Men det er træls og langsommeligt arbejde (dog ti gange nemmere end at slibe alt skidtet af). Bums er lidt halvstærke sager, men også særdeles effektivt.

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 03-06-05 09:57

Der er et par nemme (læs: dovne), men dyrere løsninger også... en afsyring af døren ta'r det hele, men husk at neutralisere syren igen inden du så maler... eller alternativt... køb en ny flot dør i samme kvalitet og mal den... det gir rigtig flotte resultater

under alle omstændigheder.. god fornøjelse..

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 03-06-05 09:58

øhhh afsyring ude i byen sæføli... i store kar... sorry..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 10:06

Ja disse forslag er da gode. Men husk når du er færdig med, at fjerne malingen skal du lige (evt med en slibemaskine) slibe døren pæn og så fjerne støv med en våd klud. Når dette så er tørt er den klar til en omgang maling :)
Men man kan jo også sætte et groft slibepapir på slibemaskinen og så gå i gang. det er nu slet ikke så hårdt. Og så slutte af med et meget fint.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-06-05 10:11

Hej
Kender det med Bums.
Hvis du bruger det, hvilket nok er den nemmeste gør det selv metode, så smører du et jævnt lag på, lægger plastik over, lader stå natten over,
det skulle nemt klare 4 lag maling, er der rester kan du give en lille omgang til de steder, eller bruger en skraper, der findes nogen med et meget skarpt blad og stærkt greb der kan klare en del, og de kan også bruges tll at få det opløste af med
Bums må ikke komme på huden og dampene må ikke indåndes, så tag dine forholdsregler og sørg for at få alt det afskrabede malling med bums smidt ud bagefter, brug fx et stort stykke tykt plastik med aviser på, som underlag.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-06-05 10:22

Jeg har svaret på dit spørgsmål, men jeg synes, på grund af de mange ulemper, at det er den bedste idé at sende dem til afsyring.
Hvis det derimod drejede sig om paneler og karme, og dog..........der kunne jo sættes noget nyt træ op.
Det der Bums er noget værre svineri og det er meget nemt at blive dårlig af det, måske er det bedre egnet til SMÅ ting, ikke store døre.
MVH
Mulberry

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-06-05 10:27

Det sundeste er nok at få knofedtet igang og starte slibemaskinen op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-06-05 10:58

Ikke helt så farligt som BUMS er brun sæbe. Rør op med lidt vand og smør på i et par millimeter tykkelse og dæk med vitawrap eller tilsvarende et døgns tid. Så kan det meste eller det hele fjernes med en gulvskrubbe eller en spartel. Gentag evt., hvis ikke alle lagene kommer af første gang. Neutraliser sæben ved afvask med fortyndet eddikesyre og slut af med afvask i rent vand. Hold øje med, om døren bliver vindskæv under tørringen og spænd den evt. i rigtig facon.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-05 12:59

Jeg har afsyret en gammel seng med brun sæbe og salmiakspiritus blandet op til en grød. Den skal overdækkes med plastic og stå et døgn så kan malingen/grøden let skarabes af, men gør det udendørs, salmiakspiritus er noget der "renser" næsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 13:36

Den nemmeste metode til afsyring af en dør er at sænke den ned i en gyllebeholder i et par timer, derefter skal den skylles grunding med vand, tørre og så afpudses med en slibemaskine. Jeg har engang afsyret en stol på den måde. Flot og meget nemmere end bare at slibe.

Kommentar
Fra : smukke.arne

Dato : 03-06-05 13:44

Ja de fleste mennesker har nok også lige en gyllebeholder med afsyringsvæske ude i baggangen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-06-05 14:06

hej
he he vi må håbe der en landmand i nærheden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 14:10

1133 - Ja det er jo nødvendigt hvis man skal benytte sig af mit råd. Men det ved Gubbierne sikkert selv om der er.

Dit Tip får ikke mange point, jeg tror det skyldes at det kræver at man har indlagt MSN-søgning. Har man ikke det virker dit tip nemlig ikke. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-06-05 17:49

Når man har slebet, må man IKKE tørre med en våd eller fugtig klud. Det får træet til at rejse sig og blive lidt ru igen. Kluden skal være tør.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-05 18:25

Lad være med at afsyre for skidtet slår sig og så vil salte fra processen trække ud fra døren i lang tid så malingen ikke hæfter ordentligt.
Hvis man afsyrer med kaustisk soda skal man neutralisewre med eddikesyre, men det bliver alt for vådt og er der tale om fyldingsdøre er det ikke sikkert, at de bliver pæne så følg et af de andre råd om Bums, eller varme og spartel.

(Lad nu bar evære med at hyle og skrige om hvor mange gange I har prøvet for det har jeg også)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 18:42

Når døren har været nedsænket i en gylletank, er ALT blever behandlet med samme mængde syre samtidigt. Men hvis det IKKE er en mulighed, vil jeg også anbefale Bums og varme og Spartel. IKKE enten/eller.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-05 18:53

Hvis man er til hyggelige skæve/utætte døre så bare gør som a.j. foreslår.

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 08-06-05 20:09

Tak for svaret stig54. Syntes det lyder som den billigste løsning... håber det også er den nemmeste... Go aften.. Lone