/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
sovende fingere
Fra : kuurd
Vist : 1067 gange
100 point
Dato : 02-06-05 14:41

et nyt problem er dukket op efter jeg har kørt ca 14 dage på min suzuki750f. efter ca 20-30 min køresel begynder mine finger at sove/ snurre???. er der nogen der har oplevet det samme og i så. hvad kan man gøre ved det ??

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 02-06-05 14:50

Hej kuurd.
Jeg tror det vil gå over med tiden. Når noget sover er det jo fordi en nerve bliver klemt.
Nu hvor bu ikke har kørt så længe, kommer du nok til at holde lidt krampagtigt i styret.
Senere vil du også havde udviklet dine muskler i hånden bedre.
Noget andet er at; det med det snure.. det kan jeg noglegange opleve om vinteren, hvis jeg har de forkerte handsker på...
Det nærmest kilder... og er møgireterende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 14:57

Tjae, allerførst:
Har du døjet med fingrene i andre sammenhænge, f.eks. "hvide fingre", følsomhed ved kulde, i forbindelse med arbejde m. maskiner/værktøj, og oplever du nogen gange at fingrene sover/føles tykke når du vågner om morgenen?

Nu er det sjældent, at problemerne sidder direkte i fingrene, men skyldes gener fra enten håndled eller skuldre.

Jeg synes ikke umiddelbart, at Suzukien der er en af dem der plejer være slem til vibrationer i håndtagene, men selvfølgelig kan det ikke afvises, at det har skylden. og så er du lidt ilde stedt for så skal du desværre ikke regne med, at det er noget de bliver bedre, snarere tværtimod.

Jeg har selv haft /har stadig lidt, af lignende problemer.
Jeg blev så for 4 år siden opereret i begge håndled, da mine gener viste sig at stamme fra noget der kaldes Karpal-tunnelsyndrom.
Det hjalp en del, før var det sådan, at efter en køretur på 50 km, så vågnede jeg op om natten ved at det stak og prikkede i fingrene.
Men lægerne var bestemt ikke begejstret da jeg efter operationerne spurgte hvornår jeg måtte køre igen: Ja, hvis det var noget jeg absolut skulle, kunne jeg lige vove på så meget som at overveje det i mindst et halvt år.

Men prøv om det er fordi du sidder forkert så du spænder for meget i skuldre/arme, eller om du holder for hårdt på håndtagene (jeg har problemer hvis jeg bruger handsker der kan glide på grebene).

og hvis det ikke hjælper, så prv at tal med din læge, om du er en af de mange der har noget lignende i håndledene.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-05 15:04

dovas bemærkning herover "Men prøv om det er fordi du sidder forkert så du spænder for meget i skuldre/arme, eller om du holder for hårdt på håndtagene (jeg har problemer hvis jeg bruger handsker der kan glide på grebene)."

det kan være så enkelt at du ikke rører på dig / skifter stilling

bare lige en sidebemærkning som cyklister også kommer ud for

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 02-06-05 15:05

Hej,

Jeg kender også alt for godt problemet. Jeg har dog løst det ved at ændre på vægten af de styrvægte som tit sidder i enden af styret. På den måde kan vibrationerne ændres...men ikke fjernes.

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : bne

Dato : 02-06-05 15:58

Er også opereret for karpaltunnelsyndrom - men kan stadig have lidt af problemet. Prøv (som flere nævner) at løsne grebet og ændre kørestilling engang imellem. Eller prøv at justere koblings- og bremse-greb lidt op/ned (dreje håndtagene), således at dit håndled holdes i en naturlig vinkel.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-05 16:03

Velkommen i klubben! Du kører endda på en fin ny afbalanceret "symaskine". Tænk på hvordan vi andre der kører på gamle engelske "vibratorplader" og hvor horisonten "hopper op og ned" i takt med omdrejningerne

Et andet godt råd er at afmontere dit styr og hælde flydende bly i fra begge sider. Herved eliminerer du størstedelen af de små vibrationer som under alle omstændigheder vil være der. Som dinmc påpeger, så vil du aldrig kunne fjerne dem helt.
Du kan også montere nogle specielle håndtag beklædt med nogle "pigge" som gør det mere behageligt at holde på...især ved lange ture! Dem kan du givetvis få igennem ovenstående link fra dinmc!?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-06-05 23:29

Det kan måske hjælpe, at ændre på håndtagene hældning. Hold armene, som når du holder på styret. Se om dine hænder hviler i samme hældning som håndtagene har, hvis ikke skal du ændre styrets hældning/skifte til et der passer dig bedre. Du skal måske skifte til blødere håndtag, og endelig bør du også se om koblings og bremsegreb falder naturligt i hånden.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-06-05 23:31

Undskyld bne og Palle, havde ikke læst jeres indlæg ordentligt.

Godkendelse af svar
Fra : kuurd

Dato : 08-06-05 14:20

Tak for svaret pallenoc.