/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af hus efter 5 mdr
Fra : biltyve_stinker
Vist : 480 gange
200 point
Dato : 01-06-05 16:26

Jeg købte et hus sammen med en pige og overtog det 1 februar. Nu er vi ved at gå fra hindanden og vil gerne sælge huset igen.
Vi har nået og lave en del forbedringer på huset, men hvordan ser det ud med at sælge, skal vi betale en hulens masse i skat eller hvordan ligger landet?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-06-05 17:12

hvis bare du har gemt kviteringerne på forbedringerne kan de trekkes fra inden skattefar begynder at trække

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 210 point
Dato : 01-06-05 17:28

Nope - normalt ingen problemer. I "gamle" dage, skulle man have boet 2 år (dog med visse undtagelser, som I vist nok opfylder alligevel, hvis I går fra hinanden). Men I dag skal I bare have boet i huset. Reglerne er:

Skattefri avance ved salg af hus

Såfremt man sælger et énfamiliehus - parcelhus el. lign. -, vil en fortjeneste være skattefri, hvis følgende betingelser er opfyldt (parcelhusreglen)1):

Ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit.
Grunden er på mindre end 1.400 m2 eller grunden kan ikke udstykkes eller en udstykning vil medføre væsentlig værdiforringelse af restarealet eller den bestående bebyggelse.
Det er alene en betingelse, at huset har tjent til bolig for ejeren på et eller andet tidspunkt. Det er således ikke et krav, at huset tjener til bolig for ejeren, på det tidspunkt, hvor huset sælges

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-06-05 20:14

Hej Biltyve stinker (enig!!!)

Du bliver ikke beskattet af salget af huset, medmindre du også har det som erhverv fx ejendomsmægler eller har solgt flere huse/ejendomme indenfor den nærmeste tid. Endvidere skal huset gå ind under den såkaldte "Parcelhus-regel" (som erling l også referer til) hvor grunden maksimalt må være 1400 m2. Så hvis I får et overskud ud af salget, er det lige til at komme i lommen.

Hvis I bare har købt et "almindeligt" hus og beboet det som "helt almindelige"mennesker, bliver I ikke beskattet.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 06-06-05 22:30

Tak for svaret erling_l.