/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC i bil
Fra : kimsdk
Vist : 400 gange
100 point
Dato : 01-06-05 08:32

Er der nogen der har erfaring med, at installere en pc i en bil?
Findes der specialkabinet, ophæng til HD eller andet man skal være opmærksom på?
Nu er små skærme til biler ved at være så billige, at nu skal det være!

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-06-05 09:00

hej
hvilken pc er det

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 01-06-05 09:09

Der er endnu ikke tale om én bestemt pc. Den bliver nok samlet af diverse "rester".
Meningen var, at den skulle kunne køre internet, dvd, mp3 og senere et navigationssystem.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-05 09:10

Hej KimsDK

En alm. PC'er kræver 220V, og er extrem følsom overfor rystelser. Derfor vælger de fleste at sætte en bærbar in i bilen, som så også kan flyttes, og derfor ikke kan stjæles så nemt som en stationær. Sekundært fylder en stationær jo også meget mere end en bærbar.

De 220V kan du købe en 12 => 220V omformer for 89 kr. så det er ikke det som afskrækker, men mere pladsen og rystelserne som gør at de standard PC'ere som findes ikke kan holde til at køre rundt i en bil - delene ryster simpelt hen løse, og harddiskene står af.

Skal du have en industriPC som kan klare sådan noget skal du regne med ca. 12K + moms og opefter for en P-IV 2,8 Ghz. med 512 MB RAM specielt grafikkort, speciel harddisk, speciel kabinet med 12V stømforsyning etc.

Så hvis det var mig - bærbar og lav en kabelsplitter til 2 skærme og læg den bærbare under et af forsæderne - det får du mest ud af.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 01-06-05 09:21

Tak for svaret larsfrohn.
Den med den bærbare, havde jeg slet ikke tænkt på. God ide!
Det gør jo også en evt. opgradering / omlægning meget nemmere.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-06-05 13:26

Lige en lille ekstra anbefaling..

Bærbare's harddiske er afgjort også følsomme.. Sluk derfor for notebooken medens du kører.

Vi har mange notebook disks der er stået af p.g.a brug i bil og tog.

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 01-06-05 14:19

Helt afgjort er notebooks også meget følsomme, men på et blødt underlag under sædet, er den ikke helt så udsat, som en "stationær" monteret fast til karrosseriet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-06-05 15:06

Og hvis du "bare" skal afspille DVD film til ungerne på bagsædet, så sæt harddisken til at slukke efter 1 min, for så stopper harddisken, sætter hovederne i standby, og så er det kun DVD drev og RAM samt skærmkort som bruges.

Du vil stadig kunne se nogle "hiks" når du kører over noget vejarb i Tyskland, men afspilleren plejer at fange det igen med det samme, så filmen spiller videre.

Lavede det selv til Vinterferien, og det virkede hele vejen til Italien uden problemer, og alle var glade (jeg kunne køre i fred, så hurtigt jeg ville uden indblanding)

Lars