/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ang. død scooter
Fra : Pornsim
Vist : 505 gange
96 point
Dato : 31-05-05 21:30

Hej..

Jeg var ude at kører i aftes, jeg følte at den var begyndt at kører lamgsommere og dårligere, jeg kom ud til min ven, men besluttede mig for at kører hjem igen, fordi at jeg troede at den ville dø helt ud snart, den begyndte så at kører værre, til sidst tog det helt vildt lang tid for den at få den op i fart, og nu kan den slet ikke starte, medmindre at man vrider gashåndtaget helt i bund og prøver at starte den kan man lige holde den igang i cirka 1-2 sekund(er)..

Hvad kan der være galt??

Med venlig hilsen Simon

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-05-05 21:50

Har du Olie på gerkassen ?
Det lyder som om den er brændt sammen...
Eller også er benzintilførslen stoppet - skidt i kaburatoren/ tanken...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-05 22:03

Det er måske en pakning på cylinderen der er gået, eller membranen der har dårlige plader.
Men intet er sikkert, så du må gå systematisk frem, kontrollere tændrør, og ligge mærke til om der er nok kompression på, for der kan være knækket stempelring.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 31-05-05 22:06

hvor sidder mebranen??

Kommentar
Fra : wiptus

Dato : 31-05-05 22:07

Har du fyldt olie på ??
Eller prøv at udskifte dit benzin filter.

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 31-05-05 22:13

og hvordan kan jeg tjekke om der er nok kompression på??

Kommentar
Fra : wiptus

Dato : 31-05-05 22:21

Du kan tjekke kompressionen ved at træde på kikstarteren, du kan først prøve uden tændrør, så er der ikke nogen modstand, og der efter med tændrør, så skulle der gerne være remlig meget modstand.
Du kan nemt mærke forskellen.
Men du skulle prøve at rense kaburatoren og skifte benzinflter.
Det kunne godt tyde på at den har svært ved at få benzin nok.

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 01-06-05 11:36

hvor sidder menbranen præsist?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-06-05 16:37

Karburatoren sidder på en gummistuds, som igen er spændt på membranhuset, som igen er spændt på krumtaphuset.
Så du finder membranen i membranhuset, lige under cylinderen.
Den afprøves ved at afmontere membranhuset og lade membranen blive siddende, så puster og suger du med munden fra karburatorsiden (Smager ikke så godt da man kan smage benzin/oliefilm).
Membranen skal være helt tæt når du suger (I hvertfald mindre end 1 l luft pr min. må slippe igennem ved sug)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 01-06-05 16:44

Hej palle!

Jeg har haft den stående hele natten, da jeg så går ud for at starte den igen, kan den sgtens starte, men jeg tvivler på hvor langt jeg kan kører før at den gør det samme....

Hvad kan der så udelukkes?

Mede venlig hilsen Simon

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 96 point
Dato : 01-06-05 18:04

Tja, man kan ikke udelukke ret meget, men hvis det ikke var udsættere den havde den gang den gik ned i fart, (Men bare stille og roligt gik ned, og langsomt arbejdede sig op igen) så kan man udelukke tændingsfejl og strømfejl.
Det mest sandsynlige er skidt/vand i karburatoren, eller at den automatiske benzinhane ikke åbnede.
Men vær helt sikker på at der er 2-taktsolie på, og at den tynde olieslange sidder ordentlig på membranhuset/karburatoren.
Desuden skal du se efter at oliepumpen drejer sig når man giver gas, den trækkes af gaskabelet som er splittet i 2 kabler, en til karburatoren og en til oliepumpen.
Der plejer at være en 5 kr stor gummiprop der sidder nede på varioskjoldet, den kan tages af og du kan kigge ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 02-06-05 15:13

Hej palle!

Kan det godt være fejlen, da jeg havde skiftet gaskabel, havde jeg glemt at sætte det kabel til, som fører over til oliepumpen..?

Betyder det noget, og har det skadet noget så?

Med venlig hilsen Simon

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-05 16:17

Fy skamme skamme
Ja du har skadet den, så den har været lige ved at sætte sig (Stempel mod cylindervæg).
Stempelet kan blive/bliver ridset og i værste fald knække stempelring (Men den er jo nok ikke knækket når den nu kan starte)
Derfor går den ned i omdrejninger fordi stempelet udvider sig i cylinderen, da den kun har fået tomgangssmøring.
Lejerne bliver også slidt en del, som hvis den havde kørt MÅSKE 5000km extra.
Men da den kan køre normalt nu, skal du ikke tænke så meget på det, men det havde været værrer hvis du helt havde glemt olie på beholderen, eller slangen var gået af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 02-06-05 16:21

Så stemplet kan være riset, men det er ikke noget der betyder noget nu når den kan starte?

Lige et sidste spørgsmål, hvor mange bar skal der fyldes på scooterdæk til en comet?

Og mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 02-06-05 16:23

Jeg har også fået det ordnet det med kablet fra oliepumpen, og var også ude at kører på den, den kører fint lige nu...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-05 16:54

Nej det betyder ikke så meget med småridser.
Når man måler skal måleren/pumpen tages meget hurtig af, så der ikke siver for meget ud.
Mange scooter fabrikater, anbefaler for:1,2 bar bag: 1,7 bar.
Men hvis man kører en del på ujævnheder, kan en reduktion på 0.2 bar, gøre scooteren mere behagelig at køre på.
Men hvis man kører med tungt læs (Person eller bagagebox) kan man forøge lidt.
Tit står dæktykket på et skilt i hjelmboksen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Pornsim

Dato : 02-06-05 16:58

Mange tusinde Tak for svaret pallebhansen.