/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
CMAS og dekodykning
Fra : greenluck
Vist : 1031 gange
50 point
Dato : 31-05-05 13:37

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man ifølge DSF eller CMAS organisationen skal være ** eller *** for at udføre deko-dykninger eller er der ingen krav opstillet. Jeg mener bare ligesom man siger at * kun må gå til 18 meter findes der så tilsvarende regler for dekompressionsdykning?
cheers

Accepteret svar
Fra : jhyden

Modtaget 50 point
Dato : 31-05-05 23:55

Som standarden er nu, må kun CMAS*** udføre dekodykning.

Godkendelse af svar
Fra : greenluck

Dato : 01-06-05 09:22

Tak for svaret...

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 01-06-05 10:12

Hej jhyden.

Kan du henvise til et sted på DSF's eller CMAS' hjemmeside, hvor man selv kan se den regel?

/Søren

Kommentar
Fra : jpet5354

Dato : 01-06-05 17:09

Hej.

Jeg mener at man skal så vidt som mulig undgå dekodykning! ifølge CMAS Regi.

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 01-06-05 21:30

Hej jpet5354.

Hvis man så vidt muligt skal undgå deko, så virker det da lidt mærkeligt, at man bruger så megen tid på CMAS** kursus på at tæske tabeller, der vel at mærke har deko-stop.

/Søren

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 01-06-05 22:57

Man kan i færdighedskravene for CMAS*, ** og *** i de gældende lektionsplaner se at man som CMAS** må dykke uden dekompression og til max. 35 meter.
De kan hentes påDSF's hjemmeside.

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 01-06-05 23:05

Jeg har været inde og tjekke DSF's hjemmeside igen. Det er desværre kun instruktører med login til arbejdsgruppen, der kan downloade lektionsplanerne og færdighedskrav.

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 02-06-05 15:16

Hej jhyden.

Mon ikke den side trænger til opdatering? Så vidt jeg ved, er der for nyligt blevet vedtaget en regel, efter hvilken CMAS** dykkere "kun" må dykke til 39m., hvor der før ikke var noget max.

Jeg vil lige checke det med min klub-instruktør.

/Søren

Kommentar
Fra : jpet5354

Dato : 02-06-05 15:33

Jeg mener at man skal så vidt som mulig undgå dekodykning! ifølge CMAS Regi. vil man absolut lave dekodyk kan man få kurser og prøver ved TDI og Padi og mange andre organitioner.. jeg har selv taget et kursus som TDI blender pga. at det ikke dennegang var muligt at få det hos CMAS.

mvh.

Jørgen

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 02-06-05 17:19

Hej Søren
...CMAS** dykkere "kun" må dykke til 39m., hvor der før ikke var noget max... Er det ikke ***(tre-stjernede) du mener??

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 02-06-05 17:21

Er det egentlig ikke lidt pudsigt at man som "menig" dykker ikke kan læse færdighedskravene for sin egen uddannelse på DSFs hjemmeside??... De står jo ikke i sportsdykkerhåndbogen så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 03-06-05 00:04

Jo, du har ret greenluck, grænserne bør være kendt af alle. Problemet er, at man i DSF har villet harmonisere de danske standarder til de internationale. Det har givet et sæt midlertidige regler (som jeg har gengivet), disse er tilsyneladende ved sidste repræsentantskabsmøde igen ændret. Nu venter vi på en oversættelse af de engelske formuleringer. De nye vedtagelser er ikke tilgået de lokale klubber endnu (vores bestyrelse kan i hvert fald ikke vise mig dem).
En gang rod altså!