/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Ubehandlet bøgetræ - behandling
Fra : Mallie
Vist : 8585 gange
100 point
Dato : 31-05-05 10:15

Vi har købt et spisebord og stole i ubehandlet bøgetræ.

Sælgeren sagde at han ikke syntes at vi skal gøre noget ved det og først behandle det når vi engang er kommet til at spilde på det, men kan det virkelig passe ?

Jeg ville tro at det skal have noget sæbebehandling med sæbespåner (Hvordan...?) for at holde sig lyst og pænt

Som det står nu har jeg altid plastdug på fordi jeg er "panisk" for den første plet. Men det er jo lidt ærgerligt fordi man så ikke kan se hvor flot det er. Kan jeg gøre det mindre sart ved at mætte det med sæbe ?

/Mallie

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 31-05-05 10:27

Ja du kan sagtens mætte det med sæbe, hvor du laver en grød af sæbesspåner og vand som masseres ind i træet (afslut langs med årene - det bliver pænest efter min mening). Alternativt kan du ludbehandle det forud for sæbebehandlingen, hvilket giver et lidt andet look.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-05 10:30

Hvis du bor et sted med blødt vand i hanerne, kan det blive nødvendigt at tilsætte lidt kalk til sæbeluden.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 31-05-05 10:36

Jeg har også et sæbebehandlet sofabord og jeg har lige givet det en tyk grød af sæbespåner og det er ikke gået super godt.... Jeg synes det er blevet skjoldet og det er heller ikke blevet lyst igen, som jeg troede at det ville (min mand sleb det ned først) så jeg er noget nervøs for at komme til at gøre det forkert med det helt nye spisebordet. Pt står det jo meget lyst og utrolig flot og det vil jeg helst bevare længst muligt, og tør derfor ikke eksperimentere med målforhold etc. Jeg har brug for en "how-to-do" helt ned i de små detaljer med målforhold, skal jeg tørre sæben af bagefter etc etc.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-05 11:01

Citat
Ubehandlede og sæbebehandlede overflader.
Aftørring med ren tør bomuldsklud. Snavsede flader kan aftørres med en sæbe- opløsning bestående af 1/4 dl sæbespåner til 1 liter demineraliseret varmt vand, lad det køle af til det er lunkent. Brug aldrig brun sæbe. Fjern omgående sæbe- rester med en ren, tør klud. Sæbe er medvirkende til at beskytte træet. Endetræ må ikke "suge", det må kun tørres let over. Ubehandlet træ må ikke være vådt i længere tid, tør straks efter. Bag- og undersider bør også behandles da pladen ellers kan "slå sig". Se også ovenfor under træmøbler. Grundig rengøring kan ske med en blød børste, husk omgående aftørring. Fedtpletter, der ikke forsvinder ved denne behandling kan forsøges fjernet med renset benzin. Når træet er behandlet på denne måde, kan fibrene rejse sig lidt. Slib let på langs ad årene med fint sandpapir nr. 220. Brug ikke ståluld (giver rustpletter).

http://www.moebler.com/vedlige.htm#Træmøbler

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 31-05-05 11:29

Perfekt, tak skal du ha'

vh/Mallie