/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Liste over almindelige varer/ret som er ~
Fra : h_bmv
Vist : 7995 gange
50 point
Dato : 30-05-05 17:21

Er der nogen der lige kan remse sådan en liste op, eller kan surfe sig frem til noget? Har selv lige søgt på google og finder flest links til hunde.....! og de tre andre resultater siger bare noget i retning af >>fødevarer som let fordøjes<< JAMEN hvilke er disse?????? der må da være andet end tørt franskbrød med ost og cornflakes med mælk og sukker, og suppe. ...Ja har rimeligt brug den info nu....

Vh.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 17:30

Hvordan skal det bruges? Når du siger let fordøjeligt mener du så, at tarmen skal lave så lidt som muligt - altså fiberfattig kost, eller mener du, at tarmen skal have for den skånsom kost?

I min verden er franskbrød, mælk og sukker noget af det værste, man kan byde sin tarm... det er bestemt ikke skånekost.

Ris, helst naturris, kogt fjerkræ og gennemkogte grøntsager det mest skånsomme for kroppen.

Vaxen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-05 17:33
Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 30-05-05 17:43

hmm... her er historien så lidt kort fortalt. : jeg blev meget syg hurtigt lørdag aften, vagtlægen mente det var "mave-influenza", eller i hvert fald en maveinfektion og sagde så jeg skulle spise skånekost, : vand , sodavand, saftevand, fransbrød, suppe er hvad jeg fik remset op. har fået det bedre, er dog sløj og meget varm, det tyder på en betændelses ilstand ikk'? Har været ved min egen læge i dag , og fik bla. det samme råd, og så havde han ikke mere tid.
men ris og kylling? hmm, kunne være, tror jeg har en frost ret i en pose i fryseren...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-05 17:49

To ting hjælper her.
Enten blåbær eller lunken vand med kartoffelmel.
Dette danner en hinde i mavesækken og isolerer
betændelsen og du kommer dig hurtigere.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-05 17:52

http://www.vom.dk/debat.asp?emneid=345
+ revet æble, kogt fisk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 17:54

Det lyder bestemt ikke særlig rart! Specielt ikke, at lægen ikke har tid, når man er bekymret!

Hvad angår kosten er det en rigtig god ide med suppe - eventuelt en kop bouillon i ny og næ vil være rigtig godt. Ris og kylling er helt fint, men husk på, at det ikke må steges. Det er vigtigt at det er kogt. Desuden skal du nok være lidt påpasselig med krydderierne, så hvis din gode frostret er meget krydret, må du lige skylle det lidt i vand først.
Jeg ved godt, det lyder kedeligt, men det virker!
Desuden vil jeg anbefale dig at tage mælkesyrebakterier så din naturlige bakteriebalance i tarmen kommer tilbage. Vita Biosa er et godt produkt, man både kan få flydende og i kapsler. Det første er bedst, det andet lettest at få ned

God bedring med dig!

Vaxen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-05-05 17:54
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 17:57

Det kunne være, at jeg lige skal tilføje, at jeg selv har en kronisk tarmsygdom, så jeg har en god fornemmelse af, hvad der virker i praksis, når maden løber ret igennem

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-05 17:57

Drikke Aloe vera - saft, vil helt sikkert hjælpe, fås bl.a på apotek og i Matas og Helsekostbutikker
-ellers vil jeg foreslå grød, fx. managrød, havregrød, fløjlsgrød, kort sagt "babymad".
Hvis du kan tåle mælk, er bananmælk en ide, det er bare mælk der varmes op med bananskiver ( gerne godt modne bananer) og vanilje, det smager lækkert og lægger en "dyne" i maven.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-05 18:01

Honning og hyldebær har også antiseptisk virkning, ligesom Aloe Vera, som jeg allerede har nævnt, har det bare i større grad

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-05 18:12

De der "cultura" - produkter er ret gode for maven, hvis du ved hvad jeg mener, mælkedrikke med vanilje eller frugtsmag ellere neutrale, der er tilsat en "bakterie" lapidofyli..... et eller andet, kan ikke huske hvad den hedder, den er god til at genoprette mavens balance.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 30-05-05 18:18

øj okay , tak for de mange råd men... jeg har ikke diarré for at løfte sløret lidt mere så opsøgte jeg lægen i dag fordi jeg har en mystisk smerte tilbage i højre side af maven, men så fandt vi ud af at jeg havde blod i urinen i dag, og jeg får svar i morgen om der er betændelse.

Nåå, men hvorfor må jeg ikke stege min frost ret(øv) det tager ellers kun 8 minutter(og kan gøres uden olie på min tefal pande) .....? Jeg sidder her med en "Minimum" "Indian Rice" "indisk inspireret risret med grøntsager og kylling" er lidt på nippet til at smide den på jo....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-05-05 18:19

Det var de her "cultura"-produkter jeg mente, de er ret gode, virker hurtigt,
: http://www.arla.dk/C1256F0F00416668/O/01019270364FBF2DC1256D7A0043EE0C

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-05 18:23

Sorry, så misforstod jeg din beskrivlelse - angående diarre

Det lyder nu også lækkert med din indiske risret - men stegt på panden, med eller uden olie, er det ikke skånekost. Desværre...

Men om skånekost har nogen indflydelse på noget som helst, hvis grunden til dine smerter er fra urinvejende tvivler jeg på!

Men at drikke en masse - gerne bouillon eller suppe er et hit under alle omstændigheder! Og har du en infektion i urinvejene må du i byen og hente noget tranebærsaft, der virker antiseptisk og skyller skidtet ud.

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-05 18:23

Hjemmelavet hønsekødsuppe, -uden ret meget salt. Kylling i asparges, ristet brød med en lille smule ost eller syltetøj.
Fisk, især kogt, IKKE røget.
Jo, babymad er en god ide, hvis du ikke har det store overskud til at stå og kokkerere. Fordelen er, at babymad på glas ikke er fuld af salt og stærke krydderier. Færdiglavet mad til voksne er som regel alt for krydret og salt til at kunne kaldes skånekost.
Og så kan man købe nogen Paraghurt piller på apoteket. De er gode til at genoprette den naturlige tarmflora. Sådan nogen er det godt altid at have i huset...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 18:33

Og så lige lidt mere

Hvis du har en smule ingefær liggende hjemme, kan du skære et par skiver af det, putte det i en kande og overhælde det med kogende vand. Vandet skal ikke i køleskabet og drikkes varmt, lunkent eller stuetemperatur. Du kan sådan set bare have en kande stående og så gå og "sippe" lidt af den.
Smager skønt!

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 30-05-05 18:38

Tak for svaret vaxen , men som sædvanlig savner man en mulighed for at belønne flere af de brugere som har givet råd...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-05 18:45

Tak skal du have - jeg er helt enig, der er kommet mange gode råd...

God bedring med dig!

Vaxen