/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Borende insekter i mit piletræ
Fra : luxenburger
Vist : 930 gange
200 point
Dato : 30-05-05 12:28

Jeg har et større piletræ som vi er meget glade for. I de sidste par år har jeg opdaget små bunker af "savsmuld" rundt omkring ved træet, og det viser sig at komme fra små huller rundt omkring i træet (typisk ved forgreninger, gamle sår o.l). Hullerne er måske 2 - 3 mm i diameter, og inde i hullerne bor der nogle hvide orme, måske 10 mm lange og 2-3 mm i diameter.

Er der nogen der ved om det kan skade træet - og hvad man i givet fald kan gøre ved problemet? Spætten hjælper os en del, men den efterlader jo så også et pænt stort krater i træet...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-05 16:26

Det er typisk dødt træ som angribes.
Det er barkbiller, træbukke og snudebiller, og borebillens larver som lever på og af træet.

Træbukkene kendes på deres ekstraordinært lange følehorn, der ofte er lige så lange, som billens krop. Snudebillerne kendes - som navnet siger - på deres karakteristiske forlængede snude, hvorpå følehornene sidder. Blandt barkbillerne er den stærkt hårede Typograf særlig kendt. Den gnaver flotte gravegange i veddet lige under barken.

http://www.mortalin.dk/488
En metode som ikke ødelægger det levende træ, er at pensle med petroleum.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 05-06-05 21:49

Tak for svaret pallebhansen. Jeg håber det er rigtigt at petroleum ikke skader det levende træ!

mvh
luxenburger