/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fryseskab lugter fælt
Fra : Fox_dk
Vist : 621 gange
50 point
Dato : 30-05-05 11:07

Hej
Jeg har købt mig et brugt fryskeskab som lugter slemt. Jeg har vasket den i opvaskemiddel men den bliver ved med at lugte. Er der noget som er bedre at gøre den rent i og som tager lugten??

mvh.
Fox

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 11:11

du skal vaske det i klorin elller et ligende klor produkt.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-05 11:11

rodalon

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-05 11:12

Jeg tror det heder closan i Nette - Men det er ikke det man bruger i toiletter...... Der står på flasken at det er til dessenficering af f.eks køkken og køleskabe...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:28

Jeg bruger også klorin, men vasker efter med uparfumeret sæbe (sæbespåner) bagefter og lader den tørre godt før der bliver startet op igen.
Det er jo bakterierne der skaber den fæle lugt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-05-05 11:39

netop som BjarneD siger - derfor rodalon som både rengør og desinficirer

ps det er ikke alle der tåler at være i nærheden af klorin - hvor rodalon ikke generer tilnærmelsesvis så meget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:49

Ingen tvivl om det Mirit!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-05 12:39

Det har formentlig stået og tøet op med noget kød indeni. Når du nu har prøvet alle de andre forslag, så vask af i rent vand og stil en stor flad skål med eddikesyre ind (ikke flere liter, bare en kopfuld) og luk inde et par dage. Det plejer at tage toppen af problemet. Eventuelt kan du med en opvaskebørste stryge eddikesyren langs med alle samlingerne inden i skabet inden du lukker de der dage. Uden frost på.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 30-05-05 18:30

Hej Fox_dk !

Jeg vil også gerne være med...
Jeg tilslutter mig helt og holdent de tidligere forslag mht. Rodalon ! - Midlet er afprøvet og anvendt gennem mange år til netop denne opgave ( Også af professionelle ! )

Jeg har et lille problem med pbp_et´s edikesyre... - Ingen tvivl om at det vil virke ! - det eneste problem er at edikesyren også angriber skabets termostat og kølesystem... - med utæthed på anlægget til følge...

Derfor må jeg desværre advare mod anvendelsen af edikesyre ( Med mindre skabet er af så ny en dato, at der ikke er nogen form for synlige køleelementer / rør inde i skabet - er der ikke det, vil forslaget kunne anvendes ! - men det er jo stadigvæk nogle skrappe sager i forhold til Rodalon !

Håber du får slået "duften" ihjæl !

Mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 30-05-05 23:32

Jeg ville sætte en underskål derind med alm. lager-eddike. Det tager fæl lugt. Det er et gammelt husråd, og et middel de fleste har i hjemmet. Også et rigtigt godt middel til afkalkning!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-05-05 23:36

nicc - ja ikk`

(tager også det meste af tobak os når det lige skal med )

http://www.kandu.dk/dk/tip/11459

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-05 09:30

Jeg er så "ny" (59 år), at jeg ikke har set fryseskabe med tilgængeligelige fryserdele inden i skabet. Jeg har kun set med blanke flader af plast eller aluminium, og det er herfra min erfaring stammer. Når først sømmene imellem alupladerne har stået og sniffet eddikedampe længe nok, plejer stanken at være enten væk eller fortyndet til det udholdelige.
mvh
pbp
PS. Skulle der være kobberdele inde i fryserummet, kan de måske få lette grønlige belægninger, men de går af i den sluttelige afvaskning, og så er angrebsrisikoen væk. Er man bange for, at der skulle være "skjulte reserver" af eddikesyre, kan de neutraliseres ved indsætning af en skål med tredobbelt ammoniakvand.

Godkendelse af svar
Fra : Fox_dk

Dato : 01-06-05 09:34

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-06-05 10:35

selvtak