/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vandbaseret på oliebaseret
Fra : hjulmand81
Vist : 1835 gange
100 point
Dato : 30-05-05 10:47

Jeg skal i gang med at male paneler i vores nye hus. Jeg ved ikke om det er vand- eller oliebaseret maling, der er anvendt her (sandsynligvis olie). Da jeg ikke er helt vild med at skulle rengøre alt i terpentin ville jeg helst selv bruge vandbaseret maling - men hvordan er det med vedhæftningen på nutidens panelmalinger? Hvad kan man evt. gøre for at hjælpe på dette? Eller er det bare nemmere at tage tyren ved hornene og bruge alkyd til at starte med?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-05 10:56

Hvis der er akrylmaling nedenunder, vil alkyden skalle af! Hvis der er alkyd, og du maler med akrylmaling ovenpå, går det godt, forudsat du har renset af med grundrens.
mvh
pbp

Men det med grundrensen er vigtigt. Du kan dog bruge sandpapir i stedet eller som supplement, men uanset bundens art skal den have en mat overflade, så næste lag kan få fat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:37

Alkyd = olie
Akryl = vand

Så vand på olie, men ikke olie på vand.

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 30-05-05 12:29

Tak for svaret pbp_et.