/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spiritusbevilling i lukket forening
Fra : Leo.pedersen
Vist : 6712 gange
120 point
Dato : 30-05-05 09:56

Hej

Skal vi have spiritusbevilling?

Konkret drejer det sig om en ny forening, som har følgende karakteristika;

Der er kun medlemmer over 18 år.
Indmeldelse foregår ved at man søger pr. e-mail, kommer til en samtale, og derefter godkendes og kan så deltage på den næste medlemsaften.
DET ER IKKE MULIGT AT INDMELDE SIG VED INDGANGEN, OG "IKKE-MEDLEMMER" AFVISES, døren er ganske enkelt låst med kodetastatur.
Der skal sælges øl og vin, samt gerne spiritus (men det er ikke så afgørende med spiritus).
Hele overskuddet går til foreningen, der kalkuleres cirka med 50% fortjeneste.
Der er ikke ansat personale, hverken som bartendere, servering, dørmænd, garderobe eller andet.
Der er 5 til 6 arrangementer pr. måned.

Har set at der er flere spørgsmål om spiritusbevilling, men synes at svarene ikke er helt entydige.

Vil godt bede om at du kun svare hvis du har et helt konkret svar, idet jeg ikke vil risikere at gøre noget forkert, fordi jeg følger en "halv vind", samt er jeg ikke interesseret i link til andre steder om emnet, medmindre det helt konkret dækker denne forening.

Har haft ringet til det lokale politi, som siger at der skal bevilling til, men mange mener, at politiet for nemhedsskyld siger det til alle, idet de så ikke risikere at sige god for et arrangement, som så viser sig alligevel ikke at være fritaget.

Har det nogen betydning, hvis vi også vil sælge lidt chips samt have en toastmaskine, hvor der sælges hjemmelavede toask? Pølsecirkulæret?

Hilsen

Leo Pedersen

Kommentar
Fra : macau

Dato : 30-05-05 10:23

der SKAL en bevilling til,har samme problem i en mc klub i ålborg vi skulle også søge bevilling

macau.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-05-05 10:32

Ja, I skal også på AMU kursus ved salg af pølser.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-05 12:34

Dit spørgsmål minder meget om dette

http://www.startguiden.dk/svar_skat/53041/15/0

Der blev spørgeren også henvist til politiet.

Hvis politiet siger, at du skal ansøge om spiritusbevilling, så gør det.

http://www.festguide.dk/Spiritusbevilling.htm

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-05-05 12:35

Hej

Da jeg tidligere havde med en radioklub at gøre, fik jeg spiritusbevilling til 10 arrangementer om året, men det var fodi der kom andre som ikke var medlem af klubben.
Hvis alle er medlemmer og der ikke kan komme andre ind i klubben skal I ikke have en spiritusbevilling.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 30-05-05 20:02

Til Ans

Der er MANGE som siger at polititet hellere vil være på den sikre side, og derfor hellere en gang for meget siger at der skal bevilling til.

Det er derfor at jeg meget gerne vil have det 100% afklaret juridisk, gerne en bestemt paragraf eller bekendtgørelse eller lignende.

Hej Hawaii7

Har du, eller andre som læser dette, en ide om hvor jeg helt juridisk kan se at vi ikke skal have spiritusbevilling?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-05-05 20:43

Jeg tror du skal have bevilling !!

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=218
Citat
1. Lovens anvendelsesområde
Stk. 2. For andelsforeninger og andre foreninger gælder loven, i det omfang deres virksomhed udadtil fremtræder som erhvervsvirksomhed eller der serveres stærke drikke for medlemmerne mod betaling.

http://www.hri.dk/restaurationsloven.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-05 22:01

Alt afhængigt af hvad du/I kommer til at tjene, skal du måske også undersøge om foreningen bliver momspligtig.

http://www.reviham.dk/Artikler/Momsfritagelse%20for%20foreninger/momsfritagelse.html