/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vandskuring af indevæg
Fra : nekjam
Vist : 3452 gange
50 point
Dato : 30-05-05 09:35

Hej!

Min kæreste og jeg er igang med at sætte vores nye lejlighed i stand, og kunne godt tænke os at en væg i stuen kommer til at stå som en vandskuret grå murstensvæg. Indtil videre har vi fået banket pudset af væggen så man nu kan se murstenene. Vi vil så gerne vandskure væggen, så den kommer til at stå lysgrå (gerne i forskellige toner af grå) men så man stadig kan se konturene af murstenene bag. Hvordan gør vi det? og med hvilke materialer?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-05 09:51

Du fylder fuerne på med almindelig sandmørtel med lidt cement i.... så du har en ren ikke hullet murstensvæg.
Selve overfladen "vandskuret" er kun et yndt lag af ovennævnte puds det er tyndet op med vand eller lagt meget tynd på om du vil.
Jeg tror at det pusseprædt man anvender hedder er "filsebrædt" et pudssebrædt med skumgummi på. Du kan også bruge en svamp til formålet...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 10:05

Afrens væggen (det har i gjort)

Fugt væggen.

Træk en god tynd mørtel (ti skovle mørtel til en cement) på væggen, med et stålpudsebræt.

Skrab det løse af med kanten af brædtet.

På trælasten kan du på et pudsebrædt, med en meget grov svamp på. Fugt denne, og skur væggen.

Slutteligt skurer du med en fin svamp.

Lad det tørre hvidtør

Støvbind væggen og mal om ønsket.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 10:07

Mørtlen bliver nemmere at arbejde med, hvis man blander ekstra kalk i.

Du kan også købe færdig vandskuringsmørtel, hvor du kun skal putte vand i (nemmest hvis det ikke er ret meget).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 10:08
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 10:09
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 30-05-05 20:37

Læs lidt om ovefladebehandling her:

http://www.maxit.dk/indhold/home/haandbog/

Godkendelse af svar
Fra : nekjam

Dato : 03-06-05 12:01

Tak for svaret Benjamin.Hansen.