/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
bilmotor i båd?
Fra : thyge1072
Vist : 3508 gange
200 point
Dato : 29-05-05 22:54

Har lige erhvervet en "motorbåd". dimensionerne er L6,5 B1,85 og den er udstyret med 8,5hk. Dette er dog lige i underkanten til mit behov, da det drejer sig om lidt sejlads på øresund og diverse.
Går og tænker på en volvo b18 eller b20 med gearkasse. Spørgsmålet går på om gearkassen kan klare det? Omsætningen til skruen passer vel ikke helt? Kan man ikke bare nøjes med at bruge første evt andet gear?

Har tidligere læst et udmærket indlæg her på siden med en citroen motor. Ganske gode svar må man sige : )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 23:08

Gearkassen fra Volvoen egner sig ikke da bakgearet er gearet rigtigt meget ned i forhold til det fremadgående og dermed vil skruens omdrejninger blive meget langsomme og desuden er der jo problemet med koblingen der noget i vejen og gearkassen holder ikke længe uden brug af den.
Hvis du har et egnet rreversgear til skrueakslen kan Volvo B18/20 være glimrende hvis båden er bred nok agter til at holde den oppe.

Jeg har selv en Volvo Penta AQ 115 der er en Volvo B20 med original marinisering, der består af vandpumpe tilkoblet forgården (knastakslen), vandkølet udstødningsmanifold og så er der et Penta 100B z drev.

Umiddelbart vil jeg mene at din båd er for smal til så tung en motor, der nok vil trække bagenden ned under fart.
Du skulle nok hellere lede efter en 10-20 hk bådmotor.

Kommentar
Fra : thyge1072

Dato : 29-05-05 23:20

absolut udemærket første svar! kan dog lige sige at det problem med at den vil trække bagenden ned tror jeg ikke bliver aktuelt, da motoren ligger lige en anelse foran midten. pt sidder der en lister SL2 og den er jo tung som ind i h......! ; )

angående køling af denne "nye" motor er der et stort forrum med vindue 40*40cm foragter?? er det ikke tilstrækkelig med køling derigennem??

ja er sgu spritny i bådverdenen, så bær lige over med mig ; )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 23:29

Det er ikke kun et spørgsmål om motorens fysiske vægt, men i lige så høj grad et spørgsmål om omdrejninger på skruen og du kan ikke bruge de lave gear da motoren vil løbe sig selv ihjel.
Volvoen er en slæber, men sender fint min 1½ tons båd afsted med 20 knob.
Når motoren er for hurtig og stærk til båden vil den trække bagenden ned under sejlads, men det kan da godt lade sig gøre.
Jeg vil dog fraråde projektet da du kan rende ind i mange og kostbare problemer med hensyn til køling af både motor og udstødning. Man kan godt køre med havvandskøling direkte i motoren ved hjælp af en pumpe, men motortemperaturen skal være væsentligt lavere ikk emindst da der ikke vil være delvis luftkøling som der er på en bil og det er meget vigtigt at udstødningen køles for at holde temperaturen nede i motorkassen (brandrisiko).
Originale mariniseringsdele er meget kostbare, men kan du selv opbygge en ny vandkølet udstødningsmanifold er der jo muligheder.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-05-05 23:31

Hej thyge1072!
Som BjarneD siger kan din båd afgjort ikke bære en så stor motor, så du må kikke efter en mindre og desideret bådmotor, prøv f.eks. på QXL.dk hvor jeg den senere tid har set flere brugte motorer.
Problemet med at marinisere en bilmotor er følgende:
Der skal i de fleste tilfælde et større bundkar på for at øge mængden af olie. (for at få stabil temperatur)
Der skal oliekøler og vandkølet manifold påbygges.
Der skal påbygges ferskvandskøler og saltvandskølepumpe.
Og så er der lige problemet med gear.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-05 01:50

Godt nok kan Volvo motoren beholde bundkarret og kan også køre med saltvandskøling (med jævnlige ferskvands rensninger), men oliekøleren og den vandkølede manifold kan du ikke undvære og du ER nødt til at have et reversgear eller vendbar skrue og så skal der jo også laves en sammenkåbling af motor og skrue hvilket helst skal ske ved hjælp af en gummidæmpning.
På in/out drevet er der gummiophæng og gummidæmper ved udgang agter så den er dæmpet meget, men det snurrer alligevel kraftigt.
Jeg har tidligere påbygget bilmotorer i båd (Mercedes diesel og Ford 1,3), men da har de rogså være tale om Z drev hvor jeg har kunnet supplere med udsugning fra motorkassen. Der er mange ulemper og det er svært at gøre kølingen tilstrækkelig effektiv.
På Pentaen er kølingen lavet sådan, at det varme vand over thermostaten pumpes direkte i udstødningsmanifolden så den først nedkøles der når motoren er varm. Hvis det gøres anderledes vil indsugningsmanifolden være for kold og det vil påvirke karburatoren. Overtrykket fra vandpumpen ledes direkte i udstødningens afgang der så ledes ud i vandet.
Vigtige, men komplicerede ting at lave og så skal du også have ændret strømfordeleren der ikke må have vacuumregulering og hvor centrifugalregulatoren skal tilpasses.
Nå men det kan være ligemeget for du skal finde en motor der passer til båden og selv om en ægte bådmotor er kostbar så vil en tilstrækkelig marinisering også løbe op i mange penge og tid.
Personligt ville jeg ikke sejle på Øresund uden en 100 % motor da der er tæt erhvervstrafik og de kan ikke bare stoppe fordi din motor går i stå. En diesel vil være perfekt men en 10-15 hk Penta benzin kan da også bruges og skulle være til at få fat i.

Godkendelse af svar
Fra : thyge1072

Dato : 03-06-05 20:56

Tak for svaret BjarneD.
så må vi se hvor meget jeg gør ved mine planer, men igen tak for hjælpen. stor hjælp det har været så absolut : )