/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Råd eller svamp indvendigt i vinduesramm~
Fra : steenfibiger
Vist : 1517 gange
120 point
Dato : 29-05-05 12:09

I forbindelse med en tagrenovering for to år siden fik jeg udskiftet en punkterer termorude i en kvistudbygning, der vender mod ØNØ. Tagfirmaet lod firmaet Hustømrene i Århus udskifte ruden. Efter at ruden var udskiftet begyndte der at trænge vand ind i det nederste nordlige hjørne af vinduet på den indvendige side, når det regnede og der var en østlig vind. Jeg har haft problem med at få Hustømrene til at erkende denne fejl, men efter at direktøren var ud for at se på skaden, kom der en tømrer og tætnede vinduet indefra. Vinduet er aldrig blevet genmonteret, men der er kun foretaget en tætning indvendigt, mens vinduet sad i. Der er opstået råd i et lille område i det nederste nordlige hjørne af vinduet på den indvendige side, men Hustømrerne siger, at det er en gammel skade, og de har kontrolleret udvendigt, at glaslisterne er monteret således, at der ikke kan trænge vand ind. Nu reagerer Hustømrerne slet ikke på mine henvendelser mere, trods at jeg igen bad dem om at se på det i forbindelse med udskiftning af en kælderrude efter en stormskade.
Jeg gætter på, at jeg kun er forsikret mod svamp, men ikke mod råd, og jeg kan ikke afgøre om det er råd eller svamp. Skal jeg få forsikringstaksatoren til at se på det eller indsende en lille prøve til analyse for eventuel svamp? Eller skal jeg dryppe hjørnet med Atamon? Tidligere kunne man købe et giftprodukt til at smøre træværk mod råd og svamp. Det brugte jeg til mit træværk i tagkonstruktionen, da jeg for 25 år siden skiftete mit tegltag. Men dette middel, der blev blandet med petroleum, kan man næppe købe i dag. Jeg har desværre glemt navnet. Områdets størelse har et omfang på ca. 1 kvadrarcentimeter i vinduesrammens nederste hjørne.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 29-05-05 12:23

Det vil aldrig kunne skade at kontakte din forsikringsagent, - om ikke mindst, så kan han nok give dig et godt råd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-05-05 12:38

Det kunne jo tænkes, at vinduet allerede var angrebet og det var derfor thermoruden punkterede, og er det tilfældet har du fået en fin behandling.
Hvis det var mit vindue ville jeg afmontere vinduet og tage thermoruden ud.
Derefter skal alt blødt træ fjernes og der sksl fyldes op med en tokomponent træfiller og når det er tørt skal der behandles med linolie der indeholder svampedræber. Under processen skal vinduet være spændt fast så det ikke kan vride sig og når ruden monteres igen skal der nye tætningslister på og man skal sikre sig at fugt der trænger ind kan komme ud igen.
Dette er ikke fagmæssigt korrekt fordi den rigtige løsning er et helt nyt vindue, men man kan forlænge levetiden på den måde.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-05-05 13:55

Tak for svarene, jeg vil kontakte min bygningskonstruktøren fra forsikringsselskabet. Han plejer gene at ville givet et godt råd. BjarneD svar er en flot opskrift på en fremgangsmåde, men det var jo det jeg forventede at Hustømrene skulle have gjort, da de skiftede ruden. Ud over Atamon, hvilke fungicider mod råd og svamp kan jeg bruge? jervitriol? blyforbindelser? arsenikforbindelser? kromforbindelser? kobberforbindelser?, organiske fungicider?specielle træolier? Og hvad med indeklimaproblemer efter at have brugt fungicidholdige olier? Skaden er af meget ringe omfang, og det hele er meget tørt.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 120 point
Dato : 30-05-05 14:22

Jeg kender ingen tømrere der vil lave den slags fordi de siger, at deres pris er for høj i forhold til kvaliteten, men så kan man selvfølgelig diskutere om kvaliteten var noget værd.
Jeg bruger Jotun Visir http://www.jotun.dk/Temp/pdf/31625/output.pdf der både fylder træet med olie og er mug og skimmel beskyttet. Et dyrt men effektivt produkt.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 30-05-05 21:01

Når jeg sidder og læser det her kommmer der en meget slem tanke op i knolden på mig - jeg TROR at rummene mangler eller der er ringe ventilation fugten fra huset SKAL JO UD!!!

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-05-05 10:06

Tak for svaret BjarneD. Det var en god og nem løsning for mig. Visir har jeg i forvejen. Det bruger jeg til grundning af vinduerne udendørs og til sternbrættet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-05-05 10:19

Så bruger du gode materialer.
Jeg tror ikke på slemmerts kommentar fordi problemet er manglende ventilation i vindueskonstruktionen, og den kan sandsynligvis ikke blive god nok når der er tale om en kvist og så med den placering.
Jeg har selv været i gang med alle mine vinduer hvor jeg har udskiftet listerne, renset og brugt Visir inden samling, og ellers fjernede jeg også blødt træ de par steder hvor det fandtes så det ikke kunne suge fugt til og holde på det.
Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-06-05 10:31

Tak BjarneD for dine supplerende kommentarer og anvisninger. De er meget værdifulde for mig. Mange "sommerhilsener" fra Steen