/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Garanti på kobling
Fra : panserkran
Vist : 1148 gange
50 point
Dato : 23-05-05 18:27

Jeg har nu igen fået skiftet kobling på min bil efter 1 år og 2 måneder. Firmaet som havde leveret den sidste kobling erkendte straks at de ville betale en da det var et dårlig parti som de havde haft problemer med men de vil ikke betale arbejdslønnen. Kan det passe ? Koblingen var jo ikke over 2 år gammel og så vidt jeg ved er der 2 års garanti eller gælder det ikke autobrancen ? Hvis der er nogle som ved lidt til lovgivningen vil jeg gerne høre nærmere om det kan svare sig at gå videre med.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-05 18:42

Der normalt kun garanti på den deffekte del... Ikke på arbejdsløn. Do hvis du har fået udført reperation på autoriseret værksted skal de sørge for at "Ydelse" alsår at udskiftning af deffekt del er dækket incl arbejdsløn...
Í alle andre tilfælde er der kun garanti på den var du køber
Så der er ikke så meget hjælp at hente der...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 18:45

Nej det kan bestemt ikke passe. Hvis du har deres skylds-erkendelse i et brev, er du rigtigt godt stillet. Da prisen for koblingen og værkstedsprisen for udskiftningen jo er langt højere end 500 kr. kan du indklage til forbruger-klagenævnet hvor du helt sikkert vil få medhold. Alene en trussel om at blive indklaget for forbruger-klagenævnet vil sikkert få firmaet til at "falde til patten". Ellers må du gøre alvor af truslen. Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : newface

Dato : 23-05-05 18:49

Garanti på koblinger?? Hvordan skulle det administreres?Kilometervis eller som du mener 2 år? Nogle bruger koblingen som den skal bruges,andre bruger den som fod støtte.Jeg syntes at firmaet er kommet med en fin service når de vedgår defekten og værkstedet arbejder jo ikke gratis.Lovgivning om slige sager er vist noget flydende og uklar

Kommentar
Fra : newface

Dato : 23-05-05 18:50

Der er forskel på værksted og leverandør af kobling

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 18:53

newface - Når firmaet erkender at koblingen er defekt, kommer spørgsmålet om administration som du nævner slet ikke på tale. Der er IKKE tale om at panserkran har brugt koblingen forkert. I så fald ville firmaet jo ikke have påtaget sig ansvaret under henvisning til: "da det var et dårlig parti som de havde haft problemer med ".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 18:55

Hvis koblingen har holdt 14 måneder må du påregne at skulle betale en væsentlig del af prisen hvis det ikke lige var fordi firmaet har erkendt en fabrikationsfejl.
2 års garanti er ikke noget der gælder nogen steder med mindre leverandøren har lovet det skriftligt da den generelle reklamationsret er noget helt andet hvor man kun som en selvfølge kan få tingene dækket de første 6 måneder og herefter selv skal bevise at det er en produktfejl. Nu har du jo så en erklæring om at partiet var fejlbehæftet hvilket skulle være nok, men hvem har foretaget udskiftningen? Er det dig selv skal du sige pænt tak for ombytningen og få kedeldragten på, men er det et autoværksted (autoriseret eller ej) så ligger mellemværendet mellem dem og dres leverandør med mindre du da selv har indkøbt reservedelene.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:00

Jeg synes lige at du skal lægge mærke til Bjarne's bemærkning om: "hvis det ikke lige var fordi firmaet har erkendt en fabrikationsfejl." Den er nemlig afgørendde for en evt. klages udfald. (Som jeg tidligere har sagt)

Kommentar
Fra : newface

Dato : 23-05-05 19:08

arne.jakobsen
Kunne du for engangs skyld ikke,holde dit navlepilleri og oplæg til skænderier,fra de tråde du deltager i

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 19:08

Der er som Bjarne skriver, ganske rigtigt ikke noget der hedder garanti med mindre det er skrevet.

Og det er rigtigt, at leverandøren ikke kan gøres ansvarlig for arbejdslønnen.
De erstatter en defekt vare de har leveret, og derudover hæfter de ikke for noget.
Du skal være glad for, at de efter 14 måneder uden videre indvilger i at give dig en ny kobling, og det havde du slet ikke fået, hvis de ikke havde vidst der var problemer med det parti som du fik den sidste fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 19:15

newface så slemt er det da ikke og a.j. har da noget ret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:16

newface - hvis du ikke selv kan se at din kommentar er ubrugelig, er nogen jo nødt til at advare spørgeren om det.

Jeg piller ikke navle eller lægger op til skænderier, beder dig bare om at forholde dig seriøst til spørgsmålet. Det gør du ikke i din kommentar, idet du begynder at snakke om:

Citat
Garanti på koblinger?? Hvordan skulle det administreres?Kilometervis eller som du mener 2 år? Nogle bruger koblingen som den skal bruges,andre bruger den som fod støtte.

Der er jo netop IKKE tale om at panserkran har brugt koblingen forkert, men om at forhandleren HAR indrømmet en fabrikationsfejl.

Så nu synes jeg at DU skulle indrømme at du har kvajet dig, istedet for at angribe mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 19:19

Jeg trækker lige mit seneste indlæg tilbage, suk!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:21

Gå ind på http://www.forbrugerraadet.dk/klager/forbruger/ og få hjælp. Det koster kun 150 kr. at få hjælp af Forbrugerklagenævnets eksperter.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 19:22

Hvad med at fokusere på det væsentlige i newfaces kommentar, nemlig at,"Jeg syntes at firmaet er kommet med en fin service når de vedgår defekten ", i stedet for at komme med mærkelige hentydninger om, at newface skulle antyde, at panserkran bruger sin kobling forkert.
Og det er jo fint, at firmaet har erkendt et fejlbehæftet produkt, men derudover, er der jo ingen, og heller ikke arne.jakobsen der aner en disse om, hvorvidt spørgeren bruger sin kobling forkert

Og det er ingen antydning/mistanke/beskyldning eller noget andet, panserkran.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:23

Bjarne -> Hvorfor nu det? Jeg har da ikke skrevet noget forkert? Du syntes jo også selv at newface's kommentar var et urimeligt angreb.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 23-05-05 19:26

Man skal lære så længe man har lever---Frit efter H.C.A

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:26

dova -> læs lige newface's kommentar igen. Jeg har oven i købet bragt den senere som citat. Hvis ikke newface antyder forkert brug af kobling, hvad gør han så?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 19:29

Det gør han ikke, han antyder at det ville være usandsynligt med garanti på en kobling, ud fra de betragtninger, at der er stor forskel på hvordan en kobling behandles af bilisten, og hvor stor slitage koblingen udsættes for.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 19:29

OK, nu vi alligevel er ude på glidebanen.
Arne du skulle nok ikke have svaret på newface's indlæg og han skulle nok ikke gå i rette med dig da du er let at provokere, men du skal da ikke fyre sådan en svada af for så giver du ham jo ret i at du vil skændes og der er ikke en disse at skændes om her for lettere uenighed kan da ikke være et problem.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 19:31

newface villehave ret hvis der ikke var den erklæring om et fejlparti og a.j. har ret i at der i dette tilfælde ikke er noget omkring kørestil da man har erkendt, at der er fejl på reservedelene.
Jeg er inig med begge ud fra to forskellige vinkler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:41

dova -> Det er da fuldstændigt ligegyldigt når firmaet HAR indrømmet fabrikationsfejl.

I øvrigt har du ikke ret i at der kun er fabrikationsgaranti hvis det står i kontrakten. En mangelfuld kontrakt kan IKKE tilsidesætte lovens bogstav. Og den siger at ALLE sælgere er ansvarlige for deres produkters funktionalitet. Om det så lige er 2 år på koblinger, ved jeg ikke. Der KAN stå i kontrakten at der garanteres f.eks. 4 år for fabrikationsfejl, men en manglende bemærkning om fabrikations-fejl-garanti, betyder ikke at der IKKE eksisterer en lovpligtig mindstegaranti.

BjarneD -> OK så

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-05 19:46

Hold fast hvor i dog roder rundt...
Der er ikke garanti på andet end den var et firma sælger...
Der er kun noget at komme efter hvis en deffekt vare laver følgeskader på andre dele....
Men hvis i ikke finder enigheden her i dette forum - er det jo andre steder man kan søge hjælp f.eks FDM...

Må heldet følge den der tager alle ord på Kandu for visdom.
God sommer
benjamin

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-05 19:46

Jeg har aldrig påstået der ikke er reklamationsret på fabrikationsfejl.
men garanti er der ingenting der hedder medmindre det står skrevet.

Men reklamationsret gælder i 2 år normalt, i følge loven, og det første halve år formodes det, at en given fejl på en vare har været der ved levering (fabrikationsfejl) og de sidste 1½ år af reklamationsperioden, er det kunden der skal godtgøre/bevise, at der er tale om en fejl på produktet, uanset om det er en kobling eller køb af noget andet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 19:52

Jeg gider ikke mere. Har hjulpet så godt jeg kunne.

Men det ville klæde dova om hun kom med et svar på selve spørgsmålet, i stedet for blot at blande sig i andres meningsudvekslinger.

Mit råd er stadig:

Jeg mener at du skal forfølge sagen. Og at du skal bruge Forbrugerklagenævnet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-05-05 19:53

arnejakobsen.... http://piv.pivpiv.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 19:55

Hov, hov Benjamin.
Der er også reklamationsret på arbejde og garanti er der ikke med mindre det er givet specifikt som skrevet flere gange.
Om der kan være garanti på arbejdet her er nok tvivlsomt.

Kandu er ikke noget orakel deri har du meget ret!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-05 20:02

Der er reklamarationsret på alt.... på samme måde som der er ytringsfrihed
Man kan klage over alt - men der er visse ting man rent juridisk ikke får medhold i.
Men eftersom "man" får en tredie part - til at monterer en kobling er der ikke noget ekstra at hente...
Man kan få en ny kobling i bedste fald og intet mere
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 20:05

Lagde I mærke til at Lille dumme Klamme Klumme for 1000 gang kom ind i en tråd uden at have nogen kommentar til tråden? I må endeligt ikke arbejde for at få ham smidt ud af Kandu. Nok er han smadder irriterende, men jeg ville alligevel savne ham som verbal-prügelknabe. Alle de svinske ord jeg bruger i min kommunikation med ham, slipper I andre jo for. Man kunne kalde ham min Verbal-sikkerheds-ventil

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 20:07

Benjamin -> Nu er du jo den eneste der omtaler en tredie part. Hvor har du det fra?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 20:09

Benjamin -> Jo OK HAR set det. Der er tale om en tredie part. Undskyld

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 20:41

Citat
Men det ville klæde dova om hun kom med et svar på selve spørgsmålet, i stedet for blot at blande sig i andres meningsudvekslinger

Læs nu hele tråden arne.jakobsen
Kl 19:08 gav jeg et yderst kompetent svar på spørgsmålet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 20:46

???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 20:55

Nej dova -> Det var en kommentar til Bjarne's kommentar. Så jeg forstår godt Bjarne's ???.

Men lad os nu stoppe og så overlade til spørgeren at bedømme om han har fået sit svar eller ej.

Hvis ikke, vender han jo nok tilbage.

God mandag aften

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-05-05 20:56

Bob bob bob lillearne, der kan du selv se...... http://piv.pivpiv.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-05-05 21:10

Søde lille Super intilligente Klumme. Vil du godt love mig at blive ved i rigtigt mange år endnu? Hvad skulle jeg og de andre Kandu'er dog gøre uden dine idelige morsomme indslag? Nu må du endeligt ikke blive sur på mig, hvorfor dog ødelægge vort fine forhold. Det er jo startet rigtigt godt og jeg ser da ingen grund til at det skulle ophøre de første mange år. Jeg synes også godt om dine sjove links til videosekvenser med lyd. Jeg vil da helt sikkert bruge nogle af dem i fremtiden.

Kærlige hilsener fra

Din yndlingsven

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : panserkran

Dato : 23-05-05 21:20

Så tror jeg vi stopper kommentarerne, jeg takker for alle svarerne.

Mvh Panserkran

Godkendelse af svar
Fra : panserkran

Dato : 23-05-05 21:21

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 21:25

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-05-05 20:18

Hvad var svaret ? at du bedre kan lide dova ?