/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Artikler om instinkter i mennesket!
Fra : kamelenmelen
Vist : 568 gange
240 point
Dato : 22-05-05 22:33

Jeg søger nogle gode artikler om menneskets instinkter ala´ hvorfor tiltrækker kvinder gang på gang mænd der slår dem, eller fx. hvorfor man ubevidst vælger en partner der minder om sin mor for drenges vedkommende og omvendt for pigerne osv.
Tror godt i ved hvad jeg mener..

Det behøver ikke være om ovennævnte eksempler, men bare beslægtede om menneskers ubevidste instikter.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:43
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:45
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:48

Nu ved jeg ikke hvor dreven du er i det engelske sprog, men den her behandler lidt af det http://www.elsol.org/f_libsupport.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 22:48

Her kan du da læse lidt om emnet

http://www.kvinderikrise.dk/hvorfor_bliver_vi.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-05 22:48

Det vil jeg da ikke kalde for instinkter, men i stedet noget med "gentagelsesadfærd" en slags "spejlbillede" af f.eks. opvæksten.
Altså ofte finder en kvinde en mand der banker hende, nøjagtig som faderen gjorde ved moderen o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 22:52
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:53

Uha' hvor der er... dit spørgsmål kan give anledning til dybere filosofiske tanker, men der er et bredt udvalg på denne søgning http://www.google.dk/search?hl=da&q=menneskets+natur+psykologisk&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK jeg tør i hvert tilfælde ikke komme med en entydig forklaring. Måske andre har et bedre bud, afvent og se hvad der måtte dukke op - og kig nu lidt i søgningerne.
Held og lykke med "projektet"
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:54

dova... "gentagelsesadfærd" en slags "spejlbillede" tjahhh så kommer vi jo også ind på projektioner

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:56

NB: også kaldet PROJICERING

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 22:56
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 22:58

NNBB: http://www.stjernetegn.com/1__hus.html og så kunne vi ellers rigtigt komme på afveje

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:13

Er du nu sikker på, at det er instinkter du vil udforske for forløbig kører det da mest på social arv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-05 23:19

Ja Clan, for jeg mener det er mere rigtigt end at kalde det instinkt.

Den adfærd som spørgeren efterlyser materiale om, er noget der kommer af miljø ,som personen har lært af gennem sin opvækst.
Det er ikke instinkter.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:22

NETOP!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 23:24

enig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 23:27

Mennesket har ikke flere instinkter end en abe.

Hvis du blev sat på en øde ø ville du:

Aldrig lære at tale.
Selv sørge for at finde mad (medmindre du kun er 2 mdr.) osv.
Du ville simpelthen kun prøve at overleve.

Problemet er bare at mennesker bliver født 2½ år for tidligt, så vi er afhængige af at blive passet i starten, ellers ville vi dø.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:35

På den måde som spørgsmålet er stillet op tror jeg at mønsterbryderne (de der fra afviger familiens sociale mønster) er en større gruppe end de der kopierer forældre eller bedsteforældres adfærd og det skyldes jo nok at der er flere årsager til den adfærd der spørges om.
Lavt selvværd kan være årsag til at en kvinde bliver ved med at finde voldelige partnere (jeg er så dum at jeg fortjener det), men der kan være og er mange årsager til den adfærd du omtaler. Rollemodeller er nok det mest klassiske og så er vi tilbage ved efterligning af adfærd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:36

Altså noget helt andet der skal læses om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 23:41

Alt hvad mennesker foretager sig gennem livet skyldes en forkert eller rigtig opvækst.
Bare spørg psykologerne.........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:43
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:46

Bortset fra mønsterbryderne refi.
Moderne psykologer arbejder jo også med, at give den enkelte "værktøjer" til at bryde mønstret ved hjælp af det personen har til rådighed i sig selv, men som vedkommende ikke har lært at bruge. F. eks. cognitiv terapi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 23:49

Ja - men så er det jo også noget du lærer af andre og dermed en del af din opvækst.

Skolerne har jo også en del af skylden for din udvikling.

Men det er jo undtagelserne der bekræfter reglen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 23:54

Så galt er det ikke for der er heldigvis mange undtagelser og så må vi jo ikke glemme psykens base der jo ligger i generne og (u)heldigvis er genernes veje uransagelige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 23:57

Kan I sove godt allesammen - det kan vi vist diskutere hele natten - men mit ur ringer kl 5.00

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 00:00

Det nærmeste vi kan komme instinkter må være det der sker når et menneske styres af urhjernen (krybdyrhjernen) som styrer det spæde barn når det instinktivt søger føde hos moderen og som kan opleves når et menneske har fået en (sen)hjerneskade hvor ødelagte centres funktioner kan overtages af urhjernen og give en direkte primitiv og ubehagelig adfærd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 00:00

Nat, nat! Refi.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 00:38

Prøv at søge på psyken.com eller malka.dk eller selvet.dk

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 00:48
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 00:56

Eller http://www.borgensbogklub.dk/manden.htm
Hvis du søger på google : vold mod kvinder, kommer der en del

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 23-05-05 08:07

refi

Citat
Alt hvad mennesker foretager sig gennem livet skyldes en forkert eller rigtig opvækst.
Bare spørg psykologerne.........

Der findes vel nøgternt set ikke rigtig og forkert opvækst, man kan så diskutere om den givne opvækst i en konkret situation har været hensigtsmæssig i relation til det enkelte menneskes senere adfærd i forskellige situationer

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 08:42

Dit spørgsmål, handler det egentlig ikke om kvindeundertrykkelse , hvor bevidst eller ubevidst kvinden og manden er om valget af kønsrollemønstre. I den forstand at nu større respekt for hinandens andens muligheder, potentialer, frihed, rettigheder til at vælge, des mindre undertrykklse og stilstand.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 240 point
Dato : 23-05-05 09:15

Kamelenmelen BINGO!!!!!
Her har jeg vist ramt plet
Se lige denne artikel :
http://www.netpsych.dk/artikler.asp?vis=artikel&artikelid=82&side=1

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 09:22

Den der med mænd, der vælger/ønsker mortype, tror jeg handler om ikke at ville tage ansvar, men forsøge at blive i barndommens lykkelige land.
Mænd der slår, hader sig selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 11:18

Citat
Mænd der slår, hader sig selv

Nej, det er en alt for ensidig konstatering, og lyder lidt i mine ører som en undskyldning for at mænd er voldelige.

Men de fleste mænd slår fordi nogen giver dem lov!!!!!!

Mænd slår faktisk ikke fordi de hader sig selv, men de kan have nogen følelser af afmagt, og frustration der gør at de ikke kan udtrykke sig på anden måde.
Og så er der dem der overhovedet ikke hader sig selv, men synes de er nogen pokkers smarte fyre, for hvem det er naturlig adfærd (ekstremen af den form er psykopaten)

og ligesom der findes forskellige årsager til at mænd slår, findes der også flere typer af volden, alt efter hvilken mandetype der er tale om.
Groft kan det deles op i 2 grupper: Den forudsigelige vold og den uforudsigelige.
Den forudsigelige er den "nemmeste" at håndtere og den der er lettest at "kurere", for der kender manden selv de situationer der udløser volden, og det gør omgivelserne (som regel konen eller børnene) også.

Men den uforudsigelige, det er den man nogen gange hører om, hvor en kvinde kan blive så selvudslettende og miste al selvrespekt, at hun til sidst ikke engang har overskud til at tænke på hvorfor hun bliver.
Hun ved aldrig hvad der udløser volden, og hvorfor. (måske fordi maden ikke står på bordet når han kommer hjem, og dagen efter er det hvis hun "fedter" for ham ved at have det hele parat når han kommer hjem)
Og manden ved det måske heller ikke selv, bortset fra et stærkt (måske ubevidst) behov for at kontrollere visse situationer, og når hun så måske tilstrækkelig mange gange har fået nogen på nakken, og bliver "behagesyg" for at undgå hans vold og det der udløser den, ja så tæver han hende fordi hun ikke har nogen "rygrad", altså en cirkel hvor vold avler vold og selvudslettelse avler selvudslettelse.
Den måde skyldes for det meste at manden faktisk er den svageste part, selv om det umiddelbart lyder omvendt.
Men han bruger vold som kompensation for manglende selvværd, manglende evne til at udtrykke sig verbalt, måske frustration over ikke at føle sig dygtig nok på sit arbejde, og meget andet.
Og det er da muligt, at han et eller andet sted er ked af sin adfærd, hvis han kommer så langt som til at erkende at det er ham der har et problem, men stadig tror jeg ikke på, at mænd slår fordi de hader sig selv.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-05-05 11:31

Vi må vist heller ikke glemme, at visse kvinder kan få selv den mest fredelige mand til at blive voldelig og det er jo en af mange forklaringer på at nogen kvinder bliver ved med at have en voldelig partner (dettte er ingen undskyldning for vold, men en nøgtern konstatering af fakta).
Jeg kunne skrive en masse om dette, men da jeg frygter, at kunne støde mulberry uden at ville det skal jeg afholde mig fra det.

Godkendelse af svar
Fra : kamelenmelen

Dato : 23-05-05 12:59

Helt sikkert. Meget hen af hvad jeg ledte efter. Og så på dansk.
Sad i går i 3 timer og læste artikler på engelsk på google uden held

Tak for svarene allesammen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 13:21

Ja, Bjarne
Det er da rigtigt at visse kvinder kan få det værste frem i en mand, det kommer ind under den forudsigelige vold, som jeg skrev, hvor både manden og omgivelserne (konen eller børnene) ved hvad der udløser volden,
Men alligevel kan det aldrig være hendes skyld at manden bliver nødt til at bruge vold som argument, (som du så også påpeger.)

Kommentar
Fra : meler2