/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kan man lime mursten?
Fra : asjens
Vist : 3744 gange
75 point
Dato : 22-05-05 17:40

Vi er desværre kommet til at slå en flis af en blødstrøgen mursten. Er det muligt at lime stumperne fast på stenen igen?

Med venlig hilsen

Morten

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-05 17:42

Ja - med universal LIP (den blå) det er det man klæber/limer fliser fast med.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 85 point
Dato : 22-05-05 17:45

Og du kan indfarve din Lip med pulver fra tømrerhandler/farvehandler. Så bliver det ikke til at se. Er det udendørs, så skal der være lukket med lip så vand ikke kan løbe ind og frostsprænge.

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 22-05-05 18:38

Hvad er det for pulver, der skal benyttes? Murstenen er en rosé farvet sten "Savannah" fra Egernsund Tegl.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 22-05-05 18:45

Du kan selv lave farvepulver ved at bruge slibestøv fra din egen sten, eller en tilsvarende.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-05 19:01

Jeg kan ikke huske hvad det pulver hedder, men jeg brugte det i mørtel for at dække nogle huller i mursten. Et byggemarked ved hvad det er.
Men som stilke siger kan du lave pulver af en mursten - evt bore et par huller med et murbor (uden slag) i en mursten der er til overs.

Godkendelse af svar
Fra : asjens

Dato : 22-05-05 19:02

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : asjens

Dato : 22-05-05 19:05

Jeg har desværre ikke nogen mursten i overskud, men vil prøve at "vride" lidt støv ud af stumperne. Ellers tak for tippet til jer, emesen og stilke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-05 19:09

Selv tak - held og lykke med projektet.
Lippen røres op så den ikke virker tør / eller for tynd.
Nærmest som en gang vedhængende klister.