/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
MZ 251 karburatorproblem
Fra : coehlen
Vist : 1784 gange
100 point
Dato : 22-05-05 08:44

Har lige købt en 9 år gammel MZ 251, der kun har kørt 9000 km.
Den går dårligt hvis tomgangen stilles til de anbefalede 1200 omdr. og kan kun holde sig i gang med lyset tændt ved tomgang stillet til ca.2000.
Den kører ujævnt og hoppende med gashåndtaget lukket til ½ åben, men rigtig udmærket med gashåndtaget ½ til helt åben.
- Og så kører den kun 17 - 18 km/l ved rolig solokørsel til og fra arbejde.
Karburartoren er jo nok ikke slidt, men måske "snasket" og/eller ukorrekt indstillet.
Kan nogen hjælpe mig med fejlsøgning og indstilling?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 22-05-05 09:10

Du må skille karburatoren ad og have "snasket" ud. Blæs dyser i gennem med trykluft. Tomgangsdysen skal være ren.
Hvis der er gamle aflejringer kan æter opløse dem. Tomgangsdysen (nogen kalder den luftskruen) skal justeres. Grundjusteringen står i manualen, hvis du ikke har den, kan jeg finde det til dig ----tror nok at dysen skrues helt ind og derefter 2 1/2 omgang ud?.
nilsg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-05 10:58

Benzinforbruget lyder ikke unormalt, MZ er ikke en af de mest økonomiske motorcykler.

Men jeg tror så ikke så meget det er karburatoren der er galt med (jo måske som nilsg mener med luftblandingen), men lyder typisk som tændingsproblemer som en del har døjet med på MZ.

mvh dova

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 22-05-05 11:20

Jeg har selv haft mistanke til en utæt flyder-nål. Ville det ikke give de omtalte problemer?
Hvordan tjekker jeg om det er tændings- eller karbureringsproblemer ?
Jeg har en tændingspistol, men kender ikke meget til elektronisk tænding.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-05 19:34

Nej en utæt flyderventil vil ikke give dísse problemer, karburatoren vil løbe over og benzinen vil evt. løbe ind i motoren - når den ikke kører.
Det er typiske symptomer på en tomgangsdyse med skidt og snask i, den har betydning for motorgangen med moderat åben karburator, når karburatoren er 1/2 - 1/1 åben har den stort set ingen betydning.
Tændingen stiller du med et tændinsmicrometer fx. www.thansen:
Tændingsmicrometer
Varenr.: 99688190001
Kr. 299,00
Tændingstidspunkt for ældre MZ var 3 mm. før top.
MZ plejer at give en god instruktion i instruktionsbogen.
Men lav nu den karburator først, det er der problemet er.
nilsg

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 22-05-05 23:20

Mange tak for svarene nilsg.
      Jeg kaster mig ud i det.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 04-06-05 11:16

Jeg har nu haft kaburartoren adskilt og fandt intet snavs.
Tomgangsdysen var også helt ren og fin, men var kun drejet en halv omgang ud (instruktionsbogen foreskriver 2 - 2½ omdr.)
Jeg stillede den til ca. 2 omdr. og synes også at kunne mærke en mindre forbedring.
Men jeg skal love for, at det også gav problemer: Efter en tur på ca. 15 km begyndte motoren af sig selv MED LUKKET GASHÅNDTAG at gå op i omdrejninger - og slukkede ikke engang, når jeg slukkede for tændingen. (jeg måtte sætte i gear, holde bremserne og koble til for overhovedet at få slukket for dyret).(mon ikke det er noget med glødeskaller ?!)

Jeg har nu stillet luftskruen tilbage til kun ½ omdr. åben og må så leve med at motoren og hele motorcyklen hopper og ryster kraftigt, når jeg lukker for gashåndtaget

- indtil altså nogen her i kandu.dk kan hjælpe mig !

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-06-05 20:38

Kontroller om det er det rigtige tændrør du kører med, med det rigtige glødetal. Hvis det er tændrøret fra en gammel mejetærsker du kører med, kan det give problemer.
Det kan også være forbrændingskammeret som har været sodet godt til, det forsvinder efter en længere køretur.
Jeg tror ikke at det er tomgangsdysen. Hvis du har fået lidt skidt og vand ud af svømmerhuset uden at se det, Og tomgangen har været stillet for højt- for at kompensere for en dårligt fungerende karburator, så skal motoren løbe løbsk når den "mangler" skit og vand som modstand.
Så stil nu tomgangsdysen rigtigt og stil tomgangen. Med varm motor.
nilsg