/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CPU køler (Ledninger)
Fra : Oompa_Loompa
Vist : 1013 gange
150 point
Dato : 20-05-05 17:56

hej alle.

Jeg har netop købt en flok CPU kølere, men vil gerne sætte dem til et ekternt stik. Men i sådan en blæser sidder der tre ledninger... En sort, en grøn og en gul... Er det en plus, e minuis og en jord eller hvad er det? HVis nu de blot skal sættes til et tolv volts anlæg hvad skal så til plus og hvad skal til minus, og hvor gør jeg af den sidste ledning???

Håber nogen har et svar på mit problem...

Hilsen

Oompa

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-05-05 18:24

Hejsa

sort er =nul
rød er = 12volt
Gul er= føler hvor hurtigt din blæser kører, og/eller om den kører

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 20-05-05 18:28

http://www.stormeren.dk/article_view.php?id=37 Her kan du læse lidt om det

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-05-05 21:54

Det forklare ikke hvad den grønne skal bruges til.
Kan du oplyse hvad der evt. står på blæseren. Der må være en label, eller trykt på den, nogle data om blæseren.

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 21-05-05 09:48

hmm... ved det er en intel køler som kan køle op til 2.8 ghz... der står ikke rigtigt noget på den...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 11:00

På en Zalmankøler som passer til motherboard for Intel 3.0 Ghz
sidder ledningerne sådan:
sort = gnd (minus)
rød = 12 volt ( + )
hvid = rotation

På en anden blæser til Intel sidder ledningerne sådan:
sort = gnd
rød = 12 volt
gul = rotation

Det læses på motherboard sådan:
SRG
. . .
--

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 21-05-05 15:06

vil det sige at den til rotation bare skal kappes af så og så ellers plus og minus til samme ved en strømforsyning...???

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 21-05-05 19:26

Ja for det er kun på motherboard du kan måle hastigheden for en blæser.
væk eller isolere den 3. ledning.
Læg mærke til hvordan du kan ændre hastigheden med de store strømstik.
http://www.kandu.dk/dk/spg/67210#720012

Godkendelse af svar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 22-05-05 14:40

Tak for svaret emesen.