/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
photoshop html css osv... hvordan?
Fra : rudik
Vist : 516 gange
200 point
Dato : 20-05-05 06:53

Hej
jeg vil til at lære, at lave web-design med cs Photo shop v8,0 .

Jeg har tegnet et meget enkelt design, og delt det op. Men fx i midter boksen skal der jo stå tekst, men jeg vil gerne beholde midterboxens toning som baggrund, så jeg bare skriver over den. Med en sroller ude i kanten. Men hvordan gøres dette?

Jeg har filerne med, så kan du jo prøve at rode med det, og forklare mig hvad du gjorde.

Html + filer --> www.ekstra.rudik.dk/fil/klubhtml.zip

Photo shop fil --> www.ekstra.rudik.dk/fil/klub.zip

læg evt. link ved, hvis du kender nogle gode tutorials til denne slags.
Har ikke selv kunne finde nogen. På dansk, er ikke særlig god til engelsk.

Hvis du har lysten til at finde ud af det, og du lejer med filerne, så kan du sende resultatet til min e-mail, hvis du ikke selv har server plads. www@rudik.dk

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-05-05 07:31

Jeg har ikke den store forstand på Photoshop, men jeg ved at på www.html.dk har de masser af tutorials. Det har kandu.dk faktisk også. Dem kunne du jo kigge lidt nærmere på.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 07:36

jo men det har jo ikke noget med photoshop at gøre... jeg har brug for at vide, hvordan man blander dem sammen... altså den bedste løsning. men skal nok kigge på det.

men har fundet ud af hvordan man for et billed som baggrund, men ved ikke hvordan jeg for et billed som baggrund mellem et bestemt par <td></td> i en bestemt tebel blok.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-05-05 07:42

<td background="STI-TIL-BILLEDE.jpg"></td>

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 08:03

er det så let? :D

det prøver jeg med det samme når jeg kommer hjem... ved du hvordan jeg laver en op ned scroller i en tabel ?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 08:04

undskyld jeg mente enkelt

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-05-05 08:07

Scrolleren mener jeg selv at den laver, hvis teksten er større end tabellen... bare sørg for at definerer højden i <td> tagsne...

En anden løsning er at bruge en iframe...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-05-05 14:32

Jeg ved ikke om du kender denne side http://www.villysonnichsen.dk/web_sider.html men kan ikke selv hjælpe dig med hjemmesider i Photoshop.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : aaroe

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-05 15:15

Du kan jo bare lave dit design som du vil have det, i PS - klippe det ud i ImageReady, gemme som HTML.
Herefter åbner du HTML filen f.eks. i Frontpage, Dreamweaver etc. Din "midterboks" (som er et billede) vælger du så bare at bruge som baggrund, så kan du skrive deri lige så tosset du vil... Det er sådan set det samme du gør her, som i Ostemandens forslag, bortset fra du ikke skal ind og rode i HTML koden.
Noget helt andet er, du burde måske overveje at vælge en ensfarvet baggrund, idet du så kan vælge en ren baggrundsfarve, istedet for at bruge et billede, så bliver din side ikke så tung, og loader derved det hurtigere ;) - Men det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i... :)

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 16:20

tak... :D

jeg lægger det også over i image ready, og gemmer som html ;)

men problemmet lægger i, at jeg ikke vil lave være side, i selve filen. men jeg vil bruge <? include "fil.php" ?>
og hvis den include fil er længere end selve siderne, laver den tabellen større, også passer billederne ikke sammen mere! :D
Kan jeg lave en max højde på min include .php fil? og hvordan...

og det med en ren farve som baggrund, der har du nok ret det er nok det bedste.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 16:26

ostemanden, hvordan definer jeg højden i <td> ?

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 16:51

jeg har forsøgt at lave en rigtig lang include fil, og det ødelægger det hele,. der for vil jeg gerne have den til at scrolle.

se forsøget her --> http://www.rudik.dk/klubp/index.php

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 20-05-05 17:41

du definerer højden ved <td height="> Bemærk %'teget... Du kan enten bruge det eller lade være. Hvis du lader være, laver den automatisk højden til pixels, dvs. <td height="100"> vil være 100pixels høj, hvorimod <td height="100%"> vil fylde hele siden. Prøv at definere højden, så skulle den gerne lave en scroll. Ellers brug som jeg sagde iframe. Se mere om iframe her: http://www.htmlhelp.com/reference/html40/special/iframe.html

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 20-05-05 18:28

jo men jeg syntes bare man skal bruge include , for så bruger den index.php sidens instillinger, + at jeg syntes det er mere prof og lettere end ifreme. jeg syntes at ifreme er forældet, og at den er dårlig at bruge. undskyld mig, men kan bare bedre lide include. da jeg gerne vil lære at bruge den funktion.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 24-05-05 18:33

Tak for svaret aaroe.

det var jo svaret på det enelige spørgsmål

og jeg har også brugt den metode, men der må være en bedre metode, et sted der ude