/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
HURTIGT SVAR, bedes......!
Fra : Pornsim
Vist : 402 gange
40 point
Dato : 19-05-05 18:09

Montering af neonlys:

Jeg har købt et neonlys hos scooter-shoppen, med en transformer, der står det skal monteres til batteriet, men jeg har hørt at man også kan montere det således at det kun kan bruges når jeg har drejet nøglen.. Hvordan får jeg det monteret sådan, helt god præsis forklaring, TAK!

Med venlig hilsen Simon

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-05 18:25

Du skal bare købe et lysrelæ, hvor du forbinder neonlyset til de 2 ben og en ledning fra tændingsnøgler der får strøm når du drejer nøglen til de 2 andre. Så slutter relæer først når du drejer nøglen og der er lys på.

Fijala

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 19-05-05 20:56

Jeg ville heller monterer det sammen med lade relæet så tænder det kun nor motoren kører

Kommentar
Fra : neccc

Dato : 20-05-05 08:36

Hej

Du kan gøre noget meget lettere hvis du sætter det til oppe ved tændnings låsen, fordi normalt, kommer de 12V op der og når du så sætter den på on, kommer der 12 v ud af et andet ben på låsen... så lyser det kun når du har drejet nøglen...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-05 19:02

Ja på tændingslåsen, det var lige nemlig netop det jeg beskrev.

fijala

Kommentar
Fra : neccc

Dato : 21-05-05 01:16

jamen hvorfor skal han købe et relæ, hvad skal det bruges til???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-05 10:33

Et relæ er fordi man ikke belaster de kabler som i forvejen er trukket med flere amperer. De er jo beregnet til at trække det de nu er monteret til og ikke en hel del mere. I værste fald kan de smelte da de vil blive for varme. Det er ikke sikkert at det er nødvendigt med et relæ, da neonlys vel ikke er den største strøm forbruger, men det må komme an på en prøve.
Grunden til at jeg vil have et relæ forbundet, er også at hvis man bare havde forbundet lyset til tændingsnøglen og glemte at slå den fra tænding ville man tappe batteriet da det ville stå med neonlys på. Det ville netop kunne forhindres med et relæ hvis man forbandt det til laderen og det så først fik strøm når laderen lavede strøm.

Godkendelse af svar
Fra : Pornsim

Dato : 21-05-05 13:06

mange Tak for svaret Fijala.