/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kan man omregistrere gammel lastbil til ~
Fra : 3773
Vist : 3609 gange
100 point
Dato : 19-05-05 08:22

Som spørgsmålet lyder. Snakken går på en gaaaaaaammel Unimog - den lille korte model. Tilladt totalvægt er vist noget med godt 7 tons.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-05 09:11

Sjovt køretøj den lille gaaamle korte Unimog, sådan en har jeg haft for mange år siden, dog nåede jeg aldrig at få plader på, det var den vist for ringe til. Så det var kun til sjov på markerne herhjemme

Det kan man i teorien godt gøre, men der er så nogen ting der skal være opfyldt.
F.eks. kræves det, at køretøjet plomberes så det ikke kan køre hurtigere end det tilladte for en traktor (30 km/t).
Men ring til bilinspektionen og få helt klar besked om fremgangsmåden.
For køretøjet skal under alle omstændigheder synes, da det er en identitetsændring der laves.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 09:44

http://www.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagab_l_vaerdatvidetraktor

Læser jeg det rigtigt, at hvis man feks låser eller plomberer høj gear, bruger skidtet i marken og i skoven, så kan man godt lave det lille nummer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 10:14

Ja, det er kun hvis du vil bruge den som transportmiddel på vejen, at det kræver en rigtig indregistrering.
Og det skulle være nok med plombering af gear så den ikke kan køre for stærkt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 10:17

Men du skal alligevel have en ansvarsforsikring selv om den ikke er indregistreret.
Evt. som landbrugsforsikring.

mvh dova

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 21-05-05 01:39

i england er den som udgangspunkt en traktor, da det jo er det den egentlig er bygget til. Jeg købte selv en unimog med lift for et par måneder siden, og vil på sigt få sat den i stand og indregistreret den - jar selv tænkt på traktorideen, og tror ikke det er noget problem. Hvad er de for en unimog du har fået fat i? Hvad er der på den af udstyr? Hvad skal du bruge en till? Skriv lidt mere om den til glæde for os 'moggere'. Min er en 416 m. kort kabine og Falck-Schmidt lift. Jeg har en langsigtet plan om at bygge den om til at køre på rapsolie, men først skal den lige hjælpe mig med at lægge tag på mit værksted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-05-05 08:33

Sipelip..... Ikke noget konkret køb endnu. Men fandt den uden plader, fladt fordæk og 0 batteri. Den er monteret med en kran. Det er en af de gamle med rund snude. Hvilket modelnr det er ved jeg ikke. Årgang kendes heller ikke.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 23-05-05 14:01

det lyder rigtig spændende! Ikke fordi jeg er ekspert, men nu da jeg har rodet noget med min egen for at få den til at virke, har jeg dog lært lidt om den - du er velkommen til at spørge hvis du har spørgsmål til den. Mit største problem har været at finde manualer o.l. til den, da alt tilsyneladende skal købes i papirformat. Der ligger lidt på nettet, men jeg synes det er begrænset.

Hvis du kigger i motorrummet øverst i højre side, skulle der gerne være nittet en plade fast, hvor bl.a. chasisnummeret er beskrevet. Ud fra det kan du finde ud af mere om den. Det er ikke de moderne numre, men derimod et gammelt nummer system som egentlig er en kode for modellen og opbygningen. Jeg går ud fra at det er en 416 du har fundet, og så vil koden starte med 416.

Hvis den skal startes op, så husk at de fleste unimog har 24V system, så du skal have to batterier i serie. Min er så irriterende at slta på nær starteren er 12V, men starteren kører på 24V. Det gav lidt at tænke over da den skulle startes første gang. Det er en rigtig skæg bil, og som du måske har set på video på nettet, så er det unimoggerne man får fat i når Hummer'en er kørt fast.

Der findes et utal af varianter, men med dit VIN nummer i hånden kan med hjælp fra bl.a. nedenstående sider finde ud af mere om den. Nummeret står muligvis også foran på højre vange, hvis pladen i motorrummet skulle være irret væk.

Hvad skal du give for den? Jeg måtte slippe 31.000 inkl. moms og levering for min, men lifte er mig bekendt også noget dyrere end alm. kraner m.v.

http://www.unimog-forever.com/
http://www.tx4x4.com/unimog.html
http://www.unimogs.co.uk/
http://unimog.grade.de/tech/mog_1.htm
http://www3.telus.net/public/suveatr/mogtech.html
http://www.rockymountainmoggers.com/soyouveboughtaunimog.html

Følgende side er ikke specifikt om Unimog, men om gamle militærbiler. Derfor er der også nogen relevante links og oplysniger på den:
http://www.dmkf.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 17:54

Citat
Hvis den skal startes op, så husk at de fleste unimog har 24V system, så du skal have to batterier i serie. Min er så irriterende at slta på nær starteren er 12V, men starteren kører på 24V. Det gav lidt at tænke over da den skulle startes første gang. Det er en rigtig skæg bil, og som du måske har set på video på nettet, så er det unimoggerne man får fat i når Hummer'en er kørt fast.

Det er meget almindeligt for en del mercedes modeller med starter på 24 volt og resten på 12 Volt.

O.m.h. til at bruge Unimog til at slæbe Hummer fri med, kan jeg da regne ud, at en Landrover er en tand bedre

For den måtte jeg have i brug et par gange når Mog'en ikke kunne klare sig.

Men nu er der jo lavet utroligt mange modeller af de Unimog, så lige om det er en 416 er svært at sige, det kommer an på hvor gammel den er.
En af de ting der er lettest at se forskel på dem med de runde snuder, er motorhjelmen og forskærmene.
På 416 er motorhjelmen næsten lige så bred som bilen. og så er der nederst på skærmene ved lygterne og om til skærmkanten, langsgående brede riller i skærmen.
Jeg kan ikke lige huske modelbetegnelsen på den jeg havde, men den var fra et sted i 60erne, med smallere motorhjelm og helt glatte forskærme.
Motoren var så vidt jeg husker af den gamle sideventilede slags (Mercedes).

Men et sjovt køretøj er det.

mvh dova

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-05-05 01:08

dova - jeg har tænkt lidt over hvordan det fungerer, men kan ikke umiddelbart komme på hvordan det skulle være bygget op. Man kan jo ikke både seriekoble og parallelkoble de to batterier samtidig . i hvert fald ikke uden en diode der kan trække de der 800ampere eller hvor meget sådan en starter nu suger. Kan du fortælle mig hvordan det fungerer? Hvis bare generatoren var 24V også var det jo enkelt nok, men den er også 12V.

LA-RO...? ja ja, okay - læs nu indenad; moggen er skridtet før bæltekøretøjer når de gælder terræn! Jeg har også brugt en magirus til at trække en PMV fri, men mon ikke PMV'en alligevel i det store hele er bedre til terræn...

Det lyder som en 404 eller sådan noget, den du har haft.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 17:29

Altså de 24 volt til starteren kommer af at forbinde minus til plus mellem de to batterier, og så tage henholdsvis minus og plus fra hvert batteri på de poler der ikke er forbundet.

Derfor kan man alligevel godt køre 12 volt ud/ind af batterierne hver for sig, altså både minus og plus fra det samme batteri. Det kommer der kun 12 volt ud af.

Men lige hvordan det med generatoren så er fikset med hensyn til at lade på batterierne Det kan jeg da ikke lige huske. Det var helt tilbage i 87 jeg havde Unimogen.

Måske ligesom et 12 volts anlæg med et ekstra batteri, som jeg har i min bil (Transporter), hvor der er en omskifter, sådan at når det ene batteri er ladet op, lader det videre på det andet????

Citat
LA-RO...? ja ja, okay - læs nu indenad; moggen er skridtet før bæltekøretøjer når de gælder terræn! Jeg har også brugt en magirus til at trække en PMV fri, men mon ikke PMV'en alligevel i det store hele er bedre til terræn...

Jo, selvfølgelig, alt i rette perspektiv

mvh dova

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 24-05-05 20:19

det med omskifteren kunne være en løsning, for hvis man forbinder begge batterier parallelt i samme kredsløb samtidig med at de er serielt forbundet, så kortslutter det hele, hvis der ikke er noget elektronik der går ind og adskiller. Men en diode i seriekoblingen der kan klare de der 800A eller hvad sådan en starter nu trækker.... sådan en har jeg i hvert fald ikke lige på lager.

Hvad er det for en omskifter du har på dit system? Hvor har du fået den fra, eller har du tegninger til den så man selv kan byggge den?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-05 22:07

sipelip

Der må jeg godt nok blive dig svar skyldig.

Det er noget der engang er blevet bygget i bilen sammen med noget campingindretning, og så blev det lavet med ekstra batteri, omskifter og noget relæ-etellerandet, der kan afbryde for køleskab m.m. så der altid er tilstrækkelig strøm til at starte bilen.
Og det sidder gemt på et temmelig utilgængeligt sted. jeg ved kun det er der og så længe det virker, har det været nok.

mvh dova

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-05-05 00:28

'det der ikke er i stykker, skal ikke repareres' - det er en god læresætning hvis man skal pille ved ting! Det kender er jeg godt. Nå men den slags oplysninger må jo også kunne findes andre steder, så jeg vil lige tænke lidt over den, men ellers tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 03-06-05 15:57

Tak for svaret dova.

Korrekt. Man kan lave en plombering, så den ikke render så stærkt. Men gutten har dæleme tænkt sig at beholde den. Og skal den i marken, kører man den derud på laddet af en stor bil.

Shit shit shit. Det kunne have være sjovt.

Så må jeg finde en traktor istedet!!!!