/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sår på tolvfingertarmen
Fra : Axelise
Vist : 2234 gange
100 point
Dato : 18-05-05 12:49

Er der nogen der har prøvet at have eller kender nogen, der har haft sår på tolvfingertarmen?
Har netop fået det konstateret efter over 1 års mave/tarm smerter og opkastninger. Er sat i skrap penicilinkur, men kunne godt tænke mig at høre, om der er nogen der har erfaringer med sådan et sygdomsforløb? Evt. hvad de har gjort efterfølgende for at passe på helbredet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 13:34

Hejsa
Lider godt nok ikke selv af det, men har du kigget på Netdokteren? http://www.netdoktor.dk/
Her er link fra søgning af "Sår på tolvfingertarm"

http://search.netdoktor.com/results.html?qt=s%E5r+p%E5+tolvfingertarm&base=nd&col=dkpuball&pw=730&la=da&nh=10&q=

Held og lykke med det
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 13:35

Sikkert her du finder mest omkring emnet http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/mavesaar2.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 17:16

Heysa, Axelise.
Sår på tolvfingertarmen er næsten det samme som mavesår. For tolvfingertarmen er det første stykke tarm, der går fra mavesækken til tyndtarmen. Så kuren er: 1) hold op med at ryge, 2) acetylsalicylsyre (aspirin o.lign.) strengt forbudt, og selvfølgelig 3) pillekur mod den bakterie, som er årsagen.

Og så skulle du være rask!
Når det sidder i tolvfingertarmen, så er der ikke tale om at det kan være cancer. Så er det "bare" en simpel infektion. Så hvis du lige passer lidt på dig selv, så kommer det ikke igen.

Rigtig god bedring til dig.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-05-05 17:16

Jeg har været på nettet og læst på alle de links du nævner + mere til, men ville gerne høre fra nogen, som måske personligt havde været turen igennem.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-05-05 17:55
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 18:01

Ejh, natmad, det var da colitis ulcerosa der var i lægens bord. Den sygdom sidder i tyktarm og endetarm... Det er altså noget andet...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 18:05

Men den var på lægens bord i december sidste år:

http://www.dr.dk/laegen/artikler/2004/091204/Mavesår.asp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 18:07
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 18:08

NÅ! den VIL bare ikke have de sidste bogstaver med, -dem må du selv taste ind.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-05-05 20:15

ja-ja Birgitta, jeg er ikke så kvik på emnet,,
men dit link går i stykker fordi at der er et 'å' med i.
det er kandu ikke lavet til.
så kik nederst på http://www.dr.dk/laegen/?dr_sider=true
eller google
http://www.google.dk/search?hl=da&q=s%C3%A5r+tolvfingertarmen&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 20:50

Linket nederst på siden "lægens bord" er til netdoktor.
Det link, jeg prøvede på at få til at virke, er fra en udsendelse i december i "lægens bord". Så det er 2 forskellige ting...

På Lægens Bords forside skal man klikke på "programmer" ude i venstre side. Og så er der noget om mavesår nede i dec. 2004. Og der er altså ikke så stor forskel på, om såret sidder i mavesækken eller i tolvfingertarmen...

Desværre vil min egen mediaplayer ikke tage programmet ind...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 20:54
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-05 20:55

nøh, men så kan man rette de to a'er til et å i adresselinien, -og så virker den..

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-05 14:07

Jeg har selv haft sår på tolvfingertarmen. Jeg husker da jeg skulle til den ubehagelige kikkertundersøgelse, da sagde lægen: "Det er vi nød til, for at sikre os at såret sidder det rigtige sted, nemlig på tolvfingertarmen" Jeg forstod at det syntes han var temmelig uskyldigt! Da man havde sikret sig det fik jeg en behandling med et antibiotikum, det hjalp, jeg har ikke haft gener siden.
Det er vist en forholdsvis ny opdagelse at såret på tolvfingertarmen skyldes en bakterie. For mange år siden opererede man for den sygdom. Her mener jeg for 50 - 60 år siden. Man havde ikke de medicinske muligheder, som man har nu.
Det er ca 5 år siden jeg fik den antibiotika/ peninsilinkur, Jeg har begrænset mit kaffeforbrug ti 4 kopper om dagen, og er holdt op med at ryge, og jeg spiser ikke alt for krydret mad, Siden har jeg ikke haft de der voldsomme ubehagelige symptomer, af og til tager jeg en kuracid, (150mg)

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-05 21:40

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-05 22:02

Jamen tak selv!
Håber du slipper af med det!
Vi med sarte maver, må holde måde med kaffen, selv om det så ikke er den der giver mavesåret.