/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Andels fremleje - beskatning ?
Fra : 111002688
Vist : 3210 gange
100 point
Dato : 17-05-05 14:55

Jeg har netop sammen med min kæreste købt et rækkehus men har siden 1991 været ejer af en andelslejlighed. Jeg vil nu fremleje min andelslejlighed i de næste 2 år, som en ekstra "livline" i tilfælde af at der skulle ske noget uforudset og vi ikke længere har råd/lyst til at sidde i huset. Dette er der givet tilladelse til fra andelsforningens bestyrelse.

Spørgsmålet er nu:

1. Vil jeg komme til at betale skat af en evt. værdistigning på andelen der måtte komme i løbet af de næste 2 år ?

2. skal jeg betale skat af fremleje indtægten i løbet af fremleje perioden ? - den måndelige ydelse på fremlejen er ikke forhøjet, den dækker blot min normale huslejeudgift i andelsboligen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-05 15:17

det skal jo gå igennem bestyrelsen og der skal laves en lejekontrakt så personen skal kun betale den realle husleje el antenne og varme så det er ikke nået du kommer til at tjenne på

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 17-05-05 15:18

1. Som udgangspunkt ikke. Fortjenesten er jf. Ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 3 skattefri, når du har anvendt lejligheden til egen beboelse i en del af ejertiden. Sålænge anvendelsen af lejligheden ikke ændrer karakter, fx. overgår til erhvervsformål, vil hele avancen fortsat være skattefri.

2. Der findes en særregel for opgørelsen af indtægt fra fremleje af andelsboliger i Ligningslovens § 15P, stk. 2. Hvis du ønsker at anvende de normale skatteregler, skal du kun medregne indtægt fra den del af fremlejen der overstiger dine egne udgifter på lejligheden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 15:26

Du skal i første omgang rette henvendelse til andelsboligforeningen for at få ret til at fremleje

http://www.ablo.dk/html/page24.html

http://www.llo.dk/sw249.asp

Hvis du nu er i tvivl om, at du og din kæreste ikke kan bo sammen i 2 år så lad være med at skrive i en evt. kontrakt at lejemålet er i 2 år.

Kommentar
Fra : 111002688

Dato : 17-05-05 15:29

Til Paulus1:

1. Dvs. eftersom jeg har beboet andelen i ca. 90% af ejertiden skulle avancen være skattefri?

2. Udgifterne er i dette tilfælde huslejen som jeg jo stadig skal betale, dette regnestykke må jo gå i 0. Altså ingen indtægt overstiger egne udgifter - korrekt ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 15:47

Ring til Told og skat i din kommune. Så er du sikker på ikke at få en ekstraregning.

Husk en lejekontrakt med opsigelsesvarsel. Du/I skulle jo gerne have noget at flytte tilbage til, hvis det nu ikke går i rækkehuset.

Andelsboligforeningen skal godkende fremleje.

Godkendelse af svar
Fra : 111002688

Dato : 17-05-05 17:05

Tak for svaret Paulus1.