/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Til vaxen!
Fra : Sygate
Vist : 715 gange
55 point
Dato : 16-05-05 22:24

Hej igen
Kan du huske mig fra denne tråd?:

http://kandu.dk/dk/spg/66100

Jeg ville lige høre om du ikke havde lyst til kort, at komme med nogle guldkorn til hvordan du læser akupunktur.
Altså hvordan du griber det anm ht. til meridianerne og alle de punkter der er.

Tager du 1 meridian ad gangen og lærer den udenad?
Og hvad med punkterne. Tager du dem samtidigt med at du indlærer meridianen?

Jeg har nemlig besluttet mig for at tage den færdigt.

Jeg smider lige 20 point mere på når kl. runder 00.00
Der er lavvande i pointkassen for tiden.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 55 point
Dato : 17-05-05 11:32

Hej igen Sygate!
Jo, selvfølgelig vil jeg da give dig lidt input

Jeg følger undervisning hos Nordisk Institut for Klassisk Akupunktur/Ny Energi i Holstebro. Der går jeg en weekend om måneden og modtager temmelig intensiv undervisning.

Det første vi koncentrerede os om var meridianernes forløb, specielle punkter i forløbet og desuden teorien i Klassisk akupunktur. (Yin/Yang, De fem elementer, Sheng-cyklus, Ko-cyklus, organuret, middag-midnat loven, broder-søster loven m.m). Envidere nåleteknik, tonisering/sedering Desuden blev vi introduceret til auriculoterapi og posturologi.

Meridianernes forløb kan du sagtens lære dig. De hører sammen i par, der følger De fem elementer, og det er en fin ide at huske dem som sådan: Metal: lunge/tyktarm, Vand: Blære/nyrer, Træ: lever/galdeblære, Ild: tyndtarm/hjerte og 3varmer/kredsløb, Jord: milt-pancreas/mave. Desuden Du og Ren meridianerne.
Punkterne synes jeg er spild af tid at koncentrere sig om uden for sammenhæng. Det er langtfra alle punkterne på meridianerne, der bruges i praksis og de er lettest at huske når de er præsenteret i forhold til noget konkret.

Det er dog på ingen måde nødvendigt at forberede sig på uddannelsen i forvejen. Alle disse ting bliver gennemgået så grundigt og godt, at du lærer det hurtigt. Den lille del af akupunkturen, man kan forberede sig på er faktisk gennemgået inden for de første 3-4 kursusgange.
Så jeg vil anbefale dig ikke at læse alt for meget i forvejen - teorien i akupunktur virker djævelsk kompliceret, hvis det ikke fremlægges i god sammenhæng og orden.

Hvad angår selve læsningen: Tja... Jeg laver notater i følge undervisningen, læser dem, renskriver dem og derefter træner jeg i praksis. Det er for mig helt tydeligt, at Learning By Doing er en væsentlig metode til at få alt til at sidde fast. Nu, hvor jeg snart er færdig med det første år af min uddannelse er der masser af punkter og nogle af meridianerne, jeg stadig ikke kan huske præcist - til gengæld sidder de, som jeg har brugt meget fuldstændig fast. Det kommer snigende....

Hvis der er mere, du vil vide, siger du bare til

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-05-05 11:58

Nej det er helt perfekt. Tak for tippet.

Den med punkterne var god. Det er jo umuligt at huske alle punkter. Så vidt jeg forstår er der på min skole kun ca. 60 punkter vi skal kunne til eksamen. Resten lærer man lidt om, og mest om når man er færdig med uddanelsen.

Den med meridianerne havde jeg ikke tænkt på før. Altså med hensyn til deres element. Det vil jeg lige se nærmere på.

Og renskrive notaterne er nok også en god ide. Så kommer det ind engang mere. Så skal det vel gøres inden længe efter undervisningen er slut...

Men learning by doing er nok det beste ja. Det er vel først når uddannelsen er taget at den "rigitge" uddannelse starter

Jeg takker for hjælpen vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-05-05 13:25

Hej igen!

Jeg bliver selvfølgelig vældig nysgerrig på, hvilken skole, du har valgt? Det lyder som om, det er en, du går på i forvejen? Og du nævner, at du vil gøre den færdig? Er det en, du har påbegyndt før, eller?? (Sorry, har et veludviklet nysgerrighedsgen )

Skolerne underviser selvfølgelig meget forskelligt inden for rammerne - (RAB-godkendelsen tænker jeg på), og nogle er mere teoretiske end andre. Desuden har alle skoler deres "kæpheste", som der er afsat et vist antal timer til. Min skole har Auriculo og posturologi - andre noget andet. Men under alle omstændigheder er det afsindigt spændende og man bliver i den grad grebet af de muligheder, der findes i akupunkturen - og kroppen!

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-05-05 14:59

Ja jeg har gået på skolen før. Jeg starter på 3 og sidste år d. 26-8-05 på Helseskolen i Søborg, hos Per Lauborg.

Jeg har dog taget et at årene på INSTITUT FOR KLASSISK AKUPUNKTUR & UDDANNELSE i Køge.

Men jeg syntes der er hyggeligere i Søborg, og at deres bøger er meget ligetil.

Jeg kan dog også godt lide: Giovanni Maciocia og Eckhard Bick.

Hvilke bøger/forfatter bruger i på jeres skole?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-05-05 15:29

Ja, der springer skolernes forskellighed ud i fuldt flor

Vi bruger ganske simpelt ingen bøger. Vores underviser - Anne-Marie Vester - har gennem sin tid som akupunktør og underviser, samlet de ting, hun ønsker at videregive. Man får ved uddannelsens start udleveret en gigantisk mappe med det teoretiske grundlag for hendes undervisning (ihvertfald hvad angår TCM og klassisk akupunktur). Derefter foregår det med regulær undervisning og en stor del praktiske øvelser.
Af eksterne undervisere på uddannelsen har vi Pierre Magnin, Jean Goris og Raphael Nogier. Kig eventuelt på hjemmesiden: www.ny-energi.dk. (Jeg henviser til den hele tiden, den er bare god og inspirerende - synes jeg )

Du skriver, at du starter på 3. år.. hvor længe varer akupunktøruddannelsen hos jer? Eller er det en del af en større helhed? Det lyder som om, at du endnu ikke er startet på akupunktur, gør man mon det på et enkelt år hos jer?

Der er virkelig forskel!!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-05-05 15:31

Sorry, fejl i link: www.ny-energi.dk

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-05-05 19:13

Jo jeg er skam startet. Men jeg har været en slags evigheds student. Desværre. Jeg startede på første år i 1996

1 år er Anaromi, Fysiologi og Sygsomslære.

2. år er alt om Meridianer, punkter osv.

3. år er Kinesisk fysiologi.

Men nu starter jeg her på år 3, og denne gang tager jeg det helt sikkert færdigt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-05-05 20:07

Så længe, man har det sjovt med det man laver

Vaxen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 18-05-05 11:19

Hov jeg har vist glemt at lukke

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-05-05 11:20

Tak for svaret vaxen.