/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
128--256 MB grafikkort
Fra : dayworker24
Vist : 388 gange
50 point
Dato : 16-05-05 17:24

Hvad er forskellen på om et grafikkort har 128 mb ram eller 256 mb ram???

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-05-05 17:39

Den ene har dobbelt så meget ram som det andet

Til fx. 3D spil der er stærkt resourcekrævende, med hensyn til opdatering af billedet, vil du have størst glæde af 256 Mb. - Jo mere ram jo bedre vil grafikken køre.

I det daglige forbrug med tekstbehandling, mails og surfing på nettet, vil du ikke mærke den større kapasitet på RAM siden.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 16-05-05 20:52

256mb bliver snart standard og der er allerede kommer 512 mb ram kort frem, men det er nu ikke helt rigtigt at man vil få størst glæde af 256 mb, da det jo osse kræver at programmet/spillet er programmeret til at allokere denne rammængde! Det er de fleste spil/programmer stadigvæk ikke, men det kommer helt klart! En anden faktor er jo osse hvilke ram der sidder på kortet! eller hvilken gpu (graphic processor unit) der sidder! Hvis begge dele er forholdsvis langsomme vil et kort med hurtigere men færre ram og let kunne overhale det langsommere kort i grafikafvikling!

Kommentar
Fra : Tom_Gossip

Dato : 17-05-05 01:53

Det kommer osse an på om det er de gamle ddr-ram eller de nye hurtige gdr3-ram. Jeg vil hellere vælge 128 gdr3-ram end 256 ddr-ram.

Hej

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-05-05 06:25

Ak ja, RAM bliver billigere og billigere. Jeg mindes den gang jeg skulle udvide min RAM kapasitet på den gamle maskine. Den blev fordoblet med en 4 Mb SIM ram, og det kostede over 1600 kr.
I dag kunne man proppr maskinen fuld af RAM for den samme pris. Så der er sket en hel del igennem årene.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-05-05 22:59

severino, der er tale om RAM på et grafikkort, og det er så vidt jeg ved ikke muligt at udvide Ram kapasitetten på grafikkort!
men som de andre skriver, kan du ikke se på et grafikkort om det er godt, kun pga. rammene! fx et GeForice 6600GT har 128mb ram og er grafikkort der helt sikkert kan følge med i alle de nye spil! og er et af de mest købte grafikkort!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-05 23:12

Næh det er det ikke på nuværende. - Men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre. Måske kommer det en dag, når man ikke længere kan udvikle teknologien på grafik kortet.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-05-05 23:16

det er korrekt, men du skrev at du mindes den gang, og så gik jeg udfra det er noget du har oplevet! det var bare for at fortælle dig det, hvis du havde overset det, no disrespect!

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 01-06-05 17:50

Tak for svaret tedd.