/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
catnip
Fra : Juvelen
Vist : 1218 gange
20 point
Dato : 16-05-05 13:00

hvad består "catnip" af?
hilsen Juvelen

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 16-05-05 13:10

Citat
Catnip = katteurt.

Katteurt er bladene på planten Nepeta Cataria og har en duft, der holder længe. Bruges i og på legetøj og på kattemøbler, hvor det virker det stærkt dragende og aktiverende på katte.

http://www.kattespecialisten.dk/product_info.php/products_id/1189

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-05 13:13

Ja du kan læse mere her

Citat
Findes der urter som tiltrækker katte?
Ja, det gør der. Kattene vil elske at lugte og slikke på disse urter. Hvis man ønsker at anlægge en kattevenlig have, eller på anden måde ønsker at tiltrække sine katte til et bestemt sted, f.eks. husets kradsetræ, så kan disse urter bruges.
Catnip (Nepeta cataria) tilhører myntefamilien og er navnet på en urt som mange katte elsker. Catnip indeholder det aktive stof nepetalakton, som katten reagerer på. Nepatia findes også med citronlugt, denne variant er dog ikke så attraktiv for katten.
50-70% af alle katte vil reagere på catnip. Man taler om en catnip-respons, en reaktion hvor katten får adfærdsændringer og bliver euforisk, dvs. glad, kælen og legesyg. Catnip-responsen sker når kattens vomeronasale organ registrerer de aktive indholdsstoffer i planten. Det vomeronasale organ en et primitivt sanseorgan der ligger mellem mundhulen og næsehulen.
Katten reagerer på catnips lugt. Katten behøver altså ikke at spise catnip, selvom en del katte godt kan lide at spise denne urt. Effekten holder 60 minutter eller længere. Catnip-responsen kan ses blandt alle katte, ikke bare vores huskatte men f.eks. også løver og leoparder. Catnip er giftigt, hvis katten æder større mængder, her ses da opkast og diarre.
30-50% af alle katte reagerer ikke på catnip. Catnip-responsen er stærkest på voksne katte, mens ældre katte mister interessen for urten. Killinger reagerer også kun svagt på catnip. Der er således en stor individuel variation blandt katte, også voksne katte, idet nogle voksne katte ej heller reagerer på urterne.
Nyeste videnskabelige studier viser at catnip holder myg væk. Forskere har fundet ud af at catnip virker bedre og mere effektivt end de bedste myggesprays. Det er da ikke en tosset ide at plante catnip i haven.
Catmint (Nepeta mussinii) også kaldet kattemynte, tilhører ligeledes myntefamilien. Kattemynte udløser en lignende respons, en reaktion hvor katten får adfærdsændringer og bliver euforisk, dvs. glad, kælen og legesyg.
Kattelegetøjsproducenter ynder at lægge catnip / catmint ind i deres kattelegetøj. På denne måde finder katten stor interesse i legetøjet og ejeren vil da synes at legetøjet er en succes. Catnip-lugten forsvinder dog langsomt, og mange katte vil da miste interessen for deres catnip-legetøj. Catnip er ikke giftigt og er heller ikke vanedannende.

http://www.foderguiden.dk/katspsv.html

Godkendelse af svar
Fra : Juvelen

Dato : 17-05-05 15:57

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 17-05-05 15:58

tak for svaret .. så er det ud i plantemarkedet.. :0)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 16:05

Ja en tur på plantemarkedet.

Det kan tiltrække katte, men holde myg væk.

Så tænk dig om, hvis det er i haven det skal plantes.

Hilsen ans