/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Krav på nyt kamera?
Fra : suspiria
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 15-05-05 07:18

Jeg købte i sidste uge et digitalkamera fra ComputerSalg.com, men det var defekt! (sorte streger på billedet, både på displayet og udprintet foto)

Jeg udfyldte en reparations formular inde på deres side, fik en mail med rma nr og sendte det tilbage..

Nu har jeg tjekket reperations forløbet inde på deres side og der står at kameraet er sendt tilbage til Olympus.

Så kommer vi til mit spørgsmål:
Kan jeg kræve at de sender mig et helt nyt tilbage? Siden det jo er en produktions fejl??

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 15-05-05 07:23

Nej afgørelsen ligger hos sælger. Han reparerer som første alternativ
men kan give dig et nyt kamera hvis det er billigere for ham.
Husk så på, får du et nyt kamera er der ikke to års garanti på dette
men den resterende tid fra det første køb.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-05 07:29
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-05 07:43

Her står bl.a.
Citat
Sælgeren kan afvise dit krav om ombytning, hvis han kan godtgøre, at ombytning vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger.

Når man skal vurdere, om det er uforholdsmæssigt at ombytte, må man først se på, om sælgers udgifter til ombytning overstiger udgifterne til afhjælpning. Hvis det ikke er dyrere for sælgeren at ombytte end at afhjælpe, kan han ikke afvise dit krav.

Hvis det derimod er dyrere at ombytte end at afhjælpe, må man derefter se på, om denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig. Det er nemlig en betingelse for, at sælgeren kan afvise dit krav.

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 15-05-05 07:48

Tak for dine svar Teil.
Men jeg tror jeg prøver at skrive en mail til dem, at jeg vil have et nyt eller pengene tilbage (14 dags fortrydelsesret gælder stadig)
Gider bare ikke betale for et helt nyt kamera og så først kunne bruge det efter det er blevet repareret.
Så hvis de ikke vil ombytte det, køber jeg bare et nyt et andet sted, basta

Lader lige spørgsmålet stå lidt åben endnu...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-05 07:52

Du har de gode kort på hånden, med fortrydelsesretten.
Der skulle ikke være problemer med din beslutning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 10:17

14 dages fortrydelesret har du kun hvis du har det på skrift fra butikken.
Det er ikke noget man automatisk har krav på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-05 11:49

Afhjælpning skal ske inden for rimelig tid, som dog ikke er defineret præcist.
En afhjælpning hos Olympus kan godt tage tid, men kontakt dem og bed evt. om et lånekamera hvis afhjælpningen varer længere tid.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-05-05 15:03

Man HAR 14 dages fortrydelsesret, når man har købt på nettet. http://www.forbrug.dk/oss/62/ : Handler du på anden måde, fx køb ved postordre eller på internettet, så har du 14 dages returret. Der er også fortrydelsesret ved handel med fast ejendom og forsikringer.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : suspiria

Dato : 16-05-05 14:42

Tak for svaret Teil.