/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Rimeligt befordringsfradrag!??
Fra : akaup
Vist : 3061 gange
100 point
Dato : 14-05-05 16:49

Hej!

I sommerferien har jeg fået et feriejob i Nordjylland -> Dvs. ca 245 km fra hvor jeg bor til daglig.
Jeg bor højst sandsynligt hos mine forældre det meste af tiden -> Dvs ca 25 km fra arbejdsstedet.

Hvordan med befordringsfradraget - kan jeg trække alle 25 dage x 2 x 245 km - 24 km fra?
Det giver jo et temmeligt stort beløb - hvilket jeg da ikke er ked af - men er det lovligt?

Gerne links til relevante fakta om emnet.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-05-05 16:55

Det er ikke lovligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-05 17:01

Nej, det er ikke helt lovligt når du bor et andet sted hvor der kun er 25 km.
Du kan fratrække de ca 245 over og hjem en gang (2 x 245 = 490 minus 48 = 442 km) , altså når du rejser til Nordjylland og så rejsen hjem igen, og derudover bliver det 26 km pr dag du arbejder, (2 x 25 = 50 minus de 24 km der ikke kan fratrækkes= 26)

mvh dova

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-05-05 17:42

Men hvori ligger ulovligheden?
Er det kun de "faktiske" antal kørte kilometer der tæller? Jeg har jo stadig min faste adresse på fyn.

Dvs. hvis jeg et par gange ugen tager tilbage til Fyn - så kan jeg trække dem fra? (Altså direkte fra/til arbejde)

Synes det vil virke mærkeligt på mit befordringsfradrag, at der står et beløb jeg jo som sådan ikke kan gøre rede for - Hvis der stilles spørgsmål fra Told&Skat er det jo normalt km-antallet fra krak.dk eller lignende de vil have oplyst.
Er der nogle, der kan henvise til lovteksten vedrørende dette?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-05 17:46

Du kan læse on befordringsfradraget her

http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/3519.html

Hvis du tager hjem flere gange vil det være en god ide at gemme kvitteringer.

Hilsen ans og god pinse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-05 17:55

Citat
Kilometerfradrag per arbejdsdag:
De første 24 km er der ikke noget fradrag. Hvis man har længere til arbejde, er fradraget i indkomståret 2005:

25-100 km 1,68 kr. per km
over 100 km 0,84 kr. per km.
Man skal regne med den normale transportvej med bil, uanset hvad det er for et transportmiddel, man bruger. Derudover skal man beregne afstanden mellem job og folkeregisteradressen, selv om man måske bor i sommerhus i en periode og derfor har længere til arbejde.

Betingelser for befordringsfradrag
Betingelsen for at få befordringsfradrag er, at arbejdet er indtægtsgivende. Derfor kan man ikke trække transporten til et uddannelsessted eller til arbejdsformidlingen fra. Dog kan transporten til et sted, hvor man er på efteruddannelse som led i arbejdet, trækkes fra. Lærlinges transport til lærepladsen giver også ret til befordringsfradrag.

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329691&_dad=portal&_schema=PORTAL

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-05 18:06

Hej Akaup

Det er desværre ikke lovligt. Ej heller muligt. Du skal altid som skatteyder kunne dokumentere dine fradrag herunder befordring. Under normale omstændigheder spørger vi (skatteforvaltningen) ikke om dokumentation, når den daglige befordring er inden for rimelighedens grænser.

Men i tilfælde som dit, vil vi altid bede om dokumentation. Dokumentationen kan evt. være benzinkvitteringer, kilometerregnskab, brobilletter eller færgeudgifter. Og her vil du jo ikke kunne skaffe denne dokumentation.

Desuden vil vi regne lidt på tiden, og se om det virkelig kan lade sig gøre at køre så mange kilometer om dagen. Har man så tid til fritid, sove mm.?

Hvis du tager arbejdet, og i den forbindelse selv kører hver dag, så gem ALT dokumentation som kan bevise at du har kørt så mange kilometer. Ellers kan du desværre blive nægtet fradraget.

Mvh. MissXX

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-05 20:19

MissXX

Du er åbenbart ansat i skattevæsenet.

Citat
Derudover skal man beregne afstanden mellem job og folkeregisteradressen, selv om man måske bor i sommerhus i en periode og derfor har længere til arbejde.

Citatet er fra et tidligere indlæg.

Regler er da også underlige.

Man må ikke bo i sommerhus og trække befordringen fra, hvis den er længere væk end folkerigisteradressen.

Man må ikke bo midlertidigt nær arbejdspladsen og trække befordring fra fra folkeregisteradressen.

akaup

Hvis du tager hjem, så gem kvitteringer, der kan bevise at du har været der.

Hilsen og god arbejdslyst

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-05-05 21:05

Som ans siger, og kører du selv, så skal du skrive bilens kilometerstan, ved start fra hjemadresse og ankomst til arbejdspladsen,

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-05-05 22:05

Hvis du har dokumenterede udgifter ved at bo ude (dine forældre) vil jeg endda ikke tro at du kunne få fradrag for disse, det skal nok være mere officielle udgifter, jeg har førhen boet en del på hoteller, men da var reglerne endda anderledes, men i dag vil nok en del af disse kunne fratrækkes.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 15-05-05 10:00

Tak for svaret MissXX.

Citat fra ans:
>Regler er da også underlige.

>Man må ikke bo i sommerhus og trække befordringen fra, hvis den er længere væk end >folkerigisteradressen.

>Man må ikke bo midlertidigt nær arbejdspladsen og trække befordring fra fra folkeregisteradressen.

>akaup

>Hvis du tager hjem, så gem kvitteringer, der kan bevise at du har været der.

Synes også at "loven"/ den normale afgørelse virker lidt ulogisk på dette område.
Jeg må vist hellere tage kontakt til den lokale afdeling for at få at vide, præcist hvordan jeg skal forholde mig mht. dokumentation for kørsel. Jeg skal vel også have en eller anden form for dokumentation for kørsel mellem mine forældre og arbejdspladsen!??

Tak for svarene - jeg vender tilbage når jeg har haft kontaktet told&skat.

Mvh Akaup.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 10:12

Ja ulogisk er det, men til "skattefars" fordel.

Hilsen ans, håber at det er et godt sommerjob du har fået.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-05-05 10:56

Hej Akaup

Skatteregler er for det meste ret indviklede og nogle er ulogiske.

Stilke var inde på noget omkring rejsefradraget. Og her er det kun endnu sværre at opfylde betingelserne. For det første SKAL man være på rejse, dvs. at arbejdet skal være aftalt midlertidig, fx. ved udstationering. Men husk at spørge til dette rejsefradrag hos din skatteafdelingen. Det kan da være at du opfylder betingelserne.

Pøj-pøj, og go' arbejdslyst.